رمضان؛ دفتر خامنه‌ای می‌گوید فردا عید فطر است، استان‌های سنی‌نشین امروز نماز عید خواندند


در زاهدان و شهرهای سنی‌نشین امروز نماز عید فطر را برگزار کردند

۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱ آوریل ۲۰۲۳
در حالی که دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای فردا، شنبه را عید فطر اعلام کرده، شهرهای سنی‌نشین ایران در استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان امروز نماز عید را اقامه کردند.

دفتر رهبر جمهوری اسلامی شب گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد «هلال ماه شوال در غروب روز پنجشنبه ۳۱ فروردین رؤیت نشد و فردا جمعه اول اردیبهشت ۱۴۰۲ مطابق با ۳۰ رمضان المبارک ۱۴۴۴ هجری قمری است».

براساس اطلاعیه منتشره، قرار است پس از سه سال توقف در اقامه نماز عید فطر بخاطر فراگیری ویروس کرونا، علی خامنه‌ای نماز عید را فردا در مصلی تهران اقامه کند.

امسال برخلاف اکثر سال‌های گذشته، ماه رمضان در ایران همزمان با کشورهای اسلامی از جمله عربستان آغاز شد و امروز کشورهای همسایه ایران از جمله عربستان، ترکیه، امارات متحده عربی امروز را عید اعلام کردند.

براساس گزارش رسانه‌های محلی از زاهدان، در پی اطلاعیه شب گذشته دارالعلوم مکی زاهدان و اعلام «رویت ماه شوال»، امروز هزاران نفر از مردم زاهدان به مسجد مکی رفتند تا نماز عید را به امامت مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی اقامه کنند.

تصاویر و گزارش‌های متعدد از مسجد مکی و اطراف این مسجد نشان می‌دهد که نماز عید فطر امسال در این شهر گسترده‌تر از سال‌های قبل برگزار شده است.

همچنین در شهرهای کردستان و مناطق کردنشین این استان نیز مراسم نماز عید برگزار شد. همزمان با برگزاری روز عید، از شهر سقز تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد مردم همزمان با اعلام عید فطر بر مزار مهسا (ژینا) امینی رفتند و سرود خواندند.

براساس گزارش‌ها از شهر سقز، ماموران در آرامستان آیچی حاضر شدند تا مانع تجمع مردم شوند.

همزمان نیز گزارش شده است که نماز عید فطر در مسجد فاروقیه شهر گالیکش استان گلستان به امامت مولوی محمدحسین گرگیج برگزار شد. پیشتر مولوی محمدحسین گرگیج به وسیله نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان گلستان از امامت جمعه آزادشهر و گالیکش عزل شد. این اقدام با اعتراض شهروندان سنی منطقه رو به رو شده بود.

از سوی دیگر گزارش‌ها از چابهار حاکی از جو امنیتی در این منطقه و اعمال محدودیت برای برگزاری نماز عید فطراست. 

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...