تناقض بزرگ بازار خودروی ایران: زیان‌دهی خودروساز با ۳ میلیون نفر در صف خرید


 مهتاب قلی‌زاده

شغل,روزنامه‌نگار اقتصادی

از میزان پولی که خریداران خودرو برای ثبت‌نام بلوکه کردند تا رقابت بانک‌ها برای ارائه اعتبار برای ثبت‌نام؛ پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو به تازگی رکوردهای جدیدی ثبت کرده ‌است. بازاری که گرچه ارقام هنگفتی در آن جابه‌جا می‌شود، اما نه مصرف‌کننده در آن راضی است و نه خودروسازان موفق به سودسازی می‌شوند.


شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی فروش محصولات خودروسازان، بیش از آن‌که متقاضای واقعی خرید خودرو باشند شانس خود را در یک «لاتاری ملی» امتحان می‌کنند تا اگر بخت یارشان شد، بتوانند با فروش امتیاز خود از اختلاف قیمت کارخانه و بازار به سودی بی‌دردسر برسند.


تقاضای زیاد برای همه بنگاه‌های اقتصادی که با قانون عرضه و تقاضا فعالیت می‌کنند، یک برگ برنده است. کم‌تر شرکتی در دنیا وجود دارد که با وجود سه میلیون متقاضی دست‌ به‌ نقد در صف خرید، باز هم زیان‌ده باشد. اما این موضوع در بازار خودروی ایران ممکن شده است.


مصرف‌کنندگان خودرو در ایران از کیفیت محصولات راضی نیستند، اما حاضرند مبالغ هنگفتی را در صف قرعه‌کشی این محصولات بلوکه کنند. هم‌زمان خودروسازان هم در حال زیان‌دهی هستند؛ «تناقض بزرگ بازار خودروی ایران» از همین‌جا شروع می‌شود.


بر اساس برآوردها، هرکدام از متقاضیان با پرداخت ۲۳۰ میلیون تومان، در مجموع حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان را برای ثبت‌نام در قرعه‌کشی محصولات جدید ایران‌خودرو بلوکه کرده‌اند. رکورد پیش‌پرداخت مشتریان از آنجایی عجیب است که معادل ۱۰ برابر ارزش روز شرکت ایران‌خودرو در بازار سرمایه است.

نماینده رهبری در آذربایجان شرقی: طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند

احمد مطهری اصل، نماینده رهبری در آذربایجان شرقی گفت: «طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند و در این سنگر باید با ارتقای سطح عل...