ابتلای ۶۳ مورد جدید؛ ۷ استان در ایران درگیر تب دنگی‌ هستند



موارد ابتلا به بیماری تب دنگی در ایران به شکلی چشم‌گیر افزایش یافته است. نتایج آزمایش ۶۳ نفر از ۲۰۰ نفری که با علائم شدید تب بالای ۴۰ درجه و استخوان درد به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند مثبت بوده و نتایج آزمایش سایرین هنوز در دست بررسی است.


سعید کریمی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه‌شنبه ۱۹ تیر با تاکید بر اینکه عمده مبتلایان، مسافرانی از کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند، گفت: «هم‌اکنون هفت استان بوشهر، خوزستان، سیستان‌ و بلوچستان (به ویژه شهر چابهار)، گلستان، گیلان، مازندران و هرمزگان، درگیر این بیماری‌اند.»


به گفته کریمی تا این لحظه پشه آئدس که عامل انتقال این بیماری‌است «در استان‌های گلستان و مازندران صید نشده» اما این دو استان در معرض خطر قرار دارند.


۱۲ تیر ماه، وزارت بهداشت از شناسایی ۱۳۸ مورد ابتلا به تب دنگی طی دو ماه در ایران خبر داد و اعلام کرد که در شهریور و مهر سال جاری کشور شاهد همه‌گیری این بیماری خواهد بود.


پشه آئدس


آئدس (Aedes) گونه‌ای از پشه‌ است که به دلیل نقش مهم آن در انتقال بیماری‌های خطرناک، شناخته می‌شود. این پشه عمدتا ساکن مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری است اما با گرمایش زمین، تغییرات اقلیمی و جهانی شدن، به دیگر مناطق گسترش یافته است.


این پشه‌ در آب‌های راکد کوچک مانند ظروف گلدان‌ها، تایرهای قدیمی و مکان‌های مشابه تخم‌گذاری می‌کند.


تخم‌های این پشه می‌توانند در شرایط خشک و نامساعد نیز زنده بمانند و با اولین باران مناسب، به کرمینه یا لارو (نوزاد جانورانی که دگردیسی کامل دارند) تبدیل شوند.


عبدالرضا میر‌اولیایی، کارشناس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت نیز بر اهمیت کنترل پشه آئدس برای مقابله با بیماری‌های مختلف تاکید کرد و گفت که این پشه می‌تواند بیماری‌های دیگری مانند چیکونگونیا، زیکا و تب زرد را نیز منتقل کند.


علائم بیماری دنگی


تب دنگی با علائم شدیدی همچون تب بالای ۴۰ درجه، سردرد، کمردرد، درد پشت چشم و جوش و خونریزی از لثه همراه است.


این بیماری که به تب استخوان‌شکن نیز معروف است، بیشتر در مناطق گرمسیری و استوایی مشاهده می‌شود. گاهی علائم این بیماری با بیماری‌های تنفسی مانند کرونا و آنفولانزا مشابهت دارد که تشخیص آن را دشوار می‌کند.


به گفته کریمی ۳۰ درصد از افرادی که با علائم استخوان درد شدید و تب بالا به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند، به این بیماری مبتلا بوده‌اند.


کریمی به مردم توصیه کرد آب‌های راکد اطراف محل سکونت خود را جمع‌آوری کرده و از اسپری‌های دور کننده پشه استفاده کنند.


تب دنگی و ابتلای سالانه ۴۰۰ میلیون نفر در ۱۲۸ کشور


به گفته شهنام عرشی، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در سال ۱۹۶۰ تنها در ۱۰ کشور ابتلا به تب دنگی گزارش شده است اما حالا ۱۲۸ کشور درگیر این بیماری‌اند و سالانه ۴۰۰ میلیون نفر به آن مبتلا می‌شوند.


به طور متوسط، سالانه حدود ۳۶ هزار نفر به دلیل تب دنگی جان خود را از دست می‌دهند. این آمار متغیر است و به عواملی مانند شرایط زیر‌ساختی، تدابیر بهداشتی، وضعیت طبیعی و سایر عوامل بستگی دارد.


۴۰ تا ۵۰ درصد جمعیت کره زمین با این نوع پشه مواجه هستند و این رقم سال به سال به دلیل تغییرات آب و هوایی، افزایش میانگین دما و آمار سفرها افزایش می‌یابد.

نماینده رهبری در آذربایجان شرقی: طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند

احمد مطهری اصل، نماینده رهبری در آذربایجان شرقی گفت: «طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند و در این سنگر باید با ارتقای سطح عل...