فاجعه نزدیک است:‌ وزارت نیرو، بودجه‌ای برای تعویض سیم‌‌های برق بازار تهران ندارد


فاجعه‌ای بزرگ در کمین بازار تهران است. سیم‌های برق فرسوده مهمترین دلیل برای آینده خطرناک بازار تهران به‌شمار می‌روند و یک جرقه می‌تواند در کسری از زمان سرمایه یک عمر بازاریان را دود کند اما وزارت نیرو بودجه‌ای برای تعویض این سیم‌ها ندارد.


روز دوشنبه اول مرداد محمدرضا فرجی تهرانی نایب رییس اتاق اصناف تهران با اشاره به وضعیت نامناسب سیم‌کشی برق در بازار تهران گفت که اداره برق، امکان تامین هزینه‌های لازم برای تعمیر سیم‌کشی برق بازار تهران را ندارد.


به گزارش دنیای اقتصاد بازار تهران پر است از سیم‌های درهم که «مثل کلاف بهم پیچ خورده‌اند» و یک جرقه می‌تواند در کسری از زمان سرمایه یک عمر بازاریان را دود کند.


او با تاکید بر اینکه در بسیاری از نشست‌ها بازاریان هزینه این تعمیرات را پذیرفته‌اند، گفت که متاسفانه هر بار به دلایل نامعلومی اداره برقِ محدودهِ بازار با این کار مخالفت می‌کند.


فرجی تهرانی به بازاریان توصیه کرد که «از جیب خود هزینه لازم برای بازسازی و سیم‌کشی برق بازار تهران را تامین کنند» تا در نهایت وزارت نیرو این هزینه را در قبوض آنها جبران کند.


او همچنین پیشنهاد داد که هزینه‌های بازاریان با مالیات و عوارض جبران شود.


به گفته فرجی تهرانی یکی از مشکلات جدی بازار تهران، دخالت وزارت میراث فرهنگی در مسائل مربوط به بازار است.


او با اشاره به اینکه ایران کشوری غنی از میراث فرهنگی است؛ گفت که ارزش این میراث در ایران به درستی تعریف نشده و متاسفانه میراث فرهنگی برخلاف سایر کشورها قوانین عجیبی در ترمیم و بازسازی بناهای قدیمی دارد.


در ۱۷ تیرماه سال جاری قدرت الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران عامل ۴۰ درصد از حریق‌های بازار را «کابل‌های برق» اعلام کرد و گفت به خاطر کابل‌های برق آویزان حتی در محدوده بازار خودروهای معمولی و نردبان‌های سازمان آتش‌نشانی هم امکان تردد ندارد.


سال‌هاست بازار تهران با آتش‌سوزی‌های متناوب و پراکنده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که تاکنون خسارات بسیاری به بار آورده‌اند.


روز ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ یک پاساژ سه‌طبقه در بازار آهنگران با بیش از ۲۵۰ واحد صنفی و انبار دچار حریق شد، در این حادثه حدود ۳۰ مغازه و انبار در آتش سوختند.


در ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ یک انبار چسب در بازار سیدولی و محدوده بازار بزرگ تهران دچار آتش سوزی شد که با تلاش ماموران هشت ایستگاه آتش‌نشانی و با استفاده از خودروهای پشتیبانی و تانکرهای آب، حریق اطفا شد.


در ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ آتش‌سوزی «گسترده» دیگری موجب تخریب دست کم ۳۰ مغازه در بازار بزرگ تهران شد.


اینکه سرنوشت برق‌رسانی به بازار تهران چه می‌شود موضوعی است که همچون سیم‌های برق بازار در کلافی سردرگم پیچیده شده اما اینکه جرقه‌ای پیش از بازکردن این کلاف رخ ندهد آرزویی است که روز به روز کمرنگتر می‌شود. 

قاضی پرونده سازمان مجاهدین: متهمان به ایران بازگردند و از اعمال خود دفاع کنند


 قاضی پرونده ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق در یازدهمین جلسه دادگاه گفت: «از طرف هیچ کدام از متهمان به دادگاه نه وکیل معرفی شده و نه لایحه‌ای ارسال شده.» او با تهدید افراد به استرداد گفت: «متهمان تا وقتی فرصت دارند بازگردند و در قبال اعمالی که انجام داده‌اند دفاع کنند.»

مقام وزارت خارجه ایران: سفارت آذربایجان در تهران به زودی بازگشایی می‌شود


 مجتبی دمیرچی‌لو، دستیار وزیر و مدیر کل اوراسیای وزارت امور خارجه از بازگشایی قریب‌الوقوع سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خبر داد و گفت: «انتظار داریم این اتفاق ظرف ۱۵ تا ۲۰ روز آینده رخ دهد.» آذربایجان سفارت خود را در پی حمله مسلحانه‌ به این سفارت در هفتم بهمن ۱۴۰۱ تعطیل کرد.

