ایران در آستانه بحران بنزین؛ تابستانی دشوار برای دولت رئیسی در پیش است


 امید شکری

شغل,روزنامه‌نگار و پژوهشگر امنیت انرژی

۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹ ژوئن ۲۰۲۳

به گفته علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، با توجه به روند افزایش مصرف، اگر واردات بنزین افزایش پیدا نکند، ایران به‌زودی با کمبود این سوخت بسیار مهم روبه‌رو خواهد شد.

او نخستین کسی است که درباره احتمال بحران بنزین هشدار می‌دهد. از ابتدای سال جاری خورشیدی مقام‌های مختلف مرتبط با صنعت نفت درباره این موضوع صحبت کرده‌اند.

نوسان قیمت بنزین در سال‌های گذشته، رابطه‌ای مستقیم با امنیت ملی در ایران داشته است. در سال ۱۳۹۸ افزایش آنی قیمت نفت باعث اعتراض‌های سراسری شد.

دلیل اصلی این اعتراض‌ها هم تاثیر منفی افزایش قیمت بر زندگی روزانه مردم بود. نگرانی دولت ابراهیم رییسی از تکرار چنین حوادثی باعث شده است علیرغم اعلام علنی کمبود بنزین، قیمت آن افزایش نیابد.


صدای بحران بنزین

در شهریور ماه پارسال، سروش زیگلری، معاون تولید شرکت نفت ستاره خلیج‌ فارس، اعلام کرد که تولید بنزین این پالایشگاه به عنوان اصلی‌ترین تامین‌کننده بنزین، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...