اعتراضات سراسری؛ سمانه اصغری به بیش از هجده سال حبس محکوم شد

 

سمانه اصغری، دانشجوی بازداشتی محبوس در زندان قرچک ورامین، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به هجده سال و سه ماه حبس محکوم شد. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی شش سال و سه ماه در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سمانه اصغری به حبس محکوم شد.


براساس این حکم که در روز دوشنبه پانزده اسفند ماه، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شده، خانم اصغری به هجده سال و سه ماه محکوم شده است. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی شش سال و سه ماه در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود.

اواخر دی ماه سال جاری، عرفان کرم ویسی، وکیل مدافع خانم اصغری اعلام کرده بود: “اتهامات مطروحه علیه این شهروند توسط شعبه ٨ دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شهرری، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/ خارجی، اخلال در نظم و آسایش عمومی، اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد برهم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، حضور زنان در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی، عضویت در دسته یا جمعیت یا شعبه جمعیت هایی که در داخل کشور با هدف برهم زدن امنیت کشور تشکیل شده و نشر اکاذیب عنوان شده است.”


این وکیل دادگستری همچنین عنوان کرده که دادگاه با آزادی موقت خانم اصغری مخالفت کرده است.


 سمانه اصغری، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی، در تاریخ ۱۹ مهرماه، بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی پس از مدتی به زندان قرچک ورامین منتقل شد.


هرانا پیشتر در گزارشی به تداوم بازداشت خانم اصغری و شماری از شهروندان دیگر پرداخته بود.


 


در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱


بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است. در این رابطه بیشتر بخوانید


مقام اتاق بازرگانی: مردم به جای خرید ارز، بشکه نفت بخرند

 حمید حسینی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی به خبرگزاری ایلنا درباره بورس انرژی گفت مردم «می‌توانند به جای اینکه پول خود را در بانک سرمایه‌...