در پی کشته شدن یک جوان؛ رییس پلیس آگاهی تهران از پلمب یک کمپ ترک اعتیاد در ملارد خبر داد


علی ولی‌پور گودرزی، رییس پلیس آگاهی تهران از پلمب یک کمپ ترک اعتیاد غیرقانونی در ملارد خبر داد که در آن یک مرد جوان کشته شده است.

او اضافه کرد که ۸ متهم به قتل مرد جوان که بر اساس تصاویر او را مورد ضرب و جرح قرار دادند تا کشته شود، بازداشت شدند.

مدیر حوزه علمیه امام صادق تبریز: پزشکیان از رهبری دم می‌زند ولی خلاف جهت عمل می‌کند



صالح عبدالله‌پور، مدیر حوزه علمیه امام صادق تبریز گفت: «ما از افرادی که برای پزشکیان بنام شورای راهبری کابینه انتخاب می‌کردند، کم دروغ نشنیدیم.»

او افزود: «پزشکیان مدام از رهبری دم می‌زند ولی در ظاهر خلاف جهت عمل می‌کند.»

حسین شنبه‌زاده، فعال فضای مجازی به ۱۲ سال حبس محکوم شد



حسین شنبه‌زاده، فعال فضای مجازی مجموعا به ۱۲ سال حبس محکوم شد که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی پنج سال آن قابل اجراست.


امیر رئیسیان، وکیل دادگستری روز شنبه به «شبکه شرق» گفت بر اساس حکم دادگاه، شنبه‌زاده به اتهام‌های «فعالیت تبلیغی به نفع اسرائیل» به ۵ سال حبس، «توهین به مقدسات» به ۴ سال حبس، «نشر اکاذیب» به ۲ سال حبس و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده است.


بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، در صورت محکوم شدن یک متهم به چنین حکم حبسی، طولانی‌ترین حکم حبس به اجرا درخواهد آمد.


او گفت: «یکی از ایرادات ما به پرونده آن است که اتهام فعالیت تبلیغی به نفع اسرائیل رکن مادی مشخصی ندارد و صرفا به چت‌های متهم در حوزه خصوصی اشاره شده است.»


او افزود که انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «توهین به مقدسات» در نظر گرفته شده و همچنین حمایت شنبه‌زاده از دیگر محکومان سیاسی، «سیاه‌نمایی» علیه وضع موجود، استفاده از هشتگ نه به اعدام، حمایت از حجاب اختیاری و «ابراز شادمانی» از کشته شدن ابراهیم رئیسی و «ایجاد جو رسانه‌ای علیه انتخابات» از دیگر مصادیق اتهامات او محسوب می‌شود.


در خردادماه، این مترجم، ویراستار ادبی، زندانی سیاسی سابق و فعال شبکه‌های اجتماعی که بسیاری او را به خاطر نوشته‌های انتقادی طنازانه و زبان صریحش در شبکه اجتماعی ایکس دنبال می‌کنند، در تماسی تلفنی با خانواده‌اش تایید کرد که در جریان سفرش به اردبیل بازداشت شد.


هم‌زمان با انتشار خبر بازداشت شنبه‌زاده و سپس تایید خبر بازداشت او، نام این زندانی سیاسی سابق برای ساعاتی به یکی از ترندهای فضای فارسی شبکه اجتماعی ایکس بدل شد.


شمار قابل‌توجهی از کاربران در ایکس، در واکنش به خبر بازداشت شنبه‌زاده نوشتند که جمهوری اسلامی از نقطه‌ای که او زیر یکی از پست‌های حساب کاربری رسمی علی خامنه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس گذاشته بود و دو برابر بیشتر از پست رهبر جمهوری اسلامی لایک گرفت و بیش از صد هزار بار بیشتر دیده شد، خشمگین است و این بازداشت به خاطر انتقام‌گرفتن از آن نقطه است.


عده‌ای هم با اشاره به نوشته‌های انتقادی بسیار پرمخاطب شنبه‌زاده، از جمله مطلبی درباره اجرای مجازات بی‌رحمانه قطع دست در بهداری زندان اوین، یادآوری کرده‌اند که بازداشت این فعال فضای مجازی، نتیجه خشم حکومت از نوشته‌های انتقادی بسیار صریح اوست.


