بالا رفتن چراغ خاموش قیمت دارو با مجوز سازمان غذا و دارو


 در یک‌ ماه اخیر برخی از شرکت‌های داروسازی در ایران مجوز افزایش قیمت محصولاتشان را دریافت کردند. شرکت ابوریحان روز ۲۹ اردیبهشت خبر داد قیمت ۳۵ قلم از داروها را ۲۴ درصد افزایش خواهد داد. همزمان، سازمان غذا و دارو اعلام کرده به زودی مشکل کمبود برخی داروها رفع خواهد شد.


روابط عمومی سازمان غذا و دارو روز ۳۰ اردیبهشت در اطلاعیه‌‌‌‌‌ای اعلام کرد با توجه به چالش‌هایی از جمله مشکل تامین نقدینگی شرکت‌های تامین‌کننده، تولید برخی از داروها مثل کلومیپرامین و مدافینیل به تعویق افتاده که طی ماه جاری برطرف خواهد شد.


فروردین ۱۴۰۲ هم داروهای اعصاب و روان در ایران کمیاب شده بودند.


کمبود داروهای اعصاب و روان در حالی‌ است که گزارش‌های مکرری از افزایش نرخ ابتلا به انواع بیماری‌های اعصاب و روان در ایران منتشر شده است.


شهریور ۱۴۰۲ روزنامه «هم‌میهن» بر اساس گزارشی میدانی نوشت تعداد افرادی که دچار اختلال روانی شده‌اند افزایش یافته و از هر پنج نسخه، یکی مربوط به بیماری‌های اعصاب و روان است.



همزمان با صدور اطلاعیه سازمان غذا و دارو، داروسازی ابوریحان اعلام کرد مجوز افزایش ۲۴ درصدی قیمت ۳۵ محصول خود را دریافت کرده است

نیمی از داروهای بدون‌نسخه داروهای اعصاب و روا‌ن‌اند


مالک یک داروخانه در تهران در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال با اشاره به افزایش نرخ تمام داروها، از جمله داروهای اعصاب و روان گفت داروخانه‌ها در یک‌سال اخیر چالشی دیگری هم دارند و آن درخواست داروهای اعصاب بدون نسخه از سوی مشتریان است.


این فرد که برای حفظ امنیتش نخواست نامش ذکر شود، افزود حدود نیمی از درخواست برای داروهای بدون نسخه داروخانه‌ او مربوط به داروهای ضداضطراب و ضدافسردگی، به خصوص کلردیازپوکساید، فلوکساین و سرترالین است.


داروخانه‌دار دیگری از تهران با تایید کمبود دو قلم داروی کلومیپرامین و مدافینیل گفت هر داروی اعصابی برای بیمار با اهمیت است و نایاب شدن آن یا تغییر تولیدکننده یا نام تجاری دارو می‌تواند روند درمان او را مختل کند.



برای مثال وقتی بیماری داروی کلوبازام تولید شرکت عبیدی را مصرف می‌کند، اگر داروسازی عبیدی عرضه‌اش را کم کند، برای جایگزین کردن آن با کلوبازام شرکت ایران‌دارو به مشکل برخواهد خورد.


افزایش قیمت چراغ خاموش


در ایران شرکت اکتوورکو، متعلق به خانواده نراقی، سهم قابل توجهی در عرضه داروهای تحت لیسانس اعصاب و روان دارند.


علاوه بر آن بررسی میدانی وضعیت داروهای اعصاب و روان نشان می‌دهد شرکت‌های عبیدی، سبحان، ابوریحان و لقمان مهم‌ترین عرضه‌کنندگان داروهای اعصاب و روان داخلی هستند.


یک داروساز ساکن رشت که خواست هویتش فاش نشود، به ایران اینترنشنال گفن معمولا نایاب شدن داروها به معنی افزایش قیمت آنهاست؛ یعنی ابتدا یک دارو کمیاب یا نایاب می‌شود و بعد از افزایش قیمت مشکل کمیاب شدن دارو برطرف می‌شود.

نماینده رهبری در آذربایجان شرقی: طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند

احمد مطهری اصل، نماینده رهبری در آذربایجان شرقی گفت: «طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند و در این سنگر باید با ارتقای سطح عل...