علی طیب‌نیا کیست؟ «آقای ضد تورم» یا مقصر «سقوط بازار»



علی طیب‌نیا که با عنوان «فرمانده اقتصادی پزشکیان» وارد مبارزات تبلیغاتی مسعود پزشکیان شده بود حالا با حکم رئیس جمهور جدید ایران در سمت مشاور عالی او فعالیت خواهد کرد. آقای طیب‌نیا پس از انتصاب محمدرضا عارف به معاون اولی ریاست جمهوری، ضمن تبریک به او در یک پیام ویدئویی گفت که «به دلایل شخصی» آمادگی پذیرش این مسئولیت را نداشت ولی تاکید کرد که از روز اول در کنار آقای پزشکیان بود و «تا روز آخر» خواهد ماند.


علی طیب‌نیا، جوان‌ترین وزیر کابینه اول حسن روحانی بود که با بیشترین رای اعتماد در تاریخ جمهوری اسلامی - تا آن زمان - به دولت رفت تا وزارت امور اقتصاد و دارایی را در دست بگیرد.


رسانه‌ها لقب «آقای ضد تورم» را به او داده بودند و آمار رشد تورم و نقدینگی در دوره وزارت او که مصادف با امضای برجام بود، بهبود چشمگیری داشت. اما منتقدانش سیاست‌های اقتصادی او را مقصر اصلی رکود و سقوط بازار در دوره دوم آقای روحانی می‌دانند؛ زمانی که او دیگر وزیر نبود، اما به گفته مخالفانش آثار سیاست‌هایش به مرور نمایان شدند.


سابقه حضور او در مناصب اقتصادی به دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی برمی‌گردد. در دولت محمود احمدی‌نژاد هم مدت کوتاهی معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود.


طرفداران آقای طیب‌نیا می‌گویند که او حامی بازار آزاد و کاهش نقش حکومت در اقتصاد است. بعضی او را نزدیک به «حلقه نیاوران» می‌دانند که حامی اقتصاد آزاد و رقابتی است و در شکل‌گیری هسته اولیه و برنامه‌های اقتصادی دولت حسن روحانی نقش داشت، اما گروهی دیگر می‌گویند که او چندان با این حلقه سازگار نبود و به همین دلیل در میان اعضای این حلقه در دولت حسن روحانی محبوبیت چندانی نداشت.

نماینده رهبری در آذربایجان شرقی: طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند

احمد مطهری اصل، نماینده رهبری در آذربایجان شرقی گفت: «طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند و در این سنگر باید با ارتقای سطح عل...