حسین شنبه‌زاده، پیش‌تر به صورت ناشناس و با اسم «اسب شاخدار ویراستار» در ایکس فعالیت می‌کرد و از جمله کارهای منتشرشده او ویراستاری «میراث و مرگ و زندگی با اوست» نوشته «نجیب محفوظ» است.


این ویراستار ادبی پس از شناسایی از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی و با اتهامات امنیتی در سال ۱۳۹۸ بازداشت شد و مدتی را در انفرادی گذارند.


شنبه‌زاده پس از آزادی موقت، در اردیبهشت‌ ۱۴۰۰، در مجموعه توییتی در ایکس، ماجرای هشتاد ضربه شلاقی را که به اتهام «نوشیدن مشروبات الکلی» به او زده بودند روایت کرد که بسیار دیده شد.


حسین شنبه‌زاده بعدتر در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با اتهام‌های توهین به مقدسات و رهبر جمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام به ۵ سال و ۱۰ ماه زندان محکوم شد که ۳ سال و ۶ ماه آن قابل اجرا بود.


او ۹ تیر ۱۴۰۱ به زندان رفت و پیش از موعد و پس از نزدیک به ۱۰ ماه حبس، ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ با نوشتن توییتی خبر از آزادی زودهنگامش داد و نوشت که او مشمول عفو شده است اما این‌که رهبر هم مشمول عفو شده است یا نه، حکایت دیگری است.

قطع برق در تبریز‌؛ وقتی که بیکاری اجباری کسبه را به رقص آورد

 


ویدیویی از رقص و شادی شماری از کسبه و مردم در یکی از پاساژ‌های تبریز که برقش قطع شده است، در شبکه‌های اجتماعی بارها بازنشر شده است.

قطع مکرر برق در ایران در تابستان جاری باعث بروز مشکلات فراوانی برای صاحبان صنایع و مردم شده است.

قطع برق در تابستان اتفاقی است که چندین سال است به یک روند معمول برای شهروندان ایرانی تبدیل شده است.

اما این روند هر ساله بر تعداد زیادی از خانواده‌ها و مراکز تولیدی و اداره‌ها تاثیر می ‌گذارد و باعث مختل شدن روال عادی زندگی و کار می‌شوند.

این قطعی چه تاثیری بر شغل شما داشته؟ اگر کارفرما هستید چقدر مجبور به تعطیلی کارگاه خود شده‌اید؟

قطعی برق باعث چه تغییرات اجباری در روند زندگی شما است؟ و چه چیزهایی را تغییر داده است؟


با تلگرام و واتس اپ ما تماس بگیرید و از تجربه خود بگویید.

سیمان و طرح کاشی آبی؛ مرمت دو بنای تاریخی در جنوب تهران انتقادها را برانگیخت


 یک کاربر نوشت: «ناظران میراث‌فرهنگی شهر تهران تا چه زمانی می‌خواهند در خواب غفلت باشند؟»


انتشار تصاویری از مرمت سوال‌برانگیز سردر یک خانه تاریخی در محله عودلاجان و آنچه کاشی‌کاری دیوار محوطه برج طغرل در شهر ری به نظر می‌رسد، واکنش‌ کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت.


ویدیوی مربوط به تخریب سردر خانه قجری در محله عودلاجان را وحید شهاب، کارشناس گردشگری، منتشر کرده است. در این ویدیو مرمت سردر این خانه قدیمی توسط شهرداری منطقه ۱۲ تهران با استفاده از سیمان به تصویر کشیده شده است. این خانه در نقشه «موسیو کرشیش»، معلم اتریشی مدرسه دارالفنون، که در سال ۱۲۳۷ تهیه شده، به نام میرزا نبی‌خان ثبت شده است.


آقای شهاب در توضیح این ویدیو اشاره کرده که اواخر تیرماه امسال ویدیوی دیگری از این سردر تاریخی منتشر کرده و از زیبایی آن نوشته بود، و این‌چنین ادامه داده است: «اما متاسفانه به یک ماه نکشید که مطلع شدم شهرداری منطقه دوازده تهران دستور نوسازی دیواره کناری این سردر و قسمتی از آن را داده است، تا برای همیشه آن جداره تاریخی زیبا که گره در گذشته این مرز و بوم داشت، زیر سرد‌ترین و بی روح‌ترین مصالح معماری جهان یعنی سیمان مدفون شود.»


