پیامی از اوین به مناسبت ۱۶ آذر؛‌ دانشجوست که می‌تواند به تردید «اینا برن، کی بیاد؟» پایان دهد


در ایران، مراسم شانزدهم آذر، روز دانشجو زیر سایه سرکوب و کنترل گسترده دانشگاه‌ها بعد از جنبش زن زندگی آزادی، کم‌رونق‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد.


در دانشگاه‌های مختلف چندین همایش حکومتی با حضور روسای قوا، وزرا و مقام‌های دولتی برگزار شد با این حال عده‌ای از دانشجویان با استفاده از فرصت روز دانشجو - ۱۶ آذر - انتقادهای خود را خطاب به مسئولان بیان کردند و با وجود تلاش حکومت ایران در برگزاری کنترل شده برنامه‌های این روز، دانشجویان به عملکرد حکومت، سرکوب مخالفان و منتقدان و فساد اعتراض کردند.


در یکی از این برنامه‌ها دراردبیل، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران در دانشگاه محقق اردبیلی به پرونده فساد در واردات چای به ایران اشاره کرد و گفت: «قوه قضاییه به پرونده تمامی افرادی که اتهاماتی متوجه آنهاست، بدون توجه به مقام آنها، رسیدگی خواهد کرد.»


آقای اژه‌ای اضافه کرد: «دولت گفته ۶۰ فرد متخلف را برکنار کرده، اما تاکنون این افراد به قوه قضاییه معرفی نشده‌اند».


اما یکی از دانشجویان دختر این دانشگاه خطاب به رئیس قوه قضائیه ایران گفت: «بهتر نبود در ماجرای چای مردم نام شرکت و فرد مفسد را از سازمان بازرسی می‌شنیدند تا اینکه از سایت‌ها، روزنامه‌ها و یا رسانه‌های دیگر».


این دانشجو در ادامه به رئیس قوه قضاییه ایران گفت که ممکن است بگویید «فساد احراز نشده است» ولی این سخنان برای کارگر و کارمندی که هرسال ملک، سفره و اندازه جیب‌شان کوچک و کوچک‌تر می‌شود و حتی «نمی‌توانند صفرهای ریالی ارزهای اختصاصی به شرکت دبش را بشمارند پذیرفتنی نیست».


پیامی از اوین: دانشجویان می‌توانند به تردید «اینا برن، کی بیاد؟» پایان دهند

بهار پارسال -۱۴۰۱ - دو سال پس از بازداشت امیرحسین مرادی و علی یونسی، دانشجویان دانشگاه شریف، شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب، این دو را هر یک به ۱۶ سال زندان محکوم کرد

در همین حال، علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی زندانی هم به مناسبت روز دانشجو در پیامی از زندان اوین گفته‌اند که «نقش تاثیرگذار دانشجویان مایه هراس حکومت شده و تیغ سرکوب را علیه دانشجویان و اساتید تیزتر کرده است.»

در این بیانیه که امروز - ۱۶ آذر - در شبکه های اجتماعی به نقل از این دو دانشجوی زندانی منتشر شده آمده: «دانشجویان سال گذشته نشان دادند که بخش مهمی از قیام و تحولات پس از آن هستند. امروز نیز به عنوان یک قشر جوان و آگاه می‌توانند پایان‌بخش تردیدها باشند، تردیدهایی مثل "اینا برن. کی بیاد؟" که بی‌پایه و بنیاد است، زیرا اصلا بنا نیست که "کسی" بیاید و بناست كه حكومت دیکتاتوری در هر شکل آن چه شاه، چه شیخ یکبار برای همیشه پایان یابد و یک جمهوری واقعی و جمهوری دموکراتیک جایگزین آن شود».

امیر حسین مرادی و علی یونسی، که اکنون هر دو ۲۳ ساله هستند، در فروردین ۱۳۹۹ با خشونت بازداشت شدند و مدتها از داشتن وکیل محروم بودند.

