جان ساکنان روستای «گو» سیستان و بلوچستان در خطر است


 خانه‌ها و وسایل زندگی ساکنان روستای «گو» در در شهرستان نیکشهر استان سیستان و بلوچستان پس از وقوع سیل فرودین ۱۴۰۳ تخریب شده است. جان مردم این روستا به‌ویژه کودکان به دلیل نداشتن سرپناه برای فرار از گرما در خطر جدی قرار دارد.


سایت عصر ایران، روز پنج‌شنبه ۱۷ خرداد در گزارشی با اشاره به خراب شدن خانه‌های اهالی روستای «گو» نوشت این روستا جایی واقع شده که هیچ سایه‌ای وجود ندارد و در تابستان دمای هوا در آن به بیش از ۵۰ درجه می‌رسد.


نویسنده این گزارش با بیان این‌که کودکان این روستا نمی‌توانند این گرما را تحمل کنند نوشته جان ساکنان این روستا در خطر است و چون محل زندگی‌شان صعب‌العبور است، کسی به آن‌ها سر نمی‌زند.


به نوشته عصر ایران، روستای گو در منطقه سیل‌خیزی قرار دارد و باید به مکان دیگری منتقل شود و ساکنان آن، تا آن زمان به کولر و یخچال نیاز دارند.


دور جدید بارش‌های فصلی، وقوع سیل و آب‌گرفتگی در سیستان و بلوچستان از روز یک‌شنبه ۲۶ فروردین آغاز شد.


در جریان این سیل ده‌ها روستا تخریب شده ۱۸ نفر نیز جان خود را از دست دادند.


مارال جارالاهی، فعال اجتماعی که از این روستا بازدید کرده گفته شرایط این روستا به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر دسترسی به آن، از زمان موقع سیل تا کنون سخت‌تر شده است.


جارالاهی در بخشی از صحبت‌هایش به اندوه کودکان روستای گو اشاره کرده و گفته کودکان برای چند دقیقه به مدرسه کانکسی‌شان که در اثر سیل واژگون شده بود، خیره مانده و به آن نگاه می‌کردند.


او با اشاره به این‌که کودکان این روستا غم بسیاری در چشمان‌شان بود و تا چند روز برای نجات از سیل به کوه‌ها پناه برده بودند، تاکید کرده آن‌ها پس از بازگشت به روستایشان جز لباسی که بر تن‌شان بود، چیزی نداشتند.


رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، روز سوم اردیبهشت‌ماه برآوردهای اولیه خسارت واحدهای تولیدی و زیرساخت‌های بخش کشاورزی ناشی از سیل در ۱۵ شهرستان جنوبی استان سیستان و بلوچستان را بیش از دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.


سیدحسینی تاکید کرد عمده خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی در شهرستان‌های زرآباد، کنارک، چابهار، قصرقند، نیکشهر، دشتیاری و راسک است.


معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس هم روز اول اردیبهشت‌ماه وضعیت سیستان و بلوچستان پس از جاری شدن سیل را فاجعه‌بار خوانده و گفته بود «دسترسی‌های مخابراتی بسیاری از روستا‌ها وجود ندارد و نمی‌دانیم چه به سر مردم آمده است».


اکنون مشخص شده اهالی روستای گو در در شهرستان نیکشهر، با گذشت نزدیک به دو ماه از وقوع سیل، همچنان در شرایط نامناسبی به‌سر می‌برند و به دلیل دمای بالای هوا، جان‌شان نیز در خطر است.

نماینده رهبری در آذربایجان شرقی: طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند

احمد مطهری اصل، نماینده رهبری در آذربایجان شرقی گفت: «طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند و در این سنگر باید با ارتقای سطح عل...