او شرح خود بر این ویدیو را با طرح چند پرسش به پایان رسانده است: «ناظران میراث‌فرهنگی شهر تهران تا چه زمانی می‌خواهند در خواب غفلت باشند؟ آیا این افتضاح شهری با نظارت سازمان زیباسازی به انجام رسیده یا کارشناسان آنها هم بی‌خبرند؟»


به گفته کارشناسان، عودلاجان از محله‌های اعيان‌نشين شهر تهران در دوره قاجار بوده است. کاخ گلستان، باغ نظام‌الدوله، باغ ملک‌الشعرا بهار، خانه سید حسن مدرس، مسجد مدرسه میرزا ابوالحسن معمار باشی، تیمچه اکبریان و بنای مسعودیه در اين منطقه جای گرفته‌اند.

انتقاد کیهان از دستور پزشکیان برای بازگرداندن دانشجویان و اساتید اخراجی به دانشگاه‎‌ها


 کیهان عنوان اصلی خود را به انتقاد از دستور مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران اختصاص داده است

روزنامه کیهان که توسط حسین شریعتمداری منصوب رهبر جمهوری اسلامی ایران اداره می‌شود در عنوان اصلی شماره امروز خود از دستور مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور برای بازگرداندن دانشجویان و اساتید اخراجی دانشگاه‌ها انتقاد کرده است.


کیهان در گزارشی با عنوان «یک تصمیم سؤال‌برانگیز درباره دانشگاه‌ها» و «بازگشت غیرقانونی اخراجی‌های قانونی» نوشته آقای پزشکیان «در حالی خواستار بازگشت همه دانشجویان و اساتید اخراجی شدند که این فرمان سراسری و کلی بدون در نظر گرفتن مستندات قانونی پرونده‌های این‌چنینی خود نوعی ترویج بی‌قانونی است.»


این گزارش گفته «در مواردی که بنا بر مستندات با برخی مجرمان امنیتی یا کسانی که در فتنه و آشوب‌های سال‌های اخیر نقش داشتند و از قضا دانشجو نیز بودند برخورد قضائی شده است همواره شاهد یک بیان از طرف برخی چهره‌های سیاسی یا رسانه‌ها و... بوده‌ایم که "جای دانشجو زندان نیست". نمونه‌های قابل توجهی از این به اصطلاح دانشجویان می‌توان برشمرد که گذر زمان نشان داد که برای برخی صرف داشتن کارت دانشجویی نمی‌توان و نباید مصونیت آسیب‌رسان به جامعه قائل شد.»


مسعود پزشکیان،‌ رئیس جمهور ایران در مراسم معارفه حسین سیمایی صراف، وزیر جدید علوم،‌ تحقیقات و فناوری، دستور به بازگرداندن دانشجویان و اساتید اخراجی را به علنی اعلام کرد.


آقای پزشکیان گفته بود «به وزرای بهداشت و آموزش و پرورش هم گفته‌ام و این‌جا هم تاکید می‌کنم، وضعیت همه آن اساتیدی که به هر طریقی از دانشگاه لغو قرارداد یا اخراج شدند، مورد بازنگری قرار دهید و دانشجوها را برگردانید. طبیعی است که دانشجو حرف دارد و اعتراض می‌کند، من باید جوابش را بدهم، یا حرفش حق است که باید اطاعت کنم، یا نه اشتباه می‌کند که باید هدایتش کنم.»

تجمع اعتراضی پرستاران در اصفهان



تصاویری از تجمع اعتراضی پرستاران در اصفهان برای بی‌بی‌سی فارسی ارسال شده است. اعتصاب پرستاران که در شهرهای مختلف ایران از ۱۵ مرداد آغاز شده، تا امروز ۱۰ شهریور همچنان ادامه دارد. آنها نسبت به «رسیدگی نشدن به مطالبات صنفی» و «پرداخت‌های اندک» اعتراض دارند.


شکایت از شیفت‌های کاری طولانی، حقوق اندک و اضافه‌کاری‌های اجباری از جمله مواردی است که پرستاران و کارشناسان اورژانس به آن اعتراض دارند.


پیشتر فریدون مرادی، عضو شورای عالی نظام پرستاری ایران گفته بود: «مدت زمان زیادی است که تعرفه خدمات پرستاران به حساب پرستاران واریز نشده است و بیش از یک سال است که این تعرفه، به دست پرستاران نرسیده است.»


محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت ایران چند روز پیش اعلام کرد «مطالبات پرستاران بیش از هفت هزار میلیارد تومان است و قرار شده که تمام حق و حقوق آنها هرچه زودتر پرداخت شود.»


اعتراضات صنفی و معیشتی پرستاران در ایران به بیش از پنجاه شهر کشور سرایت کرده و به گفته دبیرکل خانه پرستار، بزرگترین اعتراض صنفی آنان در صد سال اخیر است.

تناقض بزرگ بازار خودروی ایران: زیان‌دهی خودروساز با ۳ میلیون نفر در صف خرید


 مهتاب قلی‌زاده

شغل,روزنامه‌نگار اقتصادی

از میزان پولی که خریداران خودرو برای ثبت‌نام بلوکه کردند تا رقابت بانک‌ها برای ارائه اعتبار برای ثبت‌نام؛ پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو به تازگی رکوردهای جدیدی ثبت کرده ‌است. بازاری که گرچه ارقام هنگفتی در آن جابه‌جا می‌شود، اما نه مصرف‌کننده در آن راضی است و نه خودروسازان موفق به سودسازی می‌شوند.


شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی فروش محصولات خودروسازان، بیش از آن‌که متقاضای واقعی خرید خودرو باشند شانس خود را در یک «لاتاری ملی» امتحان می‌کنند تا اگر بخت یارشان شد، بتوانند با فروش امتیاز خود از اختلاف قیمت کارخانه و بازار به سودی بی‌دردسر برسند.


تقاضای زیاد برای همه بنگاه‌های اقتصادی که با قانون عرضه و تقاضا فعالیت می‌کنند، یک برگ برنده است. کم‌تر شرکتی در دنیا وجود دارد که با وجود سه میلیون متقاضی دست‌ به‌ نقد در صف خرید، باز هم زیان‌ده باشد. اما این موضوع در بازار خودروی ایران ممکن شده است.


مصرف‌کنندگان خودرو در ایران از کیفیت محصولات راضی نیستند، اما حاضرند مبالغ هنگفتی را در صف قرعه‌کشی این محصولات بلوکه کنند. هم‌زمان خودروسازان هم در حال زیان‌دهی هستند؛ «تناقض بزرگ بازار خودروی ایران» از همین‌جا شروع می‌شود.


بر اساس برآوردها، هرکدام از متقاضیان با پرداخت ۲۳۰ میلیون تومان، در مجموع حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان را برای ثبت‌نام در قرعه‌کشی محصولات جدید ایران‌خودرو بلوکه کرده‌اند. رکورد پیش‌پرداخت مشتریان از آنجایی عجیب است که معادل ۱۰ برابر ارزش روز شرکت ایران‌خودرو در بازار سرمایه است.

نماینده رهبری در کرمانشاه: تضعیف پزشکیان حرام است


حبیب‌الله غفوری، نماینده رهبری در کرمانشاه گفت: «تضعیف دولت و شخص پزشکیان خلاف شرع و حرام است.»

او اقزود: «البته نقد دلسوزانه جای خود را دارد و باید مراقب بود که دشمن با ایجاد برخی اکانت‌های جعلی در برخی پیام‌رسان‌های خارجی شروع به ایجاد اختلاف کند.»

امام جمعه قم: روستایی‌ها نباید به شهرنشینی روی بیاورند




محمد سعیدی، امام جمعه قم، گفت: «روستانشینان نباید روستاها را تخلیه کنند و به شهرنشینی روی بیاورند، کاری که رژیم گذشته انجام داد و آثار شوم آن که حاشیه‌نشینی است هنوز وجود دارد.»


او افزود مقام‌های جمهوری اسلامی باید «مراعات حلال، حرام، دروغ و تهمت را بکنند.»

شیرین عبادی: جان نرگس محمدی، سروناز احمدی و تمام زندانیان سیاسی در خطر است


شیرین عبادی، برنده نوبل صلح با اشاره به حمله گارد زندان به بند زنان زندان اوین در اینستاگرام نوشت: «جان نرگس محمدی، سروناز احمدی و تمام زندانیان سیاسی در زندان‌های مختلف، در خطر است. آن‌ها تاوان تمامیت‌خواهی سیری‌ناپذیر جمهوری اسلامی را پرداخت می‌کنند.»


