روز جهانی محیط زیست هم‌زمان با آتش‌سوزی جنگل‌ها و خشکسالی در ۵ استان ایران


کارشناسان و رسانه‌ها بارها درباره بحران‌های زیست‌محیطی در ایران و آثار بلند مدتشان هشدار داده‌اند. شماری از جنگل‌های ایران در روزهای گذشته شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده بوده‌اند و تالاب‌ها و رودها با خطر خشک شدن همیشگی مواجه‌ هستند.


روزنامه پیام ما روز چهارشنبه ۱۶ خرداد و هم‌زمان با روز جهانی محیط‌ زیست به چندین بحران زیست‌محیطی اشاره کرد که هم‌اکنون ایران با آن‌ها درگیر است.


این روزنامه در مطلبی به تلفات آتش‌سوزی‌های سال‌های اخیر پرداخت و نوشت این وقایع ۱۷ کشته و صدها آسیب به دنبال داشته است.


طی روزهای گذشته مراتع و جنگل‌های مناطقی از کهگیلویه، باشت و گچساران دچار حریق شده است.


این منطقه هر سال دچار آتش‌سوزی می‌شود و به دلیل نبود مدیریت و مسائلی مانند کمبود امکانات اطفای حریق، آسیب می‌بیند.


خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، گزارش داد از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰ مورد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است و بیش از ۱۰۰ هکتار جنگل و مراتع این استان به‌دلیل نبود برنامه‌ریزی به‌هنگام در آتش سوخته‌اند.


بر اساس گزارش پیام ما، پارک ملی کرخه نیز از دو شب قبل درگیر آتش‌سوزی شده است و با وجود اینکه یک بار خبر مهار آن منتشر شده اما داود میرشکار، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خوزستان، خبر از حریق مجدد در این پارک ملی داد.


میرشکار گفت در پی آتش‌سوزی پارک ملی کرخه، حدود ۲۵ هکتار از این جنگل در آتش سوخت.


بر اساس گزارش رسانه‌ها، سالانه صدها هکتار از اراضی جنگلی پارک ملی کرخه بر اثر عواملی مانند خشکسالی، عوامل انسانی و آتش‌ زدن کاه و کلش مزارع گندم به دست کشاورزان، طعمه حریق می‌شود.


پیش از حریق روز دوشنبه و در آتش‌سوزی روز ۱۰ خرداد، قسمتی از جنگل‌های کرخه در جنوب غربی شوش واقع در استان خوزستان طعمه حریق شده بود.


علاوه بر حریق‌های فعلی،‌ میرشکار روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایسنا از احتمال وقوع آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم با آغاز گرمای شدید هوا و سرایتش به بخش ایرانی خبر داد.


علی ملکی آهنگران، فرمانده یگان حفاظت منابع‌ طبیعی کشور در آستانه روز جهانی محیط‌ زیست گفت سال گذشته ۹۸ درصد حریق‌ها «عوامل انسانی» داشت که ۹۴ درصد آن‌ها سهوی و چهار درصدشان عمدی بوده است.


او در این باره هشدار داد که ۷۶ درصد آتش‌ها در منطقه زاگرس اتفاق می‌افتد. 

نماینده رهبری در آذربایجان شرقی: طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند

احمد مطهری اصل، نماینده رهبری در آذربایجان شرقی گفت: «طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند و در این سنگر باید با ارتقای سطح عل...