وزیر ارشاد: با محمد رسول‌اف به دلیل ساخت فیلم بدون مجوز برخورد می‌کنیم


 محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت اقدام محمد رسول‌اف، کارگردان برجسته منتقد حکومت ایران در ساخت فیلم «دانه انجیر مقدس» بدون اخذ مجوز از این وزارت‌خانه یک «تخلف محرز» است و با آن «طبق قانون» برخورد خواهد شد.


اسماعیلی روز یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت در پاسخ به سوالی درباره تولید فیلم‌های «زیرزمینی» و ارسال آن‌ها به جشنواره‌های خارجی اعلام کرد: «تولید و انتشار چنین فیلم‌هایی خلاف قانون است. هر کجا در جریان باشیم، جلوی آن را خواهیم گرفت. هم ما چنین کاری می‌کنیم و هم نهاد‌های قانونی که وظیفه دارند. این تخلفات، تخلفات آزاردهنده‌ای است که ضرر آن را جامعه سینمایی بیش از دیگران متحمل می‌شوند.»


بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری روز ۱۹ اردیبهشت خبر داد شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی رسول‌اف را به هشت سال زندان محکوم کرده و دادگاه تجدید نظر نیز عینا این حکم را مورد تایید قرار داده است.


رسول‌اف همچنین به شلاق، جزای نقدی و ضبط مال محکوم شده است.


پاک‌نیا افزود: «دلیل اصلی صدور این حکم، امضای بیانیه‌ها و ساخت فیلم و‌ مستند است که از نظر دادگاه، این اقدامات مصداق اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور محسوب می‌شود.»


پیش‌تر گزارش‌ها حاکی از آن بود که این کارگردان از سوی نیروهای امنیتی تحت فشار قرار گرفته تا جدیدترین ساخته خود را با نام «دانه انجیر مقدس» از جشنواره فیلم کن خارج کند. این فیلم در بخش مسابقه جشنواره کن پذیرفته شده است.


اسماعیلی در ادامه سخنانش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را «تنظیم‌گر و نگهبان قانون» توصیف کرد و گفت این نهاد از «مرزهای قانونی به خوبی صیانت» خواهد کرد.


اسماعیلی کسانی را که به زعم او «مرتکب فعالیت‌های خارج از قانون می‌شوند»، تهدید کرد «در چارچوب قانون حرکت کنند».


رسول‌اف در سال‌های اخیر از منتقدان جدی و سرسخت جمهوری اسلامی بوده و به طور مداوم از سوی دستگاه‌های قضایی و امنیتی حکومت ایران تحت پیگرد قرار گرفته است.


او آخرین بار در تیر ۱۴۰۱ دستگیر و پس از تحمل هفت ماه حبس، در بهمن همان سال آزاد شده بود.


کانون نویسندگان ایران روز ۲۲ اردیبهشت در بیانیه‌ای تاییدِ حکم هشت سال حبس، شلاق و جریمه نقدی برای این کارگردان معترض را محکوم کرد و خواستار لغو فوری و بی‌قید و شرط این احکام شد.


در این بیانیه آمده است: «محاکمه و مجازات لایق بند قبای کسانی است که بیش از ۴۰ سال در پناه حاکمیت به غارت اموال و امنیت و آزادی مردم مشغول هستند.»


رسول‌اف در چندین فیلم خود، مانند «به امید دیدار»، «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند»، «شیطان وجود ندارد» و «لِرد» ساختار آلوده به فساد حاکمیت در جمهوری اسلامی را به نمایش گذشته و از آن‌ انتقاد کرده است.


او همچنین چندین جایزه معتبر بین‌المللی را از جشنواره‌های مطرحی مانند کن و برلین از آن خود کرده است.

نماینده رهبری در آذربایجان شرقی: طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند

احمد مطهری اصل، نماینده رهبری در آذربایجان شرقی گفت: «طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند و در این سنگر باید با ارتقای سطح عل...