خبرگزاری دولتی ایرنا در گزارشی نوشت که «واگذاری یک قبر در محوطه، حیاط و صحن برخی امامزاده‌های تهران، به سختی و گاهی با ارقام میلیاردی انجام می‌شود.»

محمدجواد تاجیک، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا هم گفت: «دفن اموات در جوار امامزاده‌ها بلامانع است و مشکلی در دفن جدید وجود ندارد.»

با وجود زخمی شدن زنان، سازمان زندان‌ها ضرب و شتم در اوین را تکذیب کرد


در پی انتشار خبر حمله روز ۱۶ مرداد گارد اوین و مجروح شدن تعدادی از زنان زندانی سیاسی، سازمان زندان‌ها اعلام کرد که زندانیان معترض با وجود خشونت پرسنل حفاظت زندان مورد ضرب و شتم قرار نگرفته‌اند.


روابط عمومی سازمان زندان‌ها با صدور اطلاعیه‌ای بدون اشاره به دلیل اعتراض زندانیان و با متهم کردن نرگس محمدی، نوشت تعدادی از زندانیان به سمت افسر نگهبانی هجوم برده و پس از شکستن قفل در حیاط قصد خروج از بند را داشتند که پرسنل زندان آن‌ها را بازگرداندند.


این گزارش با بیان اینکه دو نفر از زندانیان به دلیل استرس ناشی از «سر و صدا و هیاهوی سایر همبندیان خود» دچار تپش قلب و استرس شدند، افزود: «پس از چکاپ اولیه بهداری بازداشتگاه یکی از آنان به داخل بند عودت و زندانی دیگر جهت اطمینان به مراکز درمانی بیرون زندان اعزام شد.»


سازمان زندان‌ها در اطلاعیه خود نوشت آنها پس از معاینات انجام‌شده به زندان بازگشته و حال عمومی هر دو مساعد است.


رضا اکوانیان، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر، در مصاحبه با ایران‌اینترنشنال گفت سازمان زندان‌ها با وجود ثبت جراحات و کبودی‌های تن زنان زندانی از سوی دو تن از پزشکان زندان، گزارش‌های منتشر شده از جزئیات ضرب‌وشتم زندانیان و فیلم دوربین‌های مداربسته زندان، اقدام به تکذیب خشونت علیه زندانیان از سوی ماموران گارد زندان کرده است.

رکورد شکنی گرما و هشدار دوباره به مردم برای صرفه‌جویی برق



احد وظیفه از مدیران سازمان هواشناسی از رکوردشکنی دمای پنج شهر کشور در تابستان امسال خبر داد. همزمان، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفت که امسال اوج مصرف برق کشور ۲۳ بار از نصاب‌های سال گذشته عبور کرد. شرکت توزیع برق تهران بزرگ هم از مردم خواست میزان مصرف برق خود را کاهش دهند.


وظیفه روز یک‌شنبه ۱۴ مرداد در گفت‌وگو با ایسنا از شهرهای اصفهان، نایین، شیراز، بافق و یزد به عنوان شهرهایی که رکورد بیشترین دما در آن‌ها شکسته شد، نام برد و گفت بیشترین دمای ثبت شده در تهران در تابستان امسال ۴۱.۷ درجه سلسیوس بود.


به گفته وظیفه، پیش از این بالاترین دمای ثبت شده در اصفهان ۴۳ درجه سلسیوس در ۲۰ تیر سال ۱۳۸۰ بود اما روز شش مرداد امسال دمای ۴۴.۳ درجه سلسیوس و هفت مرداد دمای ۴۴.۶ درجه سلسیوس به ثبت رسید.


سازمان هواشناسی کشور روز جمعه ۱۲ مرداد ماه با پیش‌بینی افزایش دما برای این هفته اعلام کرد که اکثر مناطق کشور دمای بالای ۴۰ درجه خواهند داشت.


این سازمان افزود: «اهواز با دمای ۴۸ درجه گرم‌ترین و اردبیل با دمای ۱۳ درجه خنک‌ترین مرکز استان کشور خواهد بود.»


