ضرر ۷۰۰ میلیون دلاری پتروشیمی ایران از قطع گاز؛ صادرات این صنایع ۲/۵ میلیون تن کاهش یافت




احمد مهدوی‌ ابهری، دبیر‌کل انجمن کارفرمایی صنایع پتروشیمی ایران از کاهش ۲/۵ میلیون تن صادرات اوره و متانول به دلیل «قطع گاز» خبر داد و گفت زیان ارزی این اُفت صادرات بالغ بر «۷۰۰ میلیون دلار» است.

مهدوی‌ ابهری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، عدم بازگشت ارز از سوی پتروشیمی‌ها را تکذیب و آن را «فرافکنی» خواند و گفت بخش مهمی از کاهش ارز صنایع پتروشیمی در فروردین ماه جاری به دلیل «قطعی گاز» است.

به گفته او صادرات اوره و متانول به خاطر قطع گاز ۲/۵ میلیون تن کاهش پیدا کرده که مبلغ ارزی این افت صادرات ۷۰۰ میلیون دلار است.

روز گذشته بهزاد لامعی، مدیر اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی گفت برخی شرکت‌ها ارز حاصل از صادرات را در پروژه‌های خودشان استفاده کرده و به بانک مرکزی نداده‌اند.

او همچنین اعلام کرد بر اساس مصوبه بانک مرکزی، مدت زمان بازگشت ارز صادرات شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و پالایشی از ۱۲۵ روز به ۸۰ روز کاهش یافته است.

دبیرکل انجمن کارفرمایی صنایع پتروشیمی ایران اما از فشار دولت برای عرضه کالا در بورس به‌جای صادرات گفت و یادآوری کرد کاهش ارز در فروردین همچنین به دلیل «کاهش قیمت‌های جهانی و عرضه بیشتر محصولات پتروشیمی در بورس کالا» است که به خاطر ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، «مرتب خریداری و حتی رقابت می‌شود».

مهدوی‌ ابهری در ادامه گفت: «بنابراین وقتی فشار وارد می‌کنند که به جای صادرات، باید بیشتر در بورس کالا عرضه شود، صادرات کم می‌شود و این باعث شده ۳۰ درصد نسبت به اسفند ماه و فروردین سال گذشته کالای بیشتری به بورس عرضه کرده و در نتیجه ارز کمتری هم حاصل کنیم.»

او همچنین با انتقاد از سیاست‌های دولت برای عرضه بیشتر کالا به بورس، این پرسش را مطرح کرد: آیا کالاهایی که آن‌ها با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به بورس کالا تحویل می‌دهند، با «همان نرخ دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی» به دست مردم می‌رسد؟

دبیر‌کل انجمن کارفرمایی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این که «کنترلی روی این روال وجود ندارد»، گفت: «بنابراین عرضه ما در بورس نتیجه‌ای ندارد زیرا یا قاچاق می‌شود یا با قیمت گزاف به‌ فروش می‌رسد و در سفره مردم هیچ اثری ندارد.»

دولت ایران از مدت‌ها پیش شرکت‌های پتروشیمی را موظف کرده است بخش عمده‌ای از درآمد ارزی خود را به داخل کشور انتقال دهند و برای کنترل قیمت دلار، آن را در بازار ارز ایران (سامانه نیما) عرضه کنند.

با وجود این که خرداد سال گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا دو فرد و ۹ شرکت مرتبط با شبکه فروش پتروشیمی ایران را تحریم‌ کرد اما ایران سال گذشته ۱۴ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی داشت که سهم آن نزدیک به ۳۰ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور بود.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همان زمان گفته بود تحریم‌ این شرکت‌ها در روند فروش محصولات پتروشیمی مشکلی ایجاد نخواهد کرد و هر روز شرکت‌های مختلفی می‌توانند ایجاد شوند و کار را ادامه دهند.

هم‌زمان با این کاهش صادرات و ارزآوری صنایع پتروشیمی، امروز (دوم اردیبهشت) کارگران پروژه‌ای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کارگاه‌های خود را تخلیه کردند و خواستار افزایش دستمزد مطابق با لیست پیشنهادی خود بر اساس افزایش ۷۹ درصدی شدند.

این کارگران در چندین پروژه از صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد در عسلویه، دهلران، گچساران، کنگان و ...، زیر عنوان «کمپین ۱۴۰۲» در اعتراض به افزایش پیدا نکردن دستمزد، دست به اعتصاب زدند. 

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...