ابطحی خودداری محمد خاتمی از شرکت در انتخابات را تأیید کرد


سرانجام ساعت‌ها پس از پایان مهلت شرکت در دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، و انتشار خبرهای تائیدنشده مبنی بر رأی‌ندادن محمد خاتمی، رئیس دفتر پیشین او این خبر را تأیید کرد.


محمدعلی ابطحی با تأیید خبر رأی ندادن محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت «شاید تنها راه شنیدن حرف‌های دلسوزانه» آقای خاتمی «رأی ندادن» بود.


آقای ابطحی با این حال روز شنبه، ۱۲ اسفندماه، در توئیت خود افزود که «خاتمی در انتخابات دیروز قهر نکرد» و «هرکسی به شکلی» دنبال این بود که صدایش شنیده شود.


پس از آن که تصویری از حضور محمد خاتمی پای صندوق‌های رأی در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری که روز جمعه، ۱۱ اسفند برگزار شد، منتشر نشد، گمانه‌هایی مبنی بر احتمال رأی‌ندادن او مطرح شده بود.



آذر منصوری، رییس جبهه اصلاحات و دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، شامگاه جمعه تأیید کرد که محمد خاتمی در انتخابات ۱۴۰۲ شرکت نکرده است.


خانم منصوری نوشته بود: «پایان زمان رأی گیری انتخابات اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد و سید محمد خاتمی در این انتخابات رأی نداد. او قبلاً نیز از راهبرد جبهه اصلاحات ایران در این انتخابات حمایت کرده بود.»
 شرکت‌نکردن محمد خاتمی در انتخابات، امری کم‌سابقه است و با آنکه در سال ۱۳۹۰ و دوره‌های دیگر انتظار می‌رفت که در انتخابات شرکت نکند، اما این اتفاق نیفتاد و منجر به طرح انتقادات تند و گسترده از او شد.


عصر جمعه نیز خبرگزاری برنا در کانال تلگرامی خود خبر داد که محمد خاتمی در انتخابات شرکت کرده است. اما ساعاتی بعد این خبرگزاری به دلیل انتشار این خبر درباره رأی دادن محمد خاتمی در انتخابات پوزش خواست و نوشت این خبر صحت ندارد و رئیس جمهور پیشین جمهوری اسلامی «تا این لحظه در انتخابات شرکت نکرده است.

خودداری محمد خاتمی از شرکت در انتخابات، با واکنش‌های مثبت و منفی کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.


برخی از این اقدام او تقدیر کرده و برخی نیز نوشته‌اند که «اهدافی سیاسی» از جمله احتمال تلاش برای انتقال رهبری اپوزیسیون به داخل کشور پشت این تصمیم قرار دارد.


زهرا موسوی، دختر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد که در حصر خانگی هستند، نیز خبر رأی دادن خود و خواهرانش را تکذیب کرد.


خانم موسوی بامداد شنبه در صفحهٔ اینستاگرامی خود نوشت: «بر خلاف دروغ و شایعات، نه من، زهرا موسوی و نه دو خواهرم کوکب و نرگس موسوی، رأی نداده‌ایم. دروغ ممنوع.»



پیشتر محسن آرمین، نایب رئیس جبهه اصلاحات در این خصوص گفته بود که اصلاح طلبان خواستار «عدم شرکت در هر انتخاباتی در آینده» هستند و شرکت در انتخابات را «منوط به تغییرات بنیادین در نظام می‌دانند».


خودداری شمار زیادی از فعالان سیاسی مدنی و مردم عادی در انتخابات برخلاف خواسته علی خامنه‌ای است که در سخنرانی‌های ماه‌های اخیر خود، بدون اشاره به نارضایتی‌ها و سرکوب گسترده معترضان، خواستار مشارکت گسترده در انتخابات شده بود.

پلیس ایران می‌گوید ۹۶ نفر در ارتباط با قاچاق دختران ایرانی به خارج، دستگیر شدند

 آمار رسمی از میزان قاچاق جنسی در ایران وجود