پیش از این در روز اول مرداد، مرکز ملی مدیریت بحران سازمان هواشناسی اعلام کرد دمای هوا در تیر ماه امسال ۱/۳ درجه از متوسط ۳۰ ساله گرم‌تر شد

شهرام دبیری و حمید پورمحمدی؛ دو متهم فساد اقتصادی معاون پزشکیان شدند


مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم روز یکشنبه، ۱۴ مرداد در سه حکم جداگانه، علی طیب‌نیا را به عنوان «مشاور عالی»، شهرام دبیری، «معاون پارلمانی» و حمید پورمحمدی را به عنوان «رییس سازمان برنامه و بودجه» منصوب کرد.


این انتصاب‌های پزشکیان، در نوع خود بحث‌برانگیز است. زمانی که علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت اول حسن روحانی به کمپین انتخاباتی مسعود پزشکیان پیوست، از او به عنوان فرمانده اقتصادی دولت و یا حتی معاون اول احتمالی رییس جمهور نام برده می‌شد. با حکم مشاورت اما، به نظر می‌رسد آن گمانه زنی‌ها درست نبوده یا دستکم چرخشی در ایده‌های مسعود پزشکیان رخ داده است.

دو انتصاب دیگر او اما حاشیه‌ساز تر است. شهرام دبیری و حمید پورمحمدی، هر دو در سال‌های پیش با اتهام مشابه فساد اقتصادی بازداشت شده بودند.



اتهام معاون پزشکیان در فساد مدیریت شهری تبریز

شهرام دبیری که متولد سال ۱۳۳۹ است، در جریان یک پرونده فساد مرتبط با شورای شهر و شهرداری تبریز، در روز ۱۳ خرداد سال ۱۳۹۹ بازداشت شد. این پرونده در ادامه فسادهای سریالی بود که در شورا وشهرداری تبریز رخ داد. در سال ۱۳۹۷، تعداد ۱۲ نفر از اعضای شورای شهر و شهرداری تبریز به اتهام فساد اقتصادی محکوم شده بودند.


پیش‌تر و در ۶ آبان ۱۳۹۵، فرماندار وقت تبریز، از «احراز محکومیت شهرام دبیری در پرونده مسافرت‌های خارجی و هزینه کرد مواد ۱۶ و ۱۷ بودجه شهرداری (اهدا به اشخاص حقیقی و حقوقی) با استناد به گزارش سازمان بازرسی آذربایجان شرقی» خبر داده بود.

دبیری همان زمان گفته بود که این محکومیت، محکومیت اداری است و ربطی به احکام صادره از سوی قوه قضاییه ندارد.

سرنوشت بازداشت و اتهامات دبیری در سال ۱۳۹۹ مشخص نشد اما او حالا، معاون پارلمانی مسعود پزشکیان شده است.



متهم فساد سه هزار میلیاردی

حمید پورمحمدی که توسط مسعود پزشکیان به عنوان معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه منصوب شد، یکی از متهمان پرونده معروف فساد سه هزار میلیارد تومانی در دولت احمدی‌نژاد بود. پرونده فسادی که تا آن روز به عنوان بزرگ‌ترین فساد تاریخ ایران شناخته می‌شد.



در پرونده فساد سه هزار میلیاردی در نهایت مه‌آفرید خسروی، به عنوان متهم ردیف اول در روز سوم خرداد ۱۳۹۳ اعدام شد و محمودرضا خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی به کانادا گریخت.




حمید پورمحمدی که در مهر سال ۱۳۸۸ با حکم محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت وقت، قائم مقام بانک مرکزی ایران شده بود، ۵ آبان ۱۳۹۰ به عنوان متهم پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی بازداشت شد.



بر اساس گزارش ها، پورمحمدی، ۲۸ آذر همان سال با وثیقه ۵ میلیارد ریالی آزاد شد و بعد از آن در سمت قائم مقام بانک مرکزی ماند و به کار خود ادامه داد.



همان زمان، احمد توکلی، رییس وقت مرکز پژوهش‌های مجلس گفته بود «پورمحمدی اصلا دکترا ندارد و به دروغ خود را دکتر معرفی می‌کند.»



در نهایت مشخص نشد سرنوشت پرونده پورمحمدی و برخی دیگر از متهمان به کجا رسید، اما او در سال ۱۳۹۳ در خصوص بازداشت خود گفته بود «در تمام دولت دهم، این من بودم که مانع افزایش قیمت دلار بودم و وقتی که بازداشت شدم، قیمت دلار از ۹۰۰ تومان به ۳ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش یافت.»

