لایحه بودجه ۱۴۰۳ ایران؛ «یورو» مبنای نرخ نفت و وضع مالیات بر خانه‌های «لوکس»


رسانه‌های ایران بخشی از جزئیات لایحه بودجه سال آینده این کشور را که دولت دیروز (سه‌شنبه ۳۰ آبان ماه) به مجلس داده بود منتشر کرده‌اند.


براساس این گزارش‌ها، یکی از نکات قابل تامل در لایحه بودجه سال آینده، مبنا قرار دادن «یورو به جای دلار» است حتی در پیش‌بینی قیمت نفت صادراتی که در مبادلات جهانی، بر مبنای دلار است.


دولت ابرهیم رئیسی نرخ یورو در سال آینده را «۳۱ هزار تومان» پیش‌بینی کرده است در حالیکه در بازار آزاد ایران، هم اکنون نزدیک به ۵۵ هزار تومان است.


نرخ ارز در قانون بودجه سال جاری (۱۴۰۲) به دلار و معادل ۲۳ هزار تومان بود.

در لایحه بودجه سال آینده، قیمت هر بشکه نفت صادراتی ایران ۶۵ یورو ( نزدیک به ۷۱ دلار) در نظر گرفته شده و پیش‌بینی شده است که ایران روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت صادر کند.

قیمت هر بشکه نفت برنت امروز کمتر از ۸۲ دلار بود.

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ حدود ۱۳/۶۵ میلیارد یورو هم به واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص داده و برای همه گروه‌های حقوق‌بگیر، «۱۸ درصد» افزایش حقوق پیشنهاد کرده است.


افزایش حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری «۲۰ درصد» پیشنهاد شده است.


سقف خالص پرداخت هم در این لایحه «۶۵ میلیون تومان» و سقف معافیت مالیاتی سالانه «۱۲۰ میلیون تومان» (ماهانه ۱۰ میلیون تومان) تعیین شده است.


پیشنهاد افزایش حقوق در این لایحه در حالیست که اخیرا مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای سن بازنشستگی را افزایش داده است.


هدف از این تصمیم «کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان صندوق‌ها در انجام تکالیف محوله» اعلام شده است.


تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مصوبه این نهاد درباره «افزایش سن بازنشستگی»، آن را دارای «ابهام» خوانده‌اند.


مالیات بر خانه‌های «لوکس» و خودروهای بالای ۳ میلیارد تومان

دولت ابراهیم رئیسی در لایحه بودجه سال آینده خانه‌های به ارزش بیش از ۲۵ میلیارد تومان را «لوکس» محسوب و مشمول مالیات کرده است.


بر اساس قانون بودجه سال جاری که رو به اتمام است، املاک به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان «لوکس» محسوب می‌شدند که در لایحه سال آینده پنح میلیارد تومان به آن اضافه شده است.


بر اساس پیشنهاد دولت، در سال آینده مالکان خانه‌های لوکس برای مازاد بر ۲۵ میلیارد تومان، باید دو در هزار مالیات بپردازند.


واحدهای مسکونی و باغ‌ ویلاهای در حال ساخت، مشمول این مالیات نیست.


برای خودروهای بالای ۳ میلیارد تومان نیز یک درصد مالیات در نظر گرفته شده است. مالکان این خودروها به ازای مازاد این مبلغ (سه میلیارد تومان)، باید یک درصد مالیات پرداخت کنند.


بر اساس این لایحه، نقل و انتقال خودروهایی که بدهی مالیاتی دارند در دفاتر ثبت اسناد رسمی ممنوع است.


مهلت پرداخت این مالیات «حداکثر» تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۳ اعلام شده است.


در سال‌های اخیر دولت ایران برای جبران کسری بودجه، بر افزایش درآمدهای مالیاتی تاکید داشته است.


در این لایحه مالیات کارمندان دولت نیز پلکانی افزایش پیدا کرده است و میزان مالیات برای افراد با درآمد ماهیانه ۱۰ تا ۱۶ میلیون تومان ۱۰ درصد، افراد با درآمد ماهیانه ۱۶.۸ تا ۱۷.۶ میلیون تومان ۱۵ درصد، افراد با درآمد ماهیانه بین ۲۷.۶ تا ۴۰.۸ میلیون تومان ۲۰ درصد تعیین شده است و افرادی که بیش از ۴۸ میلیون تومان حقوق ماهیانه می‌گیرند،‌ باید ۳۰ درصد مالیات بدهند.


در لایحه پیشنهادی بودجه سال‌ آینده «۱۳۴ هزار میلیارد تومان» هم برای تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح اختصاص داده شده است.


در عین حال به گفته خبرگزاری تسنیم، در صورت «عدم تخصیص این مبلغ»، شرکت ملی نفت موظف است به میزان مابه‌التفاوت ماهانه، معادل آن نفت خام یا میعانات گازی به اشخاص حقوقی که ستاد کل نیروهای مسلح معرفی می‌کند واگذار کند.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...