تایید خودکشی یک پرستار جوان در کرمانشاه پس از تمدید نشدن قراردادش


 محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار خبر خودکشی یک پرستار جوان در شهر کرمانشاه را تایید و اعلام کرد او پس از تمدید نشدن قراردادش دست به این اقدام زده است.


رسانه‌های ایران روز ۱۹ فروردین خبر مرگ خودخواسته این جوان ۳۲ ساله را که «ساسان» نام داشت، منتشر کردند.


او تا چند ماه پیش به عنوان پرستار طرحی در بخش مسمومیت بیمارستان خمینی کرمانشاه مشغول به کار بود.


شریفی‌مقدم روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین در واکنش به خودکشی ساسان به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «ایشان یک پرستارِ طرحی بود و در ایام کرونا و تا همین اواخر هم طرحش تمدید شده بود، اما از چند ماه پیش، دیگر قرارداد این پرستار تمدید نشد و بعد از آن مدتی بیکار ماند و بعد هم متاسفانه به زندگی خود پایان داد.»


دوستان و همکاران ساسان نیز دلایل خودکشی او را تمدید نشدن قراردادش و فشارهای روحی عنوان کردند.


(به توصیه کارشناسان اگر با کسی یا کسانی روبه‌رو می‌شوید که از جمله‌ها و عبارت‌هایی نشان‌دهنده افسردگی یا تمایل به پایان زندگی استفاده می‌کنند، از آنان بخواهید با پزشک معتمد، نهادهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند یا فردی مورد اعتماد، درباره نگرانی‌هایشان صحبت کنند. اگر به خودکشی فکر می‌کنید، در ایران با اورژانس اجتماعی با شماره تلفن ۱۲۳ تماس بگیرید.)

شریفی‌مقدم از آمار بالای مرگ و میر در میان پرستاران جوان در سال گذشته خبر داد و فشار بالای کار و خودکشی را از دلایل آن برشمرد.


او افزود: «عرصه بر پرستاران تنگ است و همه‌ مسوولان در ایجاد چنین فضایی مسوول هستند. در دورانِ کرونا، پرستاران شرایط بسیار سختی داشتند. آمار مرگ پرستاران به علت کرونا در ایران بالا بود ... پرستاران بیشترین مواجهه را با بیماران کرونایی داشتند و میزان استرس و اضطراب در این دوره برای آن‌ها بسیار شدید بود و تداوم این اضطراب و استرس گاهی به افسردگی می‌انجامد.»


دبیرکل خانه پرستار از نادیده گرفته شدن مطالبات این صنف پس از پایان همه‌گیری کرونا انتقاد کرد و گفت بسیاری از پرستاران طرحی پس از پایان این دوره کنار گذاشته شدند.


به گفته شریفی‌مقدم، «پرستارانی که امروز برای بیان مطالبات و گرفتن حقوقشان به خیابان‌ها می‌آیند، یکی از شعارهایشان این است که "با کرونا جنگیدیم، حمایتی ندیدیم" و این واقعیت دارد. آن‌ها آثار روحی و روانی و جسمی کرونا را دیدند اما بعد از پایان کرونا هیچ کدام از مطالباتشان محقق نشد.»


اظهارات او تنها یک روز پس از آن مطرح می‌شوند که تعداد زیادی از پرستاران در اعتراض به اصلاح نشدن تعرفه پرستاری و پایین بودن دستمزد و کارانه، در شیراز و یاسوج دست به تجمع زدند.


محمدتقی جهانپور، رییس کل سازمان نظام پرستاری روز ۲۰ فروردین در نامه‌ای به بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اقدام این وزارت‌خانه در کاهش تعرفه خدمات پرستاری شدیدا اعتراض کرد.


شریفی‌مقدم در ادامه گفت‌وگوی خود با ایلنا اعلام کرد آمار دقیقی از خودکشی پرستاران وجود ندارد زیرا این پدیده از نظر فرهنگی مذموم است و همچنین در صورت احراز خودکشی، بازماندگانِ متوفی نمی‌توانند مستمری دریافت کنند.


در روزهای گذشته مرگ خودخواسته پرستو بخشی، پزشک طرحی متخصص قلب منجر به واکنش‌های بسیاری شد. او که در زمان مرگ تنها ۳۵ سال سن داشت، در اوایل فروردین‌ماه با خوردن دارو به زندگی خود پایان داد.


هادی یزدانی، فعال رسانه‌ای حوزه پزشکی روز ۱۲ فروردین اتفاقات منجر به خودکشی این پزشک را نمونه‌ای از «ظلم و تحقیر سیستماتیک» اعضای کادر درمان در وزارت بهداشت خواند.


خودکشی‌های اخیر بار دیگر زنگ خطر را درباره شرایط دشوار کاری و نبود امنیت روانی میان اعضای کادر درمان به صدا درآورده است.

تبدیل شدن سفر با هواپیما به پدیده‌ای لوکس در ایران

 امیرپویان رفیعی شاد، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی تهران اعلام کرد مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی با توجه به نرخ فزای...