سیمان و طرح کاشی آبی؛ مرمت دو بنای تاریخی در جنوب تهران انتقادها را برانگیخت


 یک کاربر نوشت: «ناظران میراث‌فرهنگی شهر تهران تا چه زمانی می‌خواهند در خواب غفلت باشند؟»


انتشار تصاویری از مرمت سوال‌برانگیز سردر یک خانه تاریخی در محله عودلاجان و آنچه کاشی‌کاری دیوار محوطه برج طغرل در شهر ری به نظر می‌رسد، واکنش‌ کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت.


ویدیوی مربوط به تخریب سردر خانه قجری در محله عودلاجان را وحید شهاب، کارشناس گردشگری، منتشر کرده است. در این ویدیو مرمت سردر این خانه قدیمی توسط شهرداری منطقه ۱۲ تهران با استفاده از سیمان به تصویر کشیده شده است. این خانه در نقشه «موسیو کرشیش»، معلم اتریشی مدرسه دارالفنون، که در سال ۱۲۳۷ تهیه شده، به نام میرزا نبی‌خان ثبت شده است.


آقای شهاب در توضیح این ویدیو اشاره کرده که اواخر تیرماه امسال ویدیوی دیگری از این سردر تاریخی منتشر کرده و از زیبایی آن نوشته بود، و این‌چنین ادامه داده است: «اما متاسفانه به یک ماه نکشید که مطلع شدم شهرداری منطقه دوازده تهران دستور نوسازی دیواره کناری این سردر و قسمتی از آن را داده است، تا برای همیشه آن جداره تاریخی زیبا که گره در گذشته این مرز و بوم داشت، زیر سرد‌ترین و بی روح‌ترین مصالح معماری جهان یعنی سیمان مدفون شود.»


او شرح خود بر این ویدیو را با طرح چند پرسش به پایان رسانده است: «ناظران میراث‌فرهنگی شهر تهران تا چه زمانی می‌خواهند در خواب غفلت باشند؟ آیا این افتضاح شهری با نظارت سازمان زیباسازی به انجام رسیده یا کارشناسان آنها هم بی‌خبرند؟»


به گفته کارشناسان، عودلاجان از محله‌های اعيان‌نشين شهر تهران در دوره قاجار بوده است. کاخ گلستان، باغ نظام‌الدوله، باغ ملک‌الشعرا بهار، خانه سید حسن مدرس، مسجد مدرسه میرزا ابوالحسن معمار باشی، تیمچه اکبریان و بنای مسعودیه در اين منطقه جای گرفته‌اند.

نماینده رهبری در آذربایجان شرقی: طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند

احمد مطهری اصل، نماینده رهبری در آذربایجان شرقی گفت: «طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند و در این سنگر باید با ارتقای سطح عل...