انتقادهای تند مرکز پژوهش‌های مجلس از بودجه ۱۴۰۳؛ دولت بیش از ۴۲۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد


 بخش اول بودجه که به مجلس رفته، تنها درآمدهای دولت در سال ۱۴۰۳ را دربرمی‌گیرد


اطلاعات مقاله

نویسنده,بهرنگ تاج‌‌دین

شغل,خبرنگار اقتصادی بی‌بی‌سی فارسی


مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در گزارشی مفصل درباره بخش اول لایحه بودجه سال آینده، هشدار داده که بسیاری از درآمدهای پیش‌بینی‌شده در این لایحه محقق نمی‌شوند، بودجه یارانه‌ها صدها هزار میلیارد تومان کسری دارد، چشم‌انداز رشد اقتصادی ضعیف است، و طبقه متوسط فاصله چندانی با خط فقر ندارد.


اشاره این گزارش ۷۰ صفحه‌ای به بیشتر بودن میزان ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی از درآمد نفتی دولت، با واکنش بانک مرکزی مواجه شده است و این نهاد، خرید ارز به قیمت بالاتر و فروش آن به قیمت پایین‌تر به واردکنندگان را تکذیب کرده است.


مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش همچنین از مشخص نبودن نحوه محاسبه بسیاری از ارقام بودجه، بی‌توجهی به وضعیت سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی، و تداوم «روند معیوب» یارانه‌های انرژی علی‌رغم کمبود برق، گاز و بنزین هم انتقاد کرده و گفته دولت ممکن است برای اصلاح قیمت کالاهای اساسی مجبور به «شوک‌درمانی» شود.


کسری ۲۷۱ هزار میلیارد تومانی بودجه یارانه‌ها

با گذشت بیش از یک دهه از اجرای طرح «هدفمندسازی یارانه‌ها» همچنان این یارانه‌ها و منابع تأمین آن‌ها جزو درآمدها و هزینه‌های عمومی دولت قرار نمی‌گیرند و مانند یک نیمچه‌بودجه جداگانه در لایحه بودجه سالانه قرار می‌گیرند.


مرکز پژوهش‌ها ضمن انتقاد از ادامه این رویه و نیز مشخص نبودن نحوه کسب درآمد و نحوه تقسیم یارانه‌ها، هشدار داده که این بخش از هزینه‌های دولت با ۲۷۱ هزار میلیارد تومان کسری مواجه است.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...