پلیس فتا: ۱۱۴ کلاهبردار فروش سوالات کنکور بازداشت شدند


 وحید مجید رییس پلیس فتا از بازداشت ۱۱۴ نفر تحت عنوان «کلاهبردار فروشنده سوالات کنکور» خبر داد و این افراد را «مدیران و گردانندگان اصلی صفحات، کانال‌ها و اکانت های مرتبط با فروش و واگذاری سوالات کنکور» خواند. او افزود ۳۳ نفر هم به اتهام فروش تجهیزات تقلب بازداشت شده‌اند.

رضا شهابی، فعال کارگری محبوس در زندان اوین اعتصاب غذا کرد


 سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از اعتصاب غذای رضا شهابی، فعال کارگری محبوس در زندان اوین در پی تشدید بیماری‌اش خبر داد و نوشت این اقدام او در اعتراض به «تداوم برخوردهای سرکوب‌گرانه و ‌تبعیض‌آمیز» است.


این سندیکا روز سه‌شنبه نوزدهم تیر خبر داد رضا شهابی باید تحت عمل جراحی گردن و کمر قرار بگیرد و کمیسیون پزشکی به دلیل وضعیت وخیم او، دستور اعزامش را به بیمارستانی در خارج از زندان برای انجام آزمایش‌ها داده است.


او دچار بیرون‌زدگی مهره‌های گردن، درد شدید و بی‌حسی در دست چپ،‌ بیرون‌زدگی دیسک، پارگی دیسک، بی‌حسی پای راست و درد شدید در پا و کمر است.


با وجود این شرایط جسمی، شهابی با «کارشکنی مسئول بند چهار» اوین و تهدید نسبت به انتقالش به یک بند دیگر مواجه شده است.


زیر پا گذاشته شدن حق درمان زندانیان به یک رویه در زندان‌های جمهوری اسلامی تبدیل شده است.


پیش‌تر و در روز پانزدهم تیر، سایت حقوق بشری هرانا خبر داد زینب جلالیان، قدیمی‌ترین زندانی سیاسی زن در ایران در هفدهمین سال گذراندن حکم حبس ابد، با مشکلات جسمانی متعددی درگیر است اما از رسیدگی پزشکی مناسب و حق اعزام به بیمارستان محروم مانده است.


ایران‌اینترنشنال روز دهم فروردین نیز با انتشار گزارشی خبر داد دست‌کم ۱۷ زندانی سیاسی در زندان شیبان اهواز با وجود وضع نامناسب جسمی از اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان محروم مانده‌اند.


در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان سیاسی در ایران و زیر پا گذاشته شدن حق دسترسی آنان به درمان مناسب از سوی مسئولان زندان‌ها منتشر شده است.


در این سال‌ها زندانیان سیاسی متعددی از جمله ساسان نیک‌نفس، بهنام محجوبی، بکتاش آبتین و جواد روحی، جان خود را در زندان از دست دادند.


جمهوری اسلامی هیچ مسئولیتی در قبال مرگ این افراد ناشی از اعمال فشار، شکنجه و ارائه ندادن خدمات پزشکی، نپذیرفته است.


بهمن سال گذشته و فروردین امسال، ‌اولین و دومین درخواست رضا شهابی برای گرفتن مرخصی درمانی رد شد.


علاوه بر مشکلات جسمی و تشدید بیماری، شهابی و دیگر زندانیان کارگری تحت آزار و اذیت مسئولان بند قرار دارند و ۱۷ نفرشان در اتاقی ۳۶ متری حبس شده‌اند.


به گفته سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، مسئولان زندان مانع اشتغال رضا شهابی به صورت رایگان برای اصلاح موی سر زندانیان بی‌بضاعت و کم درآمد در آرایشگاه زندان شده‌اند.


این عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد در اعتراض به تداوم برخوردهای سرکوب‌گرانه و ‌تبعیض‌آمیز از روز دوشنبه ۱۸ تیر دست به اعتصاب غذا زده است.


شهابی ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ بازداشت و مدتی بعد از سوی دادگاه انقلاب تهران با اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به شش سال حبس محکوم شد.


دادگاه، این فعال کارگری را بابت مجازات تکمیلی به ممنوعیت خروج از کشور، عضویت در احزاب، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و منع اقامت در تهران و استان‌های مجاور به مدت دو سال، محکوم کرد.


رضا شهابی پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های صنفی سابقه بازداشت و تحمل حبس داشته است.

به‌خاطر ۱۰ دلار، کولبرها با مرگ رویارو می‌شوند


 

نگار مجتهدی

روزنامه‌نگار و مستندساز ایرانی کانادایی


سازمان‌های حقوق بشری از افزایش تیراندازی‌های مرگ‌بار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به کولبرهای کُرد خبر می‌دهند. این کولبران که کالاها را از عراق حمل می‌کنند، در تلاش به منظور کسب درآمد برای زنده ماندن هستند.


