«حمله سایبری»، علت احتمالی انفجارها در خط لوله گاز سراسری در ایران

یافته‌های بخش راستی‌آزمایی بی‌بی‌سی فارسی نشان می‌دهد، این انفجار‌ها احتمالا بر اثر حمله سایبری بوده است


اطلاعات مقاله

نویسنده,باران عباسی


حدود ساعت ۱ صبح چهارشنبه، ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن)، دو انفجار در شبکه اصلی خط لوله گاز جنوب به شمال ایران، باعث وحشت ساکنان منطقه شد. در پی این انفجارها، در نزدیکی شهر بروجن در استان چهارمحال و بختیاری و صفاشهر در استان فارس، بسیاری خانه‌هایشان را ترک کردند و بعضی از ساکنان در تماس با بی‌بی‌سی گفتند فکر کردند محل سکونتشان بمباران شده است.


در ابتدا جواد اوجی، وزیر نفت ایران، این حادثه را «خرابکارانه» و «تروریستی» توصیف و پس از حدود یک هفته، اسرائیل را مسئول آن اعلام کرد. آقای اوجی گفت هدف از انفجارها «قطع شبکه خانگی در استان‌ها» بوده است اما به چگونگی انجام آن اشاره‌ای نکرد.


یافته‌های بخش راستی‌آزمایی بی‌بی‌سی فارسی نشان می‌دهد، این انفجار‌ها احتمالا بر اثر حمله سایبری بوده است.


گفتگوی بی‌بی‌سی با یک کارمند پیشین شرکت ملی نفت ایران، یک کارشناس امنیت سایبری و یک استاد دانشگاه در رشته مهندسی انفجار و ضربه، فرضیه نفوذ به صورت فیزیکی یا از راه دور به سامانه‌های پی‎ال‌سی در صنعت گاز ایران را تقویت می‌کند.


شانا، خبرگزاری رسمی شرکت نفت ایران، هم در گزارشی بدون ارائه جزئیات درباره چگونگی این حمله، آن را در کنار حملات سایبری مانند جایگاه‌های گاز قرار داد
 

پلیس ایران می‌گوید ۹۶ نفر در ارتباط با قاچاق دختران ایرانی به خارج، دستگیر شدند

 آمار رسمی از میزان قاچاق جنسی در ایران وجود ندارد پلیس ایران می گوید در عملیاتی علیه باندهای جرایم سازمان یافته ۹۶ نفر را دستگیر کرده که در...