اعتراضات سراسری؛ نقض حکم اعدام عرشیا تک دستان توسط دیوان عالی کشور



خبرگزاری هرانا – حکم دو بار اعدام و حبس عرشیا تک دستان، شهروند هجده ساله بازداشت شده در جریان اعتراضات سراسری در نوشهر، در دیوان عالی کشور نقض شد.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکم دو بار اعدام عرشیا تک دستان، از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری اخیر نقض شد.


محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری ضمن اعلام این خبر افزود: رای نسبت به کلیه محکومیت ها اعم از اعدام ها و حبس ها توسط دیوان عالی کشور نقض شده است.

عرشیا تک دستان پیشتر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری از بابت اتهامات “افساد فی الارض و محاربه” به دو بار اعدام محکوم شده بود.


افزون بر این، عرشیا تک دستان، متولد ۱۳۸۳ و فرزند رامین از بابت اتهاماتی دیگر از قبیل «اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت کشور» به ۵ سال حبس تعزیری، از بابت اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری، به اتهام «توهین به رهبری» به تحمل دو سال حبس، با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شده بود.


دادگاه صادر کننده حکم، این شهروند ۱۸ ساله را یکی از «لیدر ها و عاملین اصلی» تجمع اعتراضی روز چهارشنبه ۳۰ شهریور در نوشهر دانست؛ تجمعی که بنابر ادعای قاضی و حکم صادره، منجر به وارد شدن خسارات ۴۰ میلیارد تومانی بر اموال غیر منقول دولتی از طریق آتش زدن یک کیوسک راهنمایی و رانندگی، ساختمان بانک ها و موسسات اعتباری، شهرداری، فرمانداری و… شده است.


در پی آتش‌‌ گرفتن یک کیوسک پلیس راهنمایی و رانندگی در جریان اعتراضات روز چهارشنبه ۳۰ شهریورماه در نوشهر، شماری از شهروندان از جمله آقای تک دستان بازداشت شدند.


 


در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱


بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است. در این رابطه بیشتر بخوانید.



مقام اتاق بازرگانی: مردم به جای خرید ارز، بشکه نفت بخرند

 حمید حسینی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی به خبرگزاری ایلنا درباره بورس انرژی گفت مردم «می‌توانند به جای اینکه پول خود را در بانک سرمایه‌...