به گفته سازمان حقوق بشری اتحاد برای ایران، نیروهای جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۳ به ۵۰۷ کُرد در حال حمل کالا از عراق تیراندازی کردند و ۴۴ نفر از آن‌ها را کشتند.


بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۱۱۱ کُرد در مرز به همین دلیل هدف تیراندازی قرار گرفتند.


محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، گفت که «کولبرهای کُرد دسترسی محدودی به عدالت» دارند.


امیری مقدم افزود: «وقتی نیروهای مرزبانی آن‌ها را می‌بینند به آن‌‌ها شلیک می‌کنند. در مورد افرادی می‌شنویم که کشته شده‌اند اما افرادی هم هستند که دست و پای خود را از دست داده‌اند. آنان به دلیل ضایعه نخاعی فلج می‌شوند.»


شقایق نوروزی از اتحاد برای ایران گفت: «بسیاری از آن‌ها پسران ۱۳ ساله هستند اما برخی دیگر مردان و زنان با تحصیلات عالی‌اند و برخی نیز تا ۷۷ سال سن دارند. آنان به حمل بار سنگین از راه زمینی خطرناک و کوهستانی به عنوان وسیله‌ای برای بقا متکی هستند.»


نوروزی به ایران‌اینترنشنال گفت: «دکترها را می‌توانید پیدا کنید که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند و از تهران برگشته‌اند و نمی‌توانند در کردستان کار کنند.»


کولبرها معمولا بر اساس وزن و نوع کالایی که حمل می‌کنند، دستمزد دریافت می‌کنند.


بر اساس گزارش‌ها، آن‌ها اغلب بارهای ده‌ها کیلوگرمی را از راه زمینی کوهستانی تا ۱۰ کیلومتر حمل می‌کنند.


اقلامی چون چای، لوازم الکترونیکی، منسوجات، محصولات زیبایی و سیگار از مرز عبور می‌کنند تا بلافاصله به فروش برسند.


معمولا از حمل مشروبات الکلی اجتناب می‌شود زیرا مجازات شدیدتری در پی دارد.


فشارها علیه اقوام


تیمور الیاسی، نماینده جمعیت حقوق بشر کردستان ایران در سازمان ملل در ژنو، این تیراندازی‌ها را «اعدام‌های فراقانونی» خواند و آن را نشان‌دهنده «هدف قرار دادن سیستماتیک» یکی از به حاشیه‌رانده‌ترین گروه‌های قومی ایران دانست.


الیاسی گفت: «مردم حق غذا، حق کار، حق سلامتی و حق زندگی دارند.»


او به ایران‌اینترنشنال گفت که تیراندازی به کولبرها دو دهه است اتفاق می‌افتد و فقر، عامل اصلی سوق دادن آن‌ها به این کار است.


طبق آمار رسمی، از زمان جنگ ایران با عراق در دهه ۶۰، حدود ۲۰ میلیون مین در کردستان ایران کار گذاشته شده است.


الیاسی گفت که کاشت این مین‌ها، زمین را برای کشاورزی نامناسب کرده و شرایط کشنده‌ای را برای کار روی زمین ایجاد کرده است.


وی افزود: «ما افراد زیادی داریم که در این منطقه زندگی می‌کنند و نمی‌توانند در زمین خود کار کنند و علاوه بر این، هیچ سرمایه‌گذاری و پروژه‌های توسعه‌ای در منطقه وجود ندارد.»


سازمان دیده‌بان حقوق بشر گزارشی از افزایش تیراندازی نیروهای امنیتی ایران به کولبرها منتشر کرده است.


برای این گزارش با ۱۳ کولبر کُرد مصاحبه شده است که بین اکتبر ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۴، از تیراندازی‌ها جان سالم به در برده‌اند یا شاهد تیراندازی بوده‌اند.


شاهدان به دیده‌بان حقوق بشر گفتند که نیروهای مرزبانی فراجا و سپاه پاسداران این حملات را به کولبرها انجام داده‌اند.


بر اساس گزارش روز دوشنبه ۱۸ تیر این سازمان، شش نفر به این گروه حقوق بشری گفتند که نیروهای امنیتی ایران آن‌ها را هدف تیراندازی قرار داده‌اند و تیراندازی‌‌ به دیگران را نیز دیده‌اند.


دو نفر دیگر گفتند که نیروهای امنیتی ایران به بستگان آن‌ها که به عنوان کولبر کار می‌کردند تیراندازی کرده‌اند و آنان را کشتند. یکی از آن‌ها پس از پا گذاشتن روی مین، پای خود را از دست داده است.


سازمان دیده‌بان حقوق بشر اسناد پزشکی و اسناد دادگاه را در این زمینه بررسی کرده است.



