مخالفت ادارات ثبت احوال با نامگذاری و ثبت هویت دو کودک

 


یک نوزاد در تبریز و کودکی دیگر در ماکو، به دلیل مخالفت ادارات ثبت احوال این شهرستان ها با نام های انتخابی آنها، از داشتن شناسنامه محروم هستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یک نوزاد در تبریز و کودکی دیگر در ماکو، از داشتن شناسنامه محروم مانده اند.

اداره ثبت احوال ماکو با گذشت بیش از ۵ ماه از زمان تولد «آلمیلا» و اداره ثبت احوال تبریز نیز علیرغم سپری شدن ۴۰ روز از زمان تولد «ولکان»، از صدور شناسنامه برای این کودکان خودداری کرده اند.

یک منبع مطلع در این خصوص اعلام کرد: “عدم صدور شناسنامه و ثبت هویت این دو کودک، به محرومیت آنها از خدمات درمانی نیز منجر شده است.”

عدم صدور شناسنامه توسط ادارات ثبت احوال برای برخی نام های انتخابی امری مسبوق به سابقه است. ممانعت اداره ثبت احوال از صدور شناسنامه در شرایطی است که امکان دارد کودکان بدون مدارک هویتی با مشکلاتی در دریافت واکسن و … مواجه شوند.

لازم به یادآوری است اداره ثبت احوال بر اساس کتابچه اسامی که توسط دولت تهیه می‌شود، اقدام کرده و تمامی اسامی که خارج از لیست درج شده در این کتاب باشد را اسامی غیرمجاز برمی‌شمارد. محدودیت‌ها و بینش سیاسی و مذهبی اعمال شده در این کتاب عملا بسیاری از شهروندان را از نامگذاری کودکان خود بر اساس هویت‌های مذهبی، قومی و یا فرهنگی خود بر خلاف مقاوله‌نامه های‌حقوق بشری محروم می‌کند.

مقام اتاق بازرگانی: مردم به جای خرید ارز، بشکه نفت بخرند

 حمید حسینی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی به خبرگزاری ایلنا درباره بورس انرژی گفت مردم «می‌توانند به جای اینکه پول خود را در بانک سرمایه‌...