یکی از نکات جالب توجه در خصوص پورمحمدی، حمایت تمام‌قد احمدی‌نژاد از او بود. رسانه‌های منتقد دولت احمدی‌نژاد، پورمحمدی را «چهره موثر در سیاست‌گذاری اقتصاد کشور» توصیف می‌کردند.



پورمحمدی در دولت روحانی نیز، معاون برنامه‌ریزی محمدباقر نوبخت، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور بود.



انتصاب دو چهره‌ای که در گذشته با اتهام فساد اقتصادی بازداشت شده بودند، شاید حاشیه‌هایی برای مسعود پزشکیان ایجاد کند، کسی که با شعار عدالت در انتخابات حاضر شد و حامیانش، پاکدستی او و اطرافیانش را مهم‌ترین خصوصیت پزشکیان می‌دانستند.

انتصاب‌های تازه در دولت مسعود پزشکیان؛ علی طیب‌نیا مشاور عالی شد

علی طیب‌نیا در دوران رقابت انتخاباتی از چهره‌هایی اصلی و علنی نزدیک به مسعود پزشکیان بود

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور جدید ایران در احکامی علی طیب‌نیا را به‌عنوان مشاور عالی و حمید پورمحمدی را به رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد. او در حکمی دیگر شهرام دبیری را هم به‌عنوان معاون امور مجلس ریاست جمهوری منصوب کرد.


علی طیب‌نیا در دوران رقابت‌های انتخاباتی از چهره‌های اصلی و علنی نزدیک به مسعود پزشکیان بود و گمان می‌رفت در کابینه آقای پزشکیان نقش جدی بازی کند.


برخی او را از وزرای تاثیرگذار و موفق تاریخ جمهوری اسلامی می‌دانند.


حمید پورمحمدی هم پیشتر معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه و همچنین معاون امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه در دولت حسن روحانی بود.


آقای پورمحمدی مدتی نیز به‌عنوان قائم‌مقام بانک مرکزی، معاون امور بانکی وزارت اقتصاد، و معاون برنامه‌ریزی و اداری و مالی استانداری چهارمحال و بختیاری فعالیت کرده بود.
 

علی طیب‌نیا کیست؟ «آقای ضد تورم» یا مقصر «سقوط بازار»



علی طیب‌نیا که با عنوان «فرمانده اقتصادی پزشکیان» وارد مبارزات تبلیغاتی مسعود پزشکیان شده بود حالا با حکم رئیس جمهور جدید ایران در سمت مشاور عالی او فعالیت خواهد کرد. آقای طیب‌نیا پس از انتصاب محمدرضا عارف به معاون اولی ریاست جمهوری، ضمن تبریک به او در یک پیام ویدئویی گفت که «به دلایل شخصی» آمادگی پذیرش این مسئولیت را نداشت ولی تاکید کرد که از روز اول در کنار آقای پزشکیان بود و «تا روز آخر» خواهد ماند.


علی طیب‌نیا، جوان‌ترین وزیر کابینه اول حسن روحانی بود که با بیشترین رای اعتماد در تاریخ جمهوری اسلامی - تا آن زمان - به دولت رفت تا وزارت امور اقتصاد و دارایی را در دست بگیرد.


رسانه‌ها لقب «آقای ضد تورم» را به او داده بودند و آمار رشد تورم و نقدینگی در دوره وزارت او که مصادف با امضای برجام بود، بهبود چشمگیری داشت. اما منتقدانش سیاست‌های اقتصادی او را مقصر اصلی رکود و سقوط بازار در دوره دوم آقای روحانی می‌دانند؛ زمانی که او دیگر وزیر نبود، اما به گفته مخالفانش آثار سیاست‌هایش به مرور نمایان شدند.


سابقه حضور او در مناصب اقتصادی به دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی برمی‌گردد. در دولت محمود احمدی‌نژاد هم مدت کوتاهی معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بود.


طرفداران آقای طیب‌نیا می‌گویند که او حامی بازار آزاد و کاهش نقش حکومت در اقتصاد است. بعضی او را نزدیک به «حلقه نیاوران» می‌دانند که حامی اقتصاد آزاد و رقابتی است و در شکل‌گیری هسته اولیه و برنامه‌های اقتصادی دولت حسن روحانی نقش داشت، اما گروهی دیگر می‌گویند که او چندان با این حلقه سازگار نبود و به همین دلیل در میان اعضای این حلقه در دولت حسن روحانی محبوبیت چندانی نداشت.

