هشدار نارنجی در سه استان ایران؛ هواشناسی می‌گوید شدت بارش در جنوب شرق از باقی نقاط بیشتر خواهد بود

تصویری از آبگرفتگی معابر در استان سیستان و بلوچستان در هفته گذشته


بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، بارش برف و باران در بسیاری از مناطق ایران در روز شنبه نیز ادامه خواهد داشت و شدت بارش در «نیمه شرقی هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان» از باقی نقاط کشور بیشتر خواهد بود.


وضعیت این سه استان برای روزهای شنبه و یکشنبه، در سطح «هشدار نارنجی» است.


هشدار نارنجی به این معنی است که در این مناطق احتمال «اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، وقوع صاعقه، سرریز شدن سدها، احتمال قطعی برق به ویژه در نواحی روستایی و خسارت به سازه‌های موقت، ماشین‌آلات و محصولات کشاورزی» وجود دارد.

در زمانی که «هشدار نارنجی» اعلام می‌شود، توصیه شده که نیروهای امدادی در آماده‌باش باشند.

میزان بارش برف و باران در هفته‌های اخیر به شکل قابل ملاحظه‌ای از سال‌های گذشته بیشتر بوده و انتظار می‌رود این بارش‌ها، به حل بحران خشکسالی این سال‌ها کمک‌ کند.



 در عین حال شدت بارش در استان سیستان و بلوچستان موجب شد تا در این استان سیل به راه بیافتد.


به گفته داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شدت سیل در استان سیستان و بلوچستان به حدی بوده که به میزان «بیش از دو هزار میلیارد تومان» به راه‌های روستایی و جاده‌های بین شهری این استان، خسارت وارد شده است.


به گزارش ایرنا بر اساس پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود که در روز شنبه «در جنوب و نوار شرقی کشور واقع در استان‌های هرمزگان، کرمان، شرق فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی» باران ببارد.


همچنین پیش‌بینی‌شده که «مناطقی از شمال غرب کشور، غرب سواحل دریای خزر و شمال شرق کشور» با بارش پراکنده روبه‌رو باشند.


آسیب گسترده به راههای استان سیستان و بلوچستان موجب شده تا کمکرسانی به سیل‌زدگان با دشواریی‌هایی روبه‌رو شود


بر اساس پیش‌بینی‌ها، در روز یکشنبه نیز «در شمال غرب، غرب، نیمه غربی، سواحل دریای خزر، استان‌های واقع در دامنه‌های البرز مرکزی و غربی،جنوب شرق و نوار شرقی کشور بارندگی گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی شده است.»


سازمان هواشناسی هفته گذشته هشدار داد که بارش سنگین برف و باران تا روز سه‌شنبه هفته جاری در مناطقی از کشور ادامه خواهد یافت.


این سازمان همچنین تاکید کرده بود که روز شنبه، «در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، جنوب فارس، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، زنجان، لرستان، همدان، قزوین، شمال مرکزی» هشدار زرد حاکم است.


این هشدار بدین معنی است که در این مناطق « احتمال آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان آب، مه، وزش باد شدید، کولاک برف، یخ زدن سطح جاده‌ها در نواحی سردسیر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی و نهال‌ها» وجود دارد.


بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، «روز یکشنبه نیز در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، نیمه جنوبی کرمان، هرمزگان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، همدان، مرکزی، لرستان، کرمانشاه، گیلان و مازندران بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، کاهش دما، احتمال بهمن و در گردنه‌ها کولاک برف و پدیده مه» دیده خواهد شد.


این سازمان هشدار داده که در روز دوشنبه نیز «در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، همدان، لرستان، خوزستان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، قم، اصفهان، فارس، بوشهر، سمنان، یزد، کرمان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، البرز و تهران» شرایط مشابه هشدار زرد حاکم خواهد بود.

پلیس ایران می‌گوید ۹۶ نفر در ارتباط با قاچاق دختران ایرانی به خارج، دستگیر شدند

 آمار رسمی از میزان قاچاق جنسی در ایران وجود ندارد پلیس ایران می گوید در عملیاتی علیه باندهای جرایم سازمان یافته ۹۶ نفر را دستگیر کرده که در...