از عرش به فرش؛ افت شدید صادرات قالی ایرانی


 راسته فرش‌فروشان در بازار تهران از معدود راسته‌های دست‌نخورده این بازار است. اکثر راسته‌های بازار تهران در سال‌های اخیر تغییر هویت داده و دیگر مثل گذشته، فقط کالاهای خاصی نمی‌فروشند. بازار فرش، اما، هنوز هویت خود را حفظ کرده، گرچه رونق گذشته را ندارد.


بنابر آمار گمرک ایران، درآمد صادراتی فرش ایران در سال گذشته، کمتر از ۴۰ میلیون دلار بوده است که کمترین میزان صادرات فرش، در چند دهه اخیر است. این رقم هفت سال پیش، یعنی در سال ۱۳۹۶، بیشتر از ۴۲۶ میلیون دلار بود.


افت شدید تولید و صادرات فرش در حالی اتفاق افتاده که صنعت فرش ایران اوایل دهه هفتاد خورشیدی در اوج شکوفایی قرار داشت و درآمد ارزی حاصل از صادرات فرش در سال ۱۳۷۳ بالای دو میلیارد دلار بود و بیشتر از چهل درصد از درآمدهای صادرات غیرنفتی ایران از محل این محصول سنتی تامین می‌شد.


کاهش شدید و بی‌سابقه صادرات فرش برای ایران که همواره بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده فرش در جهان بود، رویدادی ناگوار است و طبیعی است که بازار فرش تهران رکودی بی‌سابقه‌ را تجربه کند.


بیش از دومیلیون نفر فعال صنعت فرش ایران، سالانه بیشتر از شش میلیون متر فرش می‌بافتند که بخش عمده آن، یعنی حدود هفتاد درصدش صادر می‌شد. حالا این صنعت به وضعی دچار شده که عده بافندگان فرش و میزان تولید به یک سوم کاهش پیدا کرده است

نماینده رهبری در آذربایجان شرقی: طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند

احمد مطهری اصل، نماینده رهبری در آذربایجان شرقی گفت: «طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند و در این سنگر باید با ارتقای سطح عل...