نشست مجازی «‌گفت‌وگو برای نجات ایران» با حضور بیش از ۴۰ فعال داخل و خارج ایران


نخستین جلسه همایش مجازی گفتگو برای نجات ایران در کلاب هاوس جمعه اول اردبیهشت برگزار شد. بیش از چهل نفر از فعالان سیاسی٬ اجتماعی و حقوق بشری از داخل و خارج ایران و هشت نفر از آنها از داخل زندان با ارسال پیام‌های خود، برای اولین بار در همایشی گرد هم آمدند.

هاشم آقاجری٬ فعال سیاسی و استاد دانشگاه ٬نخستین سخنران این جلسه به آخرین بیانیه میرحسین موسوی اشاره کرده و عنوان کرد این بیانیه نشان می‌دهد: «مهندس موسوی با درک عمیق تحولات جامعه ایران به این نتیجه رسیده است که اصلاح درون سیستمی و از طریق سازوکارهای انتخاباتی ناممکن است. ضمنا او بر مجلس موسسان تاکید دارد نه بر شورای بازنگری قانون اساسی که در قانون فعلی پیش‌بینی شده است.»

علی افشاری دیگر سخنران این جلسه در کلاب هاوس نیز گفت: «در مبارزات سیاسی نباید تنها جنبه سلبی را دید٬ نباید بگویم همه متحد شویم علیه جمهوری اسلامی؛ همزمان باید به بخش ایجابی نیز توجه کرد. شکست‌های ملت ایران در راه رسیدن به دموکراسی٬ به توسعه متوازن و همه جانبه٬ آزادی پایدار و … نشان می‌دهد که این مشکلات در ایران ساختاری هستند و تنها در گروی نام حاکم یا شکل حکومت نیستند.»

مهرداد خوانساری، فعال سیاسی و دیپلمات دوران پهلوی با تاکید بر اینکه ایران با بحران عظیمی دست به گریبان است، عنوان کرد: «به باور من تا زمانی نیروی منسجم و قوی در داخل کشور برای به چالش کشیدن دولت پنهان٬ ایجاد نشود٬ تغییری در رویکرد دولت‌های غربی حاصل نخواهد شد.»

سخنان کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی نیز در این همایش خوانده شد. او که حدود چهار ماه پیش و بعد از گذراندن دوران حبس دو ساله‌اش از زندان آزاد شده بود، روز پنجشنبه ۳۱ فروردین‌ماه مجددا به اتهام «ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» بازداشت شد.

صمیمی در بخشی از سخنانش عنوان کرد ایرانیان در داخل و کشور با پذیرش تکثر آرا و عقاید گوناگون٬ با هر نظر٬ مرام و مسلک٬ حول یک ائتلاف فراگیر دموکراتیک و حول یک جبهه واحد شروع به همکاری بکنند.

صمیمی اضافه کرد: «این جبهه با حضور دغدغه‌مندان دموکراسی‌خواه و کنش‌گران سیاسی و اجتماعی بیشترین تعداد از مردم معترض و ناراضی را حول خود جمع کند و به سمت انسجام ملی برود تا بتوانیم با قدرت حاکم برای رهایی از استبداد مقابله کنیم.» 

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...