یک مساله امنیتی


دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود خبر داد دولت ابراهیم رئیسی به کُردها پیشنهاد کرده است که نظارت بر کار کولبرها را بر عهده بگیرند. با این حال مقامات در ایران اغلب این موضوع را یک موضوع امنیتی می‌دانند.


محی‌الدین ابراهیمی، زندانی سیاسی کُرد، کولبری بود که در اسفند ۱۴۰۱ به اتهامات امنیتی اعدام شد. او در سال ۱۳۹۶ پس از اینکه در حال حمل مشروبات الکلی بود، در مرز دستگیر شد.


او در نامه‌ای که در سایت حقوق بشر ایران منتشر شده، نوشت: «اینجانب دارای ۱۲ سر عائله و ساکن شهر اشنویه هستم که چندین سال است به کار کولبری اشتغال داشتم. مورخه ۱۶ آبان ۹۶، من از کردستان عراق با دو اسب و چهار کارتن در تاریکی شب در حال عبور از مرز بودم. چند نفر دیگر چند صد متر جلوتر از من در حال حرکت بودند که ناگهان از طرف نیروهای هنگ مرزی به افراد جلوتر شلیک شد و این افراد پا به فرار گذاشتند و مامورین هنگ مرزی به طرف حقیر هم تیراندازی کرده و از ناحیه پای راست هدف گلوله قرار گرفتم و به‌شدت مجروح شدم و در بازرسی نیروهای هنگ مرزی، دو اسب و چهار کارتن مشروبات الکلی از نوع آبجو کشف و ضبط گردید.»


ابراهیمی افزود: «به دلیل جراحات شدید، حقیر توسط مامورین هنگ مرزی به اشنویه انتقال یافتم و بعد از چند روز بستری از بیمارستان به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شدم. در بازداشتگاه اطلاعات سپاه با اتهامات واهی و غیرقابل باور روبه‌رو شدم؛ در صورتی که طبق بازرسی مامورین هنگ مرزی فقط چهار کارتن [مشروبات الکلی] بوده است.»


وی به اتهام «بغی» (شورش مسلحانه) از طریق عضویت در حزب دموکرات کردستان ایران رسما به اعدام محکوم شد.


امیری مقدم از سازمان حقوق بشر ایران به مورد مشابه دیگری اشاره کرد و گفت در ماه گذشته میلادی، ادریس آلی، یک کولبر کُرد، به اتهامات واهی «جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم شد.

او تاکید کرد که این اتهام بر اساس اخذ اعترافات از این کولبر «در زیر شکنجه» مطرح شده و تنها عمل او «قاچاق مشروبات الکلی به عنوان کولبر» بوده است.



برای ۱۰ دلار


امیری مقدم گفت جمهوری اسلامی افرادی را که در سیستان و بلوچستان کالا حمل می‌کنند نیز هدف قرار می‌دهد.


او تاکید کرد هدف قرار دادن اقلیت‌های قومی مانند کُردها و بلوچ‌ها وسیله‌ای برای کنترل و آزار و اذیت آن‌هاست: «این نشان‌دهنده رژیمی است که برای جان انسان‌ها ارزشی قائل نیست و می‌خواهد ترس ایجاد کند.»


الیاسی نیز گفت ایران علاوه بر آپارتاید جنسیتی و مذهبی، آپارتاید قومی را نیز مرتکب می‌شود.


او با استناد به داده‌های موجود گفت که روزانه بین ۸۴ تا ۱۶۰ هزار نفر به عنوان کولبر کار می‌کنند و آنان برای حمل بار سنگین در برف و هوای سرد، با احتمال کشته شدن، مجروح شدن یا زندانی شدن، فقط «۱۰ دلار» دریافت می‌کنند.

ثبت دمای ۵۳ درجه در بوشهر؛ هواشناسی هشدار سطح زرد صادر کرد


با عبور دمای هوا از ۵۳ درجه سانتی‌گراد در برخی مناطق استان بوشهر، اداره هواشناسی این استان از صدور هشدار سطح زرد خبر داد. هم‌زمان و به گزارش‌ سازمان جهانی هواشناسی، کره زمین برای سیزدهمین ماه متوالی شاهد ثبت رکورد‌ افزایش دما در ماه ژوئن بود.


وضعیت دما در استان بوشهر


در شبانه‌روز گذشته دمای هوای شبانکاره دشتستان ۵۳/۲ درجه سانتی‌گراد و آب‌پخش دشتستان ۵۰/۴ درجه ثبت شده است. دمای هوا در مرکز دشتستان ۴۹/۴ و مراکز شهرستان‌های دشتی و تنگستان هم ۴۸/۷ درجه ثبت شده است.


بر اساس بررسی نقشه‌های هواشناسی تا روز پنج‌شنبه هفته جاری دمای هوا به شدت افزایش می‌یابد و شرجی در شهرهای ساحلی بیشتر خواهد شد.


اداره هواشناسی بوشهر با صدور هشدار سطح زرد اعلام کرد وزش باد گرم در ساعات بعدازظهر تا اوایل شب و افزایش دما، از جمله مخاطرات مبنای این هشدار است.


