انتخابات مجلس دوازدهم؛ چند نماینده‌ ارشد و منتقد مجلس فعلی رد صلاحیت شدند


 در حالی که اعلام اولین نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی در انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی آغاز شده، دو نماینده ارشد «فراکسیون مستقلین» مجلس کنونی و چند نماینده و منتقد دیگر از رد صلاحیت خود خبر دادند.


غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان‌آباد و رییس این فراکسیون روز جمعه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که هیات اجرایی انتخابات مجلس دوازدهم در حوزه بستان‌آباد، او را رد صلاحیت کرده و او قصد دارد به این اقدام اعتراض کند.


نوری‌قزلجه اضافه کرد: «دلایل و مستندات این رد صلاحیت به محض دریافت منتشر می‌شود.»


هنوز از دلایل رد صلاحیت این نماینده کنونی مجلس خبری منتشر نشده، اما رسانه‌های ایران نوشته‌اند که او «نماینده مخالف طرح صیانت» بوده است.


پیشتر نوری‌قزلجه که در کمیسیون مشترک طرح صیانت مجلس عضویت داشت گفته بود: «تفکر حاکم می‌خواهد مانع گردش آزاد اطلاعات شود».


او درباره طرح محدودترسازی اینترنت در ایران افزوده بود: «علاوه بر وزارت ارتباطات، بخش‌هایی از مجلس، دولت و شورایعالی فضای مجازی نمی‌خواهند مردم به اینترنت آزاد، سریع و کم‌هزینه دسترسی داشته باشند».


همزمان روز جمعه جلیل رحیمی جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نایب رییس فراکسیون مستقلین نیز از رد صلاحیت خود خبر داد.


او در پیامی نوشت که خبر رد صلاحیتش را در هیات اجرایی تربت جام شنیده و اعتراضش را به مقامات نظارتی و شورای نگهبان ارائه می‌کند.


این نماینده مجلس افزود: «چنانچه تا اخر رقابت‌ها تایید نشوم برای همیشه از این عرصه می‌روم.»


همچنین محمد خدابخشی نماینده کنونی الیگودرز در مجلس از رد صلاحیت خود خبر داد و در پیامی نوشت: «آنچه در هیات اجرایی شهرستان الیگودرز در خصوص اینجانب اتفاق افتاد، مطابق موازین قانونی و شرعی نبوده و متأثر از تفکرات تنگ نظرانه افرادی است که علنا در جلسه اعلام نموده‌اند که شهر را باید از دست لر‌ها خارج کنیم.»


جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز رد صلاحیت شده است.


مسعود پزشکیان نماینده تبریز و نزدیک به اصلاح‌طلبان هم از رد صلاحیت خود خبر داده‌ است.


این اولین بار نیست که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوران نمایندگی خود از سوی نهادهای اجرایی یا شورای نگهبان برای نامزدی دوباره در انتخابات مجلس رد صلاحیت می‌شوند.


در دوره پیشین انتخابات مجلس، رد صلاحیت علی لاریجانی که سال‌ها ریاست مجلس را برعهده داشت، جنجالی شده بود.


در سال ۱۴۰۰، لاریجانی در نامه‌ای به شورای نگهبان دلایل این شورا در رد صلاحیت خود را «نادرست و نوعی بهانه‌گیری سطح پایین» خواند.


پیشتر محمود صادقی، نماینده سابق مجلس که او نیز برای انتخابات پیشین مجلس رد صلاحیت شد، گفته است: «اگر قرار باشد مسببان وضع موجود شناسایی شوند، بی‌تردید شورای نگهبان در رده اول است.»


اما مرتضی آقا تهرانی، نماینده مجلس به افراد رد صلاحیت شده گفت که آنان باید بروند خود را «اصلاح» کنند.


او در جریان انتخابات پیشین مجلس افزود: «نباید مردم را بترسانیم برای اینکه نظام زیر سوال برود، اینها راهش نیست، نظام به شما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد، کمی تحملتان می‌کنند بعد هم جمعتان می‌کنند.»


قرار است انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اواخر سال جاری برگزار شود.


رد صلاحیت داوطلبان انتخابات منحصر به انتخابات مجلس نمی‌شود و محدودیت‌ها در این زمینه در انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری، و شوراهای شهر نیز وجود دارد.


رد صلاحیت حسن خمینی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی از جنجالی‌ترین ردصلاحیت‌ها در انتخابات خبرگان بوده و چند سال پیش نیز سپنتا نیکنام، عضو پیشین شورای شهر یزد نیز گفته بود که به عنوان یک فرد زرتشتی، به خاطر «عدم التزام به اسلام در انتخابات شورای شهر» رد صلاحیت شد

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...