۴ زندانی کُرد در اعتراض به اجرای حکم اعدام داوود عبداللهی اعتصاب غذا کردند


 سایت هه‌نگاو گزارش داد فرهاد سلیمی، انور خضری، خسرو بشارت و کامران شیخه، زندانیان کُرد محکوم به اعدام، در اعتراض به اعدام داوود عبداللهی و خطر اجرای قریب‌الوقوع احکام خود در زندان قزل‌حصار کرج اعتصاب غذا کردند. اعتصاب غذای این زندانیان از روز شنبه ٩ دی‌ ماه آغاز شده است.


پنج‌شنبه ۱۴ دی‌ ماه، ششمین روی اعتصاب این زندانیان است و به نوشته هه‌نگاو، آنان همچنان در اعتصاب غذا هستند.


حکم اعدام داوود عبداللهی صبح سه‌شنبه ۱۲ دی‌ ماه در زندان قزل‌حصار کرج به اجرا درآمد.


عبداللهی که از ۱۴ سال پیش در حبس به سر می‌برد، در اعتراض به انتقال به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام از روز پنجم دی دست به اعتصاب غذا زده بود.


پیش از آن قاسم آبسته در روز ۱۴ آبان و ایوب کریمی در روز هشتم آذر، در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شدند.


خسرو بشارت، کامران شیخه، انور خضری، فرهاد سلیمی، قاسم آبسته، ایوب کریمی و داوود عبداللهی، هفت زندانی عقیدتی کُرد، در آذر ماه ۱۳۸۸ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.


آن‌ها پس از دستگیری به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل و پس از ماه‌‎ها نگهداری در بازداشتگاه این نهاد امنیتی، به تهران اعزام شدند.


این زندانیان شش ماه نیز در سلول‌های انفرادی بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی قرار گرفتند.


آن‌ها نهایتا در تاریخ ۲۵ فروردین‌ ۱۳۹۱ به زندان رجایی‌شهر کرج انتقال یافتند و مرداد امسال، پس از تعطیلی زندان رجایی‌شهر به زندان قزل‌حصار کرج منتقل شدند.


این هفت زندانی اهل سنت، اسفند ۱۳۹۴ از سوی محمد مقیسه، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به اعدام محکوم شدند.


حکم صادر شده بهمن‌ ۱۳۹۸ پس از سال‌ها کشمکش قضایی از سوی شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور تایید و در شهریور ۱۳۹۹ درخواست اعاده دادرسی این زندانیان در دیوان عالی کشور رد شد.


این افراد با اتهاماتی از جمله «محاربه»، «افساد فی‌ الارض»، «هواداری از گروه‌های سلفی» و «قتل» عبدالرحیم تینا که در تاریخ هفت مهر ۱۳۸۷ به دست افراد ناشناس کشته شد، متهم شده بودند.


عبدالرحیم تینا امام جماعت مسجد خلفای راشدین شهرستان مهاباد بود.


تمامی متهمان این پرونده بارها در نامه‌هایشان که در سال‌های گذشته از سوی نهادهای حقوق بشری منتشر شدند، بر بی‌اساس بودن اتهام‌های انتسابی به خود تاکید کرده بودند.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...