انجمن خانواده‌های دادخواه آبان می‌گوید تلاش دارد تا «دادگاهی عادلانه شکل بگیرد»


«انجمن خانواده‌های دادخواه آبان» که متشکل از جمعی از خانواده‌هایی است که فرزندان آنها در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ کشته شدند، اعلام موجودیت کرد. این انجمن می‌گوید که هدف از تشکیل آن «یادآوری جنایات رخ داده در آبان ۹۸، مستندسازی و تشکیل پرونده برای دادخواهی آن قتل‌عام» است. یکی از اعضای این انجمن به بی‌بی‌سی گفته «سرکوب شدید» از دلایل تاخیر در شکل‌گیری این انجمن بوده است.

بیش از سه سال و هفت ماه از اعتراضات آبان ۹۸ که ابتدا به گرانی بنزین شکل گرفت و سپس به اعتراضاتی ضد حکومتی بدل شد، می‌گذرد. در جریان این اعتراضات صدها تن بر اثر خشونت به کار گرفته از جانب نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند.

انجمن خانواده‌های دادخوان آبان همزمان با اعلام رسمی آغاز به کار، طی بیانیه‌ای اعلام کرده «پس از ماه‌ها تلاش و با مشارکت نیروهای همیار، پس از ساعت‌ها گفتگو و کار داوطلبانه»، فعالیت آنها برای پیگیری اهداف است:

مستندسازی، آرشیو اطلاعات و ارائه گزارشات مرتبط با آبان خونین
یادآوری ابعاد مختلف جنایات رخ داده در آبان خونین
پوشش اخبار پیرامون فشار و سرکوبی که «خانواده‌های دادخواه» از سوی نهادها و نیروهای امنیتی متحمل می‌شوند
گرامیداشت یاد جانباختگان آبان خونین
برگزاری سالگردها، مراسمات و رخدادهای مرتبط با آبان خونین
تشکیل پرونده‌های جنایات آبان، ارسال آن‌ها به دادگاه‌های بین‌المللی با کمک وکلای باتجربه در این زمینه و دادخواهی این کشتار بر اساس موازین حقوق بشر
تلاش برای ثبت کشتار آبان به عنوان جنایت علیه بشریت در اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین‌المللی»
خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸ طی سه و نیم گذشته همواره در راستای دادخواهی تلاش کرده‌اند. بسیاری از آنها تحت فشارهای شدید امنیتی قرار گرفتند و تعدادی از مادران و پدران دادخواه، هم‌چون منوچهر بختیاری و ناهید شیرپیشه، والدین پویا بختیاری در زندان به سر می‌برند.

انجمن خانواده‌های دادخوان آبان در بیانیه خود گفته‌اند با وجود این‌که آگاه هستند که «ذات دادخواهی در چهارچوب بی‌دادگاه امری سیاسی است»؛ اما این انجمن به هیچ حزب، گروه یا جناح سیاسی وابسته نیست و خط سیاسی خاصی را دنبال نمی‌کند.

یکی از اعضای خانواده کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ که در ایران به سر می‌برد و به دلیل مسائل امنیتی نخواست نامش فاش شود، درباره اینکه چرا انجمن خانواده‌های دادخواه آبان بعد از وقفه‌ای سه سال و نیمه تشکیل شد به بی‌بی‌‍سی فارسی می‌گوید که شوک عظیمی «پس از جنایت آبان ۹۸ خانواده‌ها و جامعه ایران را درگیر کرده بود» و درک همه وقایع و اتفاقات ناگواری که رخ داده بود، زمان‌بر بود.

این عضو خانواده دادخواه آبان وجود چنین انجمنی را جهت ثبت و بازگو کردن روایت آبان که هنوز در «کف خیابان پنهان شده» لازم و ضروری می‌داند و فشارها، تهدیدها و سرکوب‌های امنیتی علیه خانواده‌های آبان را یکی دیگر از دلایل تاخیر در شکل‌گیری انجمن عنوان کرد.

انجمن خانواده‌های دادخوان آبان گفته با توجه به جنایات گسترده‌ی جمهوری اسلامی در آبان خونین، امکان ارتباط با همه‌ خانواده‌های آبان در ۴۳ ماه پس از کشتار معترضان در آبان ۹۸ امکان‌پذیر نبوده و این انجمن با همکاری تعدادی از خانواده‌ها شکل گرفته است. این انجمن تاکید کرده است با این حال «اما این انجمن متعلق به تمام دادخواهان آبان و مردم آزادی‌خواه ایران است.»

سوران منصورنیا، برادر برهان منصورنیا، از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در کرمانشاه نیز به بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید یکی از مهم‌ترین دلیل تاخیر در شکل‌گیری انجمن این بود که همه خانواده‌های دادخواه آبان در ایران و تحت فشار جمهوری اسلامی هستند. به گفته آقای منصورنیا نه تنها خانواده‌ها بعد از آبان با شوک بسیار بزرگی روبه‌رو بودند: «چند ماه طول کشید تا چند جمله بین خانواده‌های آبان رد و بدل شود و همدیگر را بشناسند.»

آقای منصورنیا با اشاره به شوک عمومی بعد از سرکوب اعتراضات آبان می‌گوید شیوه سرکوب اکنون بسیار متفاوت و هم‌دلی عمومی با خانواده‌های دادخواه آبان در حال حاضر بیشتر است: «آن زمان حتی مردم ایران هم نمی‌دانستند چگونه با این جنایت هولناک برخورد کنند.»
او همچنین تاکید می‌کند باید روایت آبان آنگونه که خانواده‌ها تجربه و زندگی کردند بازتاب داده شود: »ما قصد داریم روایت‌ها و جنایتی که اتفاق افتاده را جهت مستند کردن صحیح به وکلایی که با ما همکاری دارند منتقل کنیم و این می‌تواند مثمر ثمر باشد تا دادگاهی عادلانه شکل بگیرد.»

آقای منصورنیا در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی از لزوم همکاری با دیگر انجمن‌ها و گروه‌های دادخواهی در ایران گفت و دادخواهی را فراجناحی و حزبی دانست: «همزمان که دادخواه آبان هستیم، دادخواه دیگر جنایت‌های اتفاق افتاده توسط جمهوری اسلامی هستیم.»

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...