سازمان هواشناسی در روز اول تیر در اهواز که سه روز متوالی دمای بیش از ۵۱ درجه را ثبت کرده بود، هشدار قرمز صادر کرد.


هشدار سطح زرد یعنی پدیده‌ای جوی در راه است که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی ایجاد کند.


این هشدار به منظور آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند برای مواجهه با پدیده‌ای جوی که از حالت معمول کمی شدیدتر است، آمادگی لازم را داشته باشند.


هشدار سطح قرمز بالاترین سطح هشدار است، به این معنا که یک پدیده جوی که می‌تواند خسارت‌های وسیعی به دنبال داشته باشد، در راه است.


با صدور هشدار قرمز، دستگاه‌های مختلف باید وارد عمل شده و اقداماتی را برای کاهش خسارات وقوع پدیده‌های جوی انجام دهند.



ماه گذشته، گرم‌ترین ژوئن تاریخ


بر اساس داده‌های جدیدی که روز دوشنبه ۱۸ تیر از سوی سرویس تغییرات آب و هوای کوپرنیک اتحادیه اروپا منتشر شد، ماه گذشته گرم‌ترین ماه ژوئن ثبت شده در تاریخ بود.


۱۳ ماه متوالی است که رکوردهای جدیدی از دما در کره زمین ثبت می‌شود.


سلسته سائولو، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی (WMO) با ابراز تاسف از آمارهای جدید گفت: «ما به طور مکرر و در مقیاس ماهانه، آستانه گرمایش جهانی ۱/۵ درجه سانتی‌گراد را نقض می‌کنیم.»


سائولو گفت که «نقض‌ها موقتی» است اما به این معنی نیست که هدف ۱/۵ درجه سانتی‌گراد به طور دائمی از دست رفته.


به گفته او تجاوز دائمی از این آستانه باعث «گرم شدن بلندمدت زمین برای حداقل دو دهه» می‌شود.


آستانه گرمایش جهانی


سطح ۱/۵ درجه سانتی‌گراد، آستانه بسیار مهمی در توافق‌نامه پاریس در سال ۲۰۱۵ است که در آن کشورها توافق کردند افزایش دمای جهانی را به کمتر از دو درجه سانتی‌گراد و در حالت ایده‌آل تا ۱/۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطوح قبل از صنعتی شدن محدود کنند.


جامعه علمی هشدار داده است گرم شدن بیش از ۱/۵ درجه سانتی‌گراد زمین ممکن است منجر به تغییرات آب و هوایی و رویدادهای شدید جوی شود.


طبق گزارش سازمان جهانی هواشناسی هر ۰/۱ درجه سانتی‌گراد افزایش دما باعث «افزایش واضحی در شدت و فراوانی دما و بارندگی شدید و همچنین خشکسالی‌ها و تخریب‌های زیست محیطی در برخی مناطق» می‌شود.


الگوهای آب و هوای شدید


سازمان جهانی هواشناسی هشدار داد که با ادامه شرایط فعلی، جهان با تاثیرات مخرب تغییرات آب و هوایی روبه‌رو است؛ امواج گرمای شدیدتر، بارندگی‌های سنگین‌تر، خشکسالی‌ها، کاهش یخچال‌ها و بالا آمدن سریع سطح دریاها از جمله این آثار مخرب‌اند.


بر اساس گزارش سال ۲۰۲۳ سازمان جهانی هواشناسی حدود ۴۸۹ هزار مرگ ناشی از گرما بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ گزارش شده که بیشترین نرخ مرگ و میر در میان انواع آب و هوای شدید است.


بالاترین دمای ثبت شده نیز مربوط به ماه ژوئن گذشته است.


به گفته سائولو این دماهای رکوردشکن باعث تقویت طوفان‌های گرمسیری مانند طوفان بریل شده و برای اکوسیستم‌های دریایی نگران‌کننده‌اند.


بر اساس داده‌های ماهواره‌ای، میزان‌ یخ در قطب‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفته؛ به طوری که میزان یخ در قطب شمال سه درصد و در قطب جنوب ۱۲ درصد کمتر از میانگین ماه‌های ژوئن بوده است.


نکات برجسته گرما در سراسر جهان


در سراسر جهان، اروپا بیشترین افزایش دما را نسبت به مناطق خاورمیانه و ترکیه داشته است.


به جز اروپا، بیشترین دماها در شرق کانادا، غرب آمریکا، مکزیک، برزیل، شمال سیبری، خاورمیانه، شمال آفریقا و غرب قطب جنوب ثبت شده است.


هر چند توسعه لا نینا (La Nina) باعث شده دماهای پایین‌تر از میانگین بر روی بخش‌هایی از اقیانوس آرام مشاهده شود اما دمای هوا بر روی اقیانوس آرام در بسیاری از مناطق در سطحی غیرعادی، بالا باقی مانده است.