درخواست آزادی شریفه محمدی در تجمع‌های کارگری کرمانشاه و شوش



شماری از فعالان کارگری در شهرهای مختلف از جمله شوش و کرمانشاه این یکشنبه هم به درخواست آزادی کارگران زندانی و مطالبات صنفی تجمع کردند.


در تجمع بازنشستگان شوش که امروز یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ برپا شد، علی نجاتی از کارگران بازنشسته سندیکای نیشکر هفت تپه با اشاره به حکم شریفه محمدی، فعال کارگری، خواستار لغو این حکم شد. در کرمانشاه نیز بازنشستگان شعارهایی برای آزادی این زندانی سیاسی سر دادند.


‌شریفه محمدی، فعال کارگری است که با اتهام «بغی» به اعدام محکوم شده است. گزارش‌هایی منتشر شده که حاکی از اعتراف گرفتن از خانم محمدی تحت شکنجه است. فعالان کارگری تاکید دارند که شریفه محمدی فقط «حقوق صنفی کارگران را مطالبه کرده و نسبت دادن حکم بغی به یک فعال صنفی مستقل عادلانه و منصفانه نیست.»


صدور حکم اعدام برای زندانیان سیاسی زن، از جمله شریفه محمدی و پخشان عزیزی با اعتراض‌های بسیاری همراه بوده است. یکی از تازه‌ترین تحولات، نامه‌ای است که وریشه مرادی، فعال مدنی زندانی منتشر کرده و در آن به صدور حکم اعدام این دو زندانی زن اعتراض کرده است.


او در این نامه آورده است: «داعش سر می‌بُرد،‌ جمهوری اسلامی نیز سر به دار می‌کِشد.» خانم مرادی در این نامه آورده است که از حضور در دادگاه انقلاب که قرار بوده «امروز ۱۴ مرداد به اتهاماتش رسیدگی کند، خودداری کرده است.

از عرش به فرش؛ افت شدید صادرات قالی ایرانی


 راسته فرش‌فروشان در بازار تهران از معدود راسته‌های دست‌نخورده این بازار است. اکثر راسته‌های بازار تهران در سال‌های اخیر تغییر هویت داده و دیگر مثل گذشته، فقط کالاهای خاصی نمی‌فروشند. بازار فرش، اما، هنوز هویت خود را حفظ کرده، گرچه رونق گذشته را ندارد.


بنابر آمار گمرک ایران، درآمد صادراتی فرش ایران در سال گذشته، کمتر از ۴۰ میلیون دلار بوده است که کمترین میزان صادرات فرش، در چند دهه اخیر است. این رقم هفت سال پیش، یعنی در سال ۱۳۹۶، بیشتر از ۴۲۶ میلیون دلار بود.


افت شدید تولید و صادرات فرش در حالی اتفاق افتاده که صنعت فرش ایران اوایل دهه هفتاد خورشیدی در اوج شکوفایی قرار داشت و درآمد ارزی حاصل از صادرات فرش در سال ۱۳۷۳ بالای دو میلیارد دلار بود و بیشتر از چهل درصد از درآمدهای صادرات غیرنفتی ایران از محل این محصول سنتی تامین می‌شد.


کاهش شدید و بی‌سابقه صادرات فرش برای ایران که همواره بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده فرش در جهان بود، رویدادی ناگوار است و طبیعی است که بازار فرش تهران رکودی بی‌سابقه‌ را تجربه کند.


بیش از دومیلیون نفر فعال صنعت فرش ایران، سالانه بیشتر از شش میلیون متر فرش می‌بافتند که بخش عمده آن، یعنی حدود هفتاد درصدش صادر می‌شد. حالا این صنعت به وضعی دچار شده که عده بافندگان فرش و میزان تولید به یک سوم کاهش پیدا کرده است

نماینده رهبری در آذربایجان شرقی: طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند

احمد مطهری اصل، نماینده رهبری در آذربایجان شرقی گفت: «طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه سربازان امام زمان‌اند و در این سنگر باید با ارتقای سطح عل...