نگاهی آماری به مسمومیت دانش آموزان در کشور


 

 طی چند ماه گذشته روند نگران کننده ای از مسمومیت دانش آموزان در ایران مشاهده شده است. از ابتدای آذر تاکنون دستکم ۲۹۷ مدرسه و مؤسسه آموزشی در ۲۹ استان مسمومیت دانش آموزان خود را گزارش کرده اند که دانش آموزان دختر با نرخ قابل توجهی بالاتر از دانش آموزان پسر دچار مسمومیت شدند. تاکنون چهل و پنج تجمع اعتراضی در سی و دو شهر در واکنش به این حوادث صورت گرفته است و یازده شهروند معترض توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آمارهای اخیر نشان می دهد که بین یک آذر تا هفدهم اسفند ۱۴۰۱، حداقل ۲۹۷ مدرسه و مؤسسه آموزشی حوادث مسمومیت دانش آموزان خود را گزارش کرده اند.


این میزان شامل ۱۱۳ دبیرستان، ۳۸ مدرسه ابتدایی، ۲۳ مدرسه راهنمایی و ۲ خوابگاه دانشجویی بود. در ۱۲۱ مورد نیز سطح  تحصیلات مشخص نشده است.



 


ترکیب جنسیتی مؤسسات آموزشی آسیب دیده نیز نگران کننده است. از ۲۴۶ موردی که جنسیت دانش آموزان آن تعیین شده است، ۲۲۴ مدرسه دخترانه، ۱۸ مدرسه پسرانه و ۴ مدرسه مختلط دچار مسمومیت شدند که نشان می دهد، دانش آموزان دختر با نرخ قابل توجهی بالاتر از دانش آموزان پسر هدف قرار می گیرند.


مدارس یا مقامات، تنها در ۱۰۳ مورد از این حوادث، اطلاعاتی در مورد تعداد دانش آموزان آسیب دیده ارائه کرده اند. در این ۱۰۳ مورد، ۷۱۶۸ دانش آموز با علایم مسمومیت مواجه شدند.

این حملات در ۱۰۳ شهر از ۲۹ استان کشور گزارش شده است که استان تهران با ۳۳ مورد بیشترین حادثه و پس از آن استان قم با ۲۸ مورد و استان اردبیل با ۲۶ مورد در رتبه های بعدی قرار دارند.

بیشترین تعداد حملات ثبت شده مربوط به تاریخ ۱۳ اسفندماه با ۸۱ مورد حمله بوده است.

در واکنش به این حوادث، چهل و پنج تجمع اعتراضی در سی و دو شهر صورت گرفته است که در پی مداخله نیروهای امنیتی حداقل یازده شهروند معترض بازداشت شدند.

فقط طی روز گذشته ۲۷ مورد تجمع و ۹ مورد دستگیری مربوط به تجمع معلمان به ثبت رسیده است که دو نفر از آنها یک ساعت پس از دستگیری آزاد شدند.

مسمومیت سریالی دانش آموزان باعث تحقیقات در مورد انگیزه های این حملات شده است. گمانه زنی هایی وجود دارد که این حملات نتیجه تبعیض جنسیتی است، اما هیچ کس مسئولیت این حوادث را بر عهده نگرفته است. دولت ایران متعهد شده است که از حملات بعدی جلوگیری کند و عوامل آن را تحت تعقیب قرار دهد.

در نقشه زیر به پراکندگی حملات از نخستین مورد گزارش شده آن تاکنون بر مبنای شهرها بنگرید



گوهر عشقی: جمهوری اسلامی دشمن شماره یک زنان آزادی‌خواه است

 گوهر عشقی در واکنش به صدور احکام بیش از ۶۰ سال زندان علیه ۱۱ فعال حقوق زنان در گیلان، جمهوری اسلامی را «دشمن شماره یک زنان آزادی خواه» خوان...