اخبار زندانیان و نقض حقوق حقوق بشر




کسری نوری، درویش زندانی بعد از پنج سال حبس آزاد شد

کسری نوری از دراویش گنابادی بعد از پنج سال زندان بدون مرخصی آزاد شد. برای محمود بهشتی لنگرودی سخنگوی پیشین کانون صنفی معلمان یک پرونده جدید باز شده است. مسیح علی‌نژاد با نخست‌وزیر هلند دیدار کرد.فرشید یداللهی وکیل کسری نوری در توییتر از آزادی موکلش پس از “تحمل پنج سال و یک ماه حبس بدون یک روز مرخصی” خبر داد.

پوریا نوری برادر کسری نوری نیز در توییترش نوشته است: «نهاد امنیتی آزادی کسری را مشروط به عدم تجمع مقابل زندان عادل آباد شیراز کرد و فقط امکان حضور خانواده و وکیل مقابل زندان فراهم شد. پس از سه هفته انتظار حتی دیدن لحظه‌ آزادی کسری از دوستان و درویشانی که از شهرهای مختلف به شیراز آمده بودند دریغ شد.»

کسری نوری سال ۱۳۹۶ در ماجرای درگیری نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی و دراویش گنابادی در خیابان گلستان هفتم تهران، دستگیر شد.

او قبلا مدیر خبرگزاری “مجذوبان نور” بود. این خبرگزاری چند سالی است به فعالیت خود پایان داده است.

کسری نوری سال ۲۰۲۱ همزمان با روز جهانی مطبوعات از طرف ائتلاف مطبوعات آزاد در فهرست ۱۰ روزنامه نگاری قرار گرفت که در جهان زیر بیشترین فشار و آزارهای حکومتی هستند.

بیشتر بخوانید: وکیل کسری نوری: موکلم عفو شده اما هنوز آزاد نشده است


پرونده جدید برای محمود بهشتی

محمود بهشتی لنگرودی سخنگوی پیشین کانون صنفی معلمان با انتشار احضاریه‌ای در توییترش از تشکیل یک پرونده جدید با اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به رهبری” خبر داد. او برای روز ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ به دادگستری گیلان احضار شده است.

محمود بهشتی از زمان تأسیس کانون صنفی معلمان ایران در سال ۱۳۷۸ عضو این کانون و مدتی نیز سخنگوی این تشکل صنفی بوده است. او به دلیل فعالیت‌های صنفی خود در سال‌های ۸۳، ۸۵، ۸۹ و ۹۴ بازداشت و زندانی شد.

آخرین بار در شهریور ۱۳۹۶ برای گذراندن حکم پنج سال حبس به زندان رفت و در مرداد ۱۳۹۹ به “مرخصی متصل به آزادی”فرستاده شد.


فضای امنیتی در بوکان

از بوکان گزارش می‌رسد که فضای شهر امنیتی است و ایست‌های بازرسی در مدخل‌های ورودی و خروجی شهر مستقر شده‌اند.

خبر مرگ شیرزاد احمدی‌نژاد شب گذشته چهارشنبه ۲۴ اسفند خشم مردم این شهر را برانگیخت و بسیاری به خیابان‌ها رفته و شعار سر دادند.

شیرزاد احمدی‌نژاد، زندانی سیاسی ماه گذشته توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. او در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه زیر شکنجه جان سپرد. مقامات جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند که او در اثر “حمله قلبی” درگذشته است.


نامه مادر محمد حسن ترکمان به مراجع دینی

کاملیا سجادیان مادر محمد حسن ترکمان، جوان معترض کشته شده توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در اینستاگرامش نامه‌ای خطاب به مراجع دینی نوشته است.

او در این نامه ضمن اعتراض به آنچه او “دزدیها و چپاول‌ها و جرم وجنایت‌ها، کثافتکاری‌هاودغل بازی‌ها وپول شویی‌ها و غارت بیت المال وفسادهای اقتصادی و ناهنجاری‌ها” نامیده سکوت مراجع در قبال “سرکوب مادران داغدار، اذیت وآزار وممنوع الخروج کردن خانواده‌های داغدار” را زیر سوال برده و نوشته است: «من به عنوان یک زن مسلمان و معتقد و مذهبی اعلام می‌کنم این اسلام فرمایشی ودروغین شما را قبول نداشته وندارم. من باهمان اعتقادات و خدایی که مرا انسانی آزاده خلق کرده دربرابرتان می‌ایستم و با همان اعتقادات توی دهن بی‌شرف‌ترین‌هایی که در قالب دین و مذهب جنایت می‌کنند می‌زنم.»

او تاکید کرده که از خون فرزندش نمی‌گذرد و نوشته است: «به عنوان یک زن قدرتمند سینه به سینه، رخ به رخ مقابل چهره‌های کریه‌تان قرار می‌گیرم، اجازه نخواهم داد به کثافت‌کاری‌هایتان سرپوش بگذارید.»

محمدحسن ترکمان ۲۶ ساله، ۳۰ شهریور در اعتراضات بابل با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته شد.


دیدار مسیح علی‌نژاد با نخست‌وزیر هلند

مسیح علی‌نژاد فعال سیاسی، در توییترش خبر داده که با نخست‌وزیر هلند دیدار کرده است.

او در این دیدار خواستار تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، اخراج سفیر جمهوری اسلامی از هلند و تروریستی شناختن سپاه پاسداران شده است.

علی‌نژاد با اشاره به گزارش اخیر یکی از ژورنالیست‌های هلندی درباره دورزدن تحریم‌های ایران توسط شرکت‌های این کشور از نخست‌وزیر هلند خواسته تا روابط تجاری با جمهوری اسلامی را قطع کند.

او همچنین با اشاره به شکایت خانواده‌های پرواز اوکراینی PS752 به دادگاه بین‌المللی لاهه از دولت هلند خواسته تا هدایت رسیدگی به سایر جنایات جمهوری اسلامی از جمله مسمومیت دانش‌آموزان دختر را بر عهده بگیرد.

این فعال سیاسی همچنین از دولت هلند خواسته تا برای تشکیل کمیته‌های حقیقت‌یاب بین‌المللی برای رسیدگی به جنایات جمهوری اسلامی فشار بیاورد. 

مقام اتاق بازرگانی: مردم به جای خرید ارز، بشکه نفت بخرند

 حمید حسینی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی به خبرگزاری ایلنا درباره بورس انرژی گفت مردم «می‌توانند به جای اینکه پول خود را در بانک سرمایه‌...