لا نینا پدیده‌ای جوی است که باعث خنک شدن غیرعادی آب‌های سطحی بخش‌هایی از اقیانوس آرام (مرکزی و شرقی) می‌شود.


این پدیده نقطه مقابل ال نینو (El Niño) است که باعث گرم شدن غیرعادی این مناطق می‌شود.


هر دو پدیده بخشی از نوسان جنوبی انسو (ENSO)‌ هستند که تاثیرات قابل توجهی بر الگوهای آب و هوایی جهانی دارند.



اگر رکوردها متوقف نشود


به گفته کارلو بونتمپو، مدیر سرویس تغییرات آب و هوای کوپرنیک، حتی اگر این «زنجیره خاص از تشدیدها» در نقطه‌ای به پایان برسد، آب و هوا همچنان گرم می‌شود و جهان «محکوم به دیدن رکوردهای جدید»‌ است.


به گفته او، تا زمانی که «افزودن گازهای گلخانه‌ای به جو و اقیانوس‌ها» متوقف نشود، گرم شدن زمین «اتفاقی اجتناب‌ناپذیر» است.


بر اساس داده‌های کوپرنیک، ژانویه ۲۰۲۴ نیز گرم‌ترین ژانویه تاریخ بود.


در گزارشی که سازمان جهانی هواشناسی در فوریه ۲۰۲۴ منتشر کرد، زمین در سال ۲۰۲۳ یک‌ونیم درجه سانتی‌گراد از دوره پیشاصنعتی گرم‌تر شده است.


همان زمان کارشناسان سال ۲۰۲۳ را گرم‌ترین سال ثبت شده اعلام و پیش‌بینی کردند که امسال آن رکورد نیز شکسته شود.

ابتلای ۶۳ مورد جدید؛ ۷ استان در ایران درگیر تب دنگی‌ هستند



موارد ابتلا به بیماری تب دنگی در ایران به شکلی چشم‌گیر افزایش یافته است. نتایج آزمایش ۶۳ نفر از ۲۰۰ نفری که با علائم شدید تب بالای ۴۰ درجه و استخوان درد به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند مثبت بوده و نتایج آزمایش سایرین هنوز در دست بررسی است.


سعید کریمی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه‌شنبه ۱۹ تیر با تاکید بر اینکه عمده مبتلایان، مسافرانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند، گفت: «هم‌اکنون هفت استان بوشهر، خوزستان، سیستان‌ و بلوچستان (به ویژه شهر چابهار)، گلستان، گیلان، مازندران و هرمزگان، درگیر این بیماری‌اند.»


به گفته کریمی تا این لحظه پشه آئدس که عامل انتقال این بیماری‌است «در استان‌های گلستان و مازندران صید نشده» اما این دو استان در معرض خطر قرار دارند.


۱۲ تیر ماه، وزارت بهداشت از شناسایی ۱۳۸ مورد ابتلا به تب دنگی طی دو ماه در ایران خبر داد و اعلام کرد که در شهریور و مهر سال جاری کشور شاهد همه‌گیری این بیماری خواهد بود.


پشه آئدس


آئدس (Aedes) گونه‌ای از پشه‌ است که به دلیل نقش مهم آن در انتقال بیماری‌های خطرناک، شناخته می‌شود. این پشه عمدتا ساکن مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری است اما با گرمایش زمین، تغییرات اقلیمی و جهانی شدن، به دیگر مناطق گسترش یافته است.


این پشه‌ در آب‌های راکد کوچک مانند ظروف گلدان‌ها، تایرهای قدیمی و مکان‌های مشابه تخم‌گذاری می‌کند.


تخم‌های این پشه می‌توانند در شرایط خشک و نامساعد نیز زنده بمانند و با اولین باران مناسب، به کرمینه یا لارو (نوزاد جانورانی که دگردیسی کامل دارند) تبدیل شوند.


عبدالرضا میر‌اولیایی، کارشناس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت نیز بر اهمیت کنترل پشه آئدس برای مقابله با بیماری‌های مختلف تاکید کرد و گفت که این پشه می‌تواند بیماری‌های دیگری مانند چیکونگونیا، زیکا و تب زرد را نیز منتقل کند.


علائم بیماری دنگی


تب دنگی با علائم شدیدی همچون تب بالای ۴۰ درجه، سردرد، کمردرد، درد پشت چشم و جوش و خونریزی از لثه همراه است.


این بیماری که به تب استخوان‌شکن نیز معروف است، بیشتر در مناطق گرمسیری و استوایی مشاهده می‌شود. گاهی علائم این بیماری با بیماری‌های تنفسی مانند کرونا و آنفولانزا مشابهت دارد که تشخیص آن را دشوار می‌کند.


به گفته کریمی ۳۰ درصد از افرادی که با علائم استخوان درد شدید و تب بالا به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، به این بیماری مبتلا بوده‌اند.