علی یونسی دانشجوی مهندسی کامپیوتر، دارنده مدال نقره المپیاد نجوم سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد نجوم سال ۹۶، و امیرحسین مرادی دانشجوی فیزیک و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ هستند.‌

بیشتر بخوانید:

علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه هر یک به ۱۶ سال زندان محکوم شدند

در دانشگاه تهران میکروفن یک دانشجوی منتقد قطع شد
در مرکز پایتخت، وزیر کشور ایران در روز دانشجو به دانشگاه تهران رفت و فضای نشستی که او در آن حضور داشت، بیشتر متمرکز بر حمایت از فلسطینی‌ها بود اما دو روز پیش (۱۴ آذر) در دانشکده حقوق این دانشگاه، امین سالاری سلاجقه، دانشجویی که در جریان اعتراض‌های سال گذشته بازداشت شده بود، صحبت کرد که میکروفن او قطع شد.

ویدیوی منتشر شده از دانشگاه تهران نشان می‌دهد دانشجویی در مراسم روز دانشجو در دانشکده حقوق و علوم سیاسی اعتراض می‌کند و می‌گوید: «لطفا ما دانشجویانی که دغدغه سیاسی داریم را مقابل نیروهای امنیتی قرار ندهید چون حدود وظایف ما متفاوت است و درک مشترکی بین ما وجود ندارد».

شورای صنفی دانشکده حقوق و علوم سیاسی با انتشار این ویدیو نوشته است که در مراسمی که روز ۱۴ آذر به مناسبت روز دانشجو برگزار شده، «در هنگام صحبت‌های کاملا دانشجویی آقای امین سلاجقه، حراست کل دانشگاه با دخالت در روند مراسم و نفوذ به اتاق کنترل اقدام به قطع میکروفن کرده و اجازه صحبت را به او نداد».

این شورای صنفی نوشته که «تمام مستندات قانونی و گزارشات رسمی خود را به مراجع مربوطه انتقال داده» و تاکید کرده که «دانشجو و صدای دانشجو حذف و قطع شدنی نیست».

امین سالاری سلاجقه، دانشجوی فلسفه دانشگاه تهران سال تحصیلی گذشته به دلیل فعالیت‌های دانشجویی، مدتی زندانی، و همچنین از تحصیل محروم شد. شورای انضباطی دانشگاه تهران در حکم بدوی، او را به «ایجاد و شرکت در بلوا و آشوب در دانشگاه» محکوم کرده بود.



توضیح ویدیو،توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

 
دانشجویان معترض: دانشگاه را به نفع تمامیت‌خواهان ترک نخواهیم کرد
در تحولی دیگر گروهی از دانشجویان منتقد دانشگاه تربیت مدرس در بیانیه‌ای گفته‌اند که مدیران امنیتی و سیاسی بر دانشگاهها حاکم شده اند، با این حال دانشجویان از هر فرصتی برای مبارزه با تمامیت‌خواهی آنها استفاده خواهند کرد.

در بیانیه این دانشجویان که امروز - ۱۶ آذر - منتشر شده آمده: «امسال در شرایطی به استقبال روز دانشجو می‌رویم که دانشگاه یکی از خفقان‌آلودترین روزهایش را در تاریخ ایران تجربه می‌کند. وحشت از تکرار روزهای درخشان «زن زندگی آزادی» خواب را از چشمان مدیران امنیتی وزارت علوم و دانشگاه‌ها ربوده و هم‌چنان می‌کوشند تا با تصویب آئین‌نامه‌های انضباطیِ ضددانشگاهی و تعلیق و اخراج دانشجویان و اساتیدِ معترض و افزایش ادوات نظارت و سرکوب، درون ترس‌خورده و مضطرب‌شان را آرام نگه‌دارند».

در این بیانیه دانشجویان معترض دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تلاش‌های امنیتی و حکومتی برای سرکوب اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» و همچنین فعالیت‌های سیاسی دانشجویان وعده داده‌اند که «با وجود همه تلاش‌ها» برای منزوی و سرکوب آنها به مبارزات خود «با استفاده از کوچکترین منافذ» هم که شده ادامه خواهند داد.

«ما دانشگاه را به نفع تمامیت‌خواهان ترک نخواهیم کرد، برای تصاحب کوچکترین منافذ و امکانی در هر ساحتی که مجال تنفس و مقاومت برای‌مان فراهم کند مبارزه خواهیم کرد و علیه تمامیت‌خواهانِ اسلام‌گرا و به نفع جامعه‌ای انسانی، آزاد و برابر به‌کار خواهیم بست؛ قهر با ساختارهای رسمیِ موجود و تلاشی فعال برای استفاده از امکان‌هایش به نفع آرمان‌های «زن زندگی آزادی».


خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...