اسدالله فخیمی و حوری خانپور، فعالان مدنی به دادسرای اوین احضار و با وثیقه آزاد شدند

 

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال، اسدالله فخیمی و حوری خانپور، زوج فعال مدنی روز یکشنبه ۱۴ آبان پس از احضار به دادسرای اوین و تفهیم اتهام جدید با تودیع وثیقه آزاد شدند.


یک منبع نزدیک به این شهروندان در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال گفت اسدالله فخیمی و حوری خانپور روز یکشنبه پس از احضار به شعبه اول بازپرسی دادسرای اوین توسط بازپرس محمد جواد رستمی به «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و «حمایت‌های مالی از عناصر ضدانقلاب و شرکت در مراسمات و محافل ضدانقلاب و محکومان امنیتی» متهم شدند.


به گفته این منبع آگاه، پس از پایان جلسه، بازپرس برای هر کدام از این شهروندان قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر و پس از تودیع قرار به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.


پیشتر در تاریخ ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲، ماموران وزارت اطلاعات با مراجعه به منزل این زوج فعال مدنی و حقوق بشر، اقدام به تفتیش منزل آنها کرده و علاوه بر ضبط کامپیوترها، لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های تلفن همراه، آنها را به شعبه یک بازپرسی دادسرای اوین احضار کردند.


پس از آن جلسه بازپرسی این شهروندان در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ برگزار شد و محمدجواد رستمی، بازپرس شعبه یک دادسرای اوین اتهام «تبلیغ علیه نظام» را به آنها تفهیم کرد و این زوج فعال مدنی در پایان جلسه بازپرسی با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی به صورت موقت آزاد شده بودند.


فخیمی در تاریخ ۷ آبان سالروز بزرگداشت کوروش بزرگ، همراه با محمد سیف‌زاده، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر و شماری از فعالین مدنی و خانواده‌های دادخواه به دیدار پدر نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی و برنده جایزه نوبل صلح ۲۰۲۳ رفته و و تندیس حقوق بشر را به وی اهدا کردند.


نرگس محمدی روز ۱۴ مهر برنده جایزه نوبل صلح سال ۲۰۲۳ شد. بر اساس اعلام کمیته نوبل، او به دلیل مبارزه‌اش با ظلم علیه زنان ایرانی و تلاش برای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همه، شایسته دریافت این جایزه شناخته شد.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...