کریمی به مردم توصیه کرد آب‌های راکد اطراف محل سکونت خود را جمع‌آوری کرده و از اسپری‌های دور کننده پشه استفاده کنند.


تب دنگی و ابتلای سالانه ۴۰۰ میلیون نفر در ۱۲۸ کشور


به گفته شهنام عرشی، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در سال ۱۹۶۰ تنها در ۱۰ کشور ابتلا به تب دنگی گزارش شده است اما حالا ۱۲۸ کشور درگیر این بیماری‌اند و سالانه ۴۰۰ میلیون نفر به آن مبتلا می‌شوند.


به طور متوسط، سالانه حدود ۳۶ هزار نفر به دلیل تب دنگی جان خود را از دست می‌دهند. این آمار متغیر است و به عواملی مانند شرایط زیر‌ساختی، تدابیر بهداشتی، وضعیت طبیعی و سایر عوامل بستگی دارد.


۴۰ تا ۵۰ درصد جمعیت کره زمین با این نوع پشه مواجه هستند و این رقم سال به سال به دلیل تغییرات آب و هوایی، افزایش میانگین دما و آمار سفرها افزایش می‌یابد.

دیوان عدالت اداری حکم اخراج عزیز قاسم‌زاده را تایید کرد



دیوان عدالت اداری حکم صادر شده از سوی هیات تجدید نظر تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش برای عزیز قاسم‌زاده، فعال صنفی معلمان را مبنی بر «اخراج» او تایید کرد و آن را «خفیف» و قانونی دانست.


شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز سه‌شنبه ۱۹ تیر،‌ رای شعبه ۲۷ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری را درباره شکایت عزیز قاسم‌زاده منتشر کرد و آن را «حکمی ناعادلانه و جانبداری آشکار» از تصمیم‌های «غیرقانونی و معلم‌ستیزانه» آموزش و پرورش در تضییع حقوق فعالان صنفی خواند.


هیات تجدید نظر تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش پیش‌تر حکم صادر شده برای قاسم‌زاده مبنی بر «انفصال دائم از خدمات دولتی» را به اخراج تبدیل کرده بود.


دیوان عدالت اداری این مجازات را تایید کرد، آن را خفیف خواند و در رای خود گفت دلایل و مدارک ارائه شده از سوی قاسم زاده، بیان‌گر «عدم رعایت تشریفات قانون در رسیدگی» از سوی هیات تخلفات اداری نبوده است.


شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان یادآوری کرد موارد بیست‌وپنج‌گانه اتهامی قاسم‌زاده «هیچ تناسبی با ماده هشت قانون تخلفات اداری» ندارد.


طبق این ماده، «اعمال و رفتار خلاف شئون اداری یا شغلی» و «تبعیض یا اعمال غرض در اجرای قوانین و مقررات نسبت به اشخاص» از موارد رسیدگی این نهاد است.


عزیز قاسم‌زاده در دادخواستش علیه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرده بود این نهاد هنوز «فرق میان تخلف و جرم» را نمی‌داند، خود را در مسند قاضی نشانده و از مفاهیمی چون «احراز جرم» سخن گفته است.


بر این اساس هیات تخلفات اداری آموزش و پرورش در حالی برای صدور حکم اخراج قاسم‌زاده به مصاحبه‌های او با رسانه‌ها استناد کرده که این موضوع از اختیاراتش خارج بوده و «در حیطه مدعی‌العموم» است.


از سوی دیگر، این فعال صنفی معلمان پیش‌تر بابت همین مصاحبه‌ها با مجازات قضایی مواجه شده و به گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، «هیچ ماده‌ای تصریح بر آن ندارد که آموزش و پرورش هم می‌تواند مجازات تکمیلی در این زمینه» داشته باشد.


۲۵ دی‌ ماه ۱۴۰۲ حکم هیات تجدیدنظر تخلفات وزارت آموزش و پرورش علیه قاسم‌زاده صادر و در زندان به او ابلاغ شد.


بر اساس این حکم، قاسم‌زاده با بیش از ۲۵ سال سابقه رسمی، به دلیل فعالیت‌های صنفی از آموزش و پرورش اخراج شد.


آموزش و پرورش سخنرانی قاسم‌زاده در دفاع از آموزش رایگان و معلمان زندانی را «ساختار‌شکنی» و آوازخوانی او در تجمع‌های اعتراضی را «مضامین انحرافی» خواند.


این معلم و زندانی پیشین، در تاریخ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ در ارتباط با برگزاری تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان در رشت بازداشت و تیر ماه همان سال با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.


او مدتی بعد با حکم شعبه سوم دادگاه انقلاب رشت به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان محکوم و حکمش در دادگاه تجدید نظر استان گیلان عینا تایید شد.


حبس او در زندان لاکان رشت از ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ اجرایی شد.


