یک جامعه‌شناس: مسئولان در بحث حجاب قافیه را باخته‌اند



یک جامعه‌شناس با اشاره به اعتراضات سراسری در ایران، به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرد «برای این‌که عزت و جایگاه»شان حفظ شود، نوع لباس پوشیدن جوانان و روسروی نداشتن آن‌ها را نادیده بگیرند.

امان‌الله قرایی مقدم روز چهارشنبه به سایت «رویداد۲۴» گفت: «این جوانان با توجه به خواست و نظر خودشان لباس‌شان را انتخاب می‌کنند و باید به عنوان بخشی از جامعه پذیرفته شوند».

او افزود: «متاسفانه سیاستگذاران از آنجایی که یک‌بعدی فکر می‌کنند، هنوز معتقدند که با ارشاد و راهنمایی می‌توان کاری کرد».

این اظهارات در حالی است که با وجود اعتراضات سراسری در ایران، از هفته‌ها پیش فشارها علیه مردم و به ویژه اصناف برای اعمال حجاب اجباری افزایش یافته است.

آقای قرایی‌مقدم خطاب به مقامات جمهوری اسلامی گفت: «هر چه سختگیری بیشتری کنید، آن‌ها مقابله به مثل می‌کنند و صرفا با این فشار‌ها علاوه بر این‌که فاصله خودتان را با نسل جدید بیشتر می‌کنید، پرخاشگری را هم در آن‌ها بیشتر می‌کنید. فعلا روسری‌هایشان را برداشته‌اند و اگر فشار‌ها را بیشتر کنید، دیگر نمی‌توان جلویشان را گرفت».

این جامعه‌شناس با تاکید بر این‌که «مسئولان در بحث حجاب دیگر قافیه را باخته‌اند»، گفت: «جوانان با لباسی که می‌پوشند خواسته و نظرشان را فریاد می‌زنند و دیگر صحبت مسئولین را گوش نمی‌دهند».

در حالی که همزمان با آغاز فصل گرما در ایران، موج دیگری از گشت‌های ارشاد در کشور به راه می‌افتد، قرایی‌مقدم پیش‌بینی کرد: «در تابستان هم وضعیت پوشش تغییرات بیشتری خواهد کرد. باید این پوشش و این نسل را به عنوان نسل جدید قبول کنیم و تغییر را بپذیریم. جامعه دیگر به شش ماه قبل برنمی‌گردد و این سیاستگذاران هستند که باید تغییر کنند، چرا که جوانان راه خودشان را می‌روند».

دو روز پیش از این، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، به ضابطین این نهاد دستور داد با آنچه که «ناهنجاری خلاف قانون و شرع» خواند و به گفته او «در ملاء‌عام رخ می‌دهد و سبب آزردگی مردم مؤمن می‌شود»، برخورد کنند.

این اظهارات در حالی است که در روزهای اخیر گزارش‌هایی از پلمب اصناف مختلف و رستوران‌ها و بازداشت افراد به‌دلایل «روزه‌خواری» نیز منتشر شده است. 

پلیس ایران می‌گوید ۹۶ نفر در ارتباط با قاچاق دختران ایرانی به خارج، دستگیر شدند

 آمار رسمی از میزان قاچاق جنسی در ایران وجود ندارد پلیس ایران می گوید در عملیاتی علیه باندهای جرایم سازمان یافته ۹۶ نفر را دستگیر کرده که در...