نگرانی عفو بین‌الملل در مورد خطر اعدام انور خضری، فرهاد سلیمی، کامران شیخه و خسرو بشارت


 سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که انور خضری، فرهاد سلیمی، کامران شیخه و خسرو بشارت از اقلیت سنی کرد ایران در معرض خطر جدی اعدام قرار دارند.


به گفته عفو بین‌الملل این چهار نفر که در زندان قزل‌حصار کرج محبوس هستند در پی اعدام سه شهروند کرد دیگر در ماه‌های اخیر در ارتباط با همین پرونده در معرض خطر اعدام قرار دارند.


عفو بین الملل نوشت: «این هفت نفر در یک محاکمه بسیار ناعادلانه که با ادعای شکنجه و بدرفتاری با متهمام همراه بود به 'فساد فی الارض' محکوم شدند و برای آنها حکم اعدام صادر شد.»


قاسم آبسته در روز ۱۴ آبان‌ (۵ نوامبر)، ایوب کریمی در روز ۸ آذر (۲۹ نوامبر) و داوود عبداللهی در روز ۱۲ دی (دوم ژانویه) اعدام شدند.


عفو بین‌الملل به نقل از منابع مطلع می‌نویسد که قاسم آبسته درست قبل از اعدام در معرض شکنجه قرار داشت به طوری که بینی او شکست.


براساس این بیانیه مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تحویل جسد داود عبداللهی و ایوب کریمی به خانواده هایشان را به سکوت در مورد اعدام عزیزانشان مشروط کردند.


براساس این گزارش شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ انور خضری، ایوب کریمی، داود عبداللهی، فرهاد سلیمی، قاسم آبسته، کامران شیخه و خسرو بشارت را در ارتباط با اتهامات امنیت ملی به «فساد فی الارض» و مجازات اعدام محکوم کرد.


عفو بین‌الملل اشاره کرد که در جریان محاکمه رئیس دادگاه اجازه نداد وکیل متهمان صحبت کند. این سازمان نوشت: «علیرغم نقض جدی فرآیند عادلانه قضایی، شعبه ۴۱ دیوان عالی این احکام و مجازات‌های اعدام را در روز ۳ فوریه ۲۰۲۰ مورد تایید قرار دارد و در اوایل ماه سپتامبر ۲۰۲۰ شعبه ۳۸ دیوان عالی درخواست آنها را برای محاکمه مجدد رد کرد.»


این افراد در ماه اوت ۲۰۲۳ از زندان رجایی شهر به قزل‌حصار منتقل شدند و در بند به شدت امنیتی آن نگهداری می‌شوند.


این هفت نفر بعد از بازداشت در فاصله دسامبر ۲۰۰۹ تا ژانویه ۲۰۱۰ در آذربایجان غربی به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در ارومیه منتقل و به عضویت در یک «گروه سلفی» متهم شدند، اتهامی که همگی رد کردند.


انور خضری، کامران شیخه و خسرو بشارت بعدا به زیر گرفتن و کشتن یک مرد متهم شدند که این اتهام را هم رد کردند.


این سه در نامه‌های سرگشاده‌ای گفته‌اند که ماموران وزارت اطلاعات مکررا آنها را در جریان بازجویی شکنجه کرده‌اند و از آنها «اعتراف اجباری» گرفته‌اند.


آویزان شدن از سقف، ضرب، اعدام‌های ساختگی، محرومیت از خواب و شکنجه روانی از جمله مواردی است که آنها ذکر کردند.


عفو بین‌الملل خواستار تقوقف فوری و لغو حکم اعدام انور خضری، فرهاد سلیمی، کامران شیخه و خسرو بشارت و برگزاری محاکمه‌های عادلانه برای آنها شده است.


یک روز پیشتر آبرام پِیلی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، صدور حکم اعدام برای چهار شهروند کرد دیگر در این هفته را محکوم کرد.


سازمان حقوق بشری هه‌نگاو روز ۱۶ دی - شش ژانویه - از صدور حکم اعدام برای محسن مظلوم، محمد(هژیر) فرامرزی، وفا آذربار و پژمان فاتحی در دیوان عالی کشور «در سکوت مطلق خبری» خبر داد.


آقای پیلی نوشت: «رژیم ایران به استفاده از اتهامات کذب، اعترافات اجباری، و محاکمه‌های غیرعادلانه برای خاموش کردن مخالفان سیاسی و معترضانی که با مسالمت تظاهرات کرده‌اند ادامه می‌‎دهد.»

او خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی که ظالمانه دستگیر شده‌اند و پایان سرکوب مردم ایران شد.

بنا به گزارش‌ها این چهار شهروند کرد عضو حزب کومله کردستان ایران بوده‌اند و از زمان بازداشت در مرداد ۱۴۰۱ از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده خود محروم مانده‌اند.

فعالان حقوق بشر گفتند که آنها به اتهام «همکاری با اسرائیل» به اعدام محکوم شده‌اند.

حدود دو هفته پیش هم چهار نفر دیگر به اتهام همکاری با اسرائیل در زندان ارومیه اعدام شده بودند.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...