اعمال فشار و تلاش حکومت برای سرکوب معلمان و فعالان صنفی در دو دهه گذشته سابقه داشته اما در سال‌های گذشته شمار زیادی از معلمان بازداشت و با احکام سنگین حبس مواجه شده‌اند.


این فشارها از زمان آغاز خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۱ شدت یافته است.

عفو بین‌الملل درباره احتمال اعدام احمدرضا جلالی هشدار داد


 

سازمان عفو بین‌الملل در یک فراخوان اقدام فوری درباره خطر فزاینده اعدام احمدرضا جلالی، پژوهش‌گر ایرانی-سوئدی زندانی در ایران هشدار داد.


این سازمان به گذشت هشت سال از زمان بازداشت خودسرانه احمدرضا جلالی در تهران و اعتصاب غذای او از روز پنجم تیر اشاره کرد.


عفو بین‌الملل از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست فورا او را آزاد کنند.


بر اساس این متن، جلالی دچار آریتمی قلبی، کم‌خونی و فشار خون شده اما از دسترسی به موقع و کافی به مراقبت‌های بهداشتی محروم است.


این سازمان هشدار داد وضعیت جسمی این پژوهش‌گر زندانی که زیر حکم اعدام است، وخیم شده است.


جلالی اخیرا پس از حدود ۱۰ روز، اعتصاب غذای خود را به دلیل وخامت حالش در زندان شکست.


حدود یک هفته پیش ویدا مهران‌نیا، همسر او گفته بود این شهروند دوتابعیتی وضعیت جسمی نگران‌کننده و فشار خون بسیار پایینی دارد و از بیماری‌های متعددی رنج می‌برد.


مهران‌نیا اعلام کرده بود همسرش فکر می‌کند اعتصاب غذا تنها راهی است که دنیا می‌تواند صدای او را بشنود.



مهران‌نیا روز ۱۱ تیر این عکس را از همسرش در ایکس منتشر کرد و هشدار داد جان جلالی در خطر است

عفو بین‌الملل با اشاره به پخش اعترافات اجباری جلالی در سال‌های گذشته، یادآور شد که او طی هشت سال دوران حبس خود تحت شکنجه و انواع بدرفتاری‌ها قرار گرفته، مدت زمانی طولانی در سلول انفرادی نگهداری شده و از دسترسی به وکیل محروم بوده است.


جلالی در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ پس از اینکه به دعوت دانشگاه‌های تهران و شیراز به ایران سفر کرد، بازداشت و به «جاسوسی» متهم شد.


ابوالقاسم صلواتی، قاضی دادگاه انقلاب برای او حکم اعدام صادر کرد و این حکم در دیوان عالی کشور تایید شد.


جلالی بارها اتهام جاسوسی را رد کرده و گفته است پرونده‌سازی برای او و صدور این حکم به دلیل «نپذیرفتن درخواست همکاری با سپاه پاسداران و جاسوسی از کشورهای غربی» بوده است.


عفو بین‌الملل ضمن تاکید بر ضرورت آزادی فوری جلالی و لغو حکم اعدامش، تاکید کرد روند بازداشت و محاکمه این شهروند دوتابعیتی ناعادلانه بوده است.


این سازمان گفت جلالی تا پیش از آزادی باید از مراقبت‌های پزشکی لازم بهره‌مند شود و از شکنجه و بدرفتاری بیشتر مصون بماند.


مهران‌نیا روز ۲۷ خرداد به ایران‌اینترنشنال گفته بود دولت سوئد هیچ پاسخی در زمینه تلاش‌ها برای آزادی جلالی به او نداده و اساسا «هیچ جوابی ندارد».


همسر جلالی روز ۱۲ تیر نیز بار دیگر گفت نسبت به پیگیری آزادی او از سوی دولت سوئد «ناامید» است.


او با اشاره به مبادله حمید نوری در ازای دو شهروند سوئدی گفت که «اگر قرار بود تبادلی انجام شود»، دولت سوئد در نجات جان دیگر زندانیان دوتابعیتی «کوتاهی کرده» است.


روز ۲۵ خرداد، حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت که در کشتار هزاران زندانی سیاسی در ایران مشارکت داشته است با یوهان فلودروس و سعید عزیزی، دو شهروند سوئدی مبادله شد.


با گذشت کم‌تر از یک هفته از این مبادله، جلالی در فایلی صوتی از زندان اوین از اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد انتقاد کرد و گفت دولت این کشور او را «بی‌پناه» به حال خود رها کرده است.


او در این نامه به شرایط بغرنج خود در زندان اوین اشاره کرد و گفت حدود سه هزار روز را در «غاری وحشتناک» گذرانده است.

نماینده رهبری در آذربایجان شرقی: طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند

احمد مطهری اصل، نماینده رهبری در آذربایجان شرقی گفت: «طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند و در این سنگر باید با ارتقای سطح عل...