فاجعه نزدیک است:‌ وزارت نیرو، بودجه‌ای برای تعویض سیم‌‌های برق بازار تهران ندارد


فاجعه‌ای بزرگ در کمین بازار تهران است. سیم‌های برق فرسوده مهمترین دلیل برای آینده خطرناک بازار تهران به‌شمار می‌روند و یک جرقه می‌تواند در کسری از زمان سرمایه یک عمر بازاریان را دود کند اما وزارت نیرو بودجه‌ای برای تعویض این سیم‌ها ندارد.


روز دوشنبه اول مرداد محمدرضا فرجی تهرانی نایب رییس اتاق اصناف تهران با اشاره به وضعیت نامناسب سیم‌کشی برق در بازار تهران گفت که اداره برق، امکان تامین هزینه‌های لازم برای تعمیر سیم‌کشی برق بازار تهران را ندارد.


به گزارش دنیای اقتصاد بازار تهران پر است از سیم‌های درهم که «مثل کلاف بهم پیچ خورده‌اند» و یک جرقه می‌تواند در کسری از زمان سرمایه یک عمر بازاریان را دود کند.


او با تاکید بر اینکه در بسیاری از نشست‌ها بازاریان هزینه این تعمیرات را پذیرفته‌اند، گفت که متاسفانه هر بار به دلایل نامعلومی اداره برقِ محدودهِ بازار با این کار مخالفت می‌کند.


فرجی تهرانی به بازاریان توصیه کرد که «از جیب خود هزینه لازم برای بازسازی و سیم‌کشی برق بازار تهران را تامین کنند» تا در نهایت وزارت نیرو این هزینه را در قبوض آنها جبران کند.


او همچنین پیشنهاد داد که هزینه‌های بازاریان با مالیات و عوارض جبران شود.


به گفته فرجی تهرانی یکی از مشکلات جدی بازار تهران، دخالت وزارت میراث فرهنگی در مسائل مربوط به بازار است.


او با اشاره به اینکه ایران کشوری غنی از میراث فرهنگی است؛ گفت که ارزش این میراث در ایران به درستی تعریف نشده و متاسفانه میراث فرهنگی برخلاف سایر کشورها قوانین عجیبی در ترمیم و بازسازی بناهای قدیمی دارد.


در ۱۷ تیرماه سال جاری قدرت الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران عامل ۴۰ درصد از حریق‌های بازار را «کابل‌های برق» اعلام کرد و گفت به خاطر کابل‌های برق آویزان حتی در محدوده بازار خودروهای معمولی و نردبان‌های سازمان آتش‌نشانی هم امکان تردد ندارد.


سال‌هاست بازار تهران با آتش‌سوزی‌های متناوب و پراکنده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که تاکنون خسارات بسیاری به بار آورده‌اند.


روز ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ یک پاساژ سه‌طبقه در بازار آهنگران با بیش از ۲۵۰ واحد صنفی و انبار دچار حریق شد، در این حادثه حدود ۳۰ مغازه و انبار در آتش سوختند.


در ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ یک انبار چسب در بازار سیدولی و محدوده بازار بزرگ تهران دچار آتش سوزی شد که با تلاش ماموران هشت ایستگاه آتش‌نشانی و با استفاده از خودروهای پشتیبانی و تانکرهای آب، حریق اطفا شد.


در ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ آتش‌سوزی «گسترده» دیگری موجب تخریب دست کم ۳۰ مغازه در بازار بزرگ تهران شد.


اینکه سرنوشت برق‌رسانی به بازار تهران چه می‌شود موضوعی است که همچون سیم‌های برق بازار در کلافی سردرگم پیچیده شده اما اینکه جرقه‌ای پیش از بازکردن این کلاف رخ ندهد آرزویی است که روز به روز کمرنگتر می‌شود. 

نماینده رهبری در آذربایجان شرقی: طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند

احمد مطهری اصل، نماینده رهبری در آذربایجان شرقی گفت: «طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند و در این سنگر باید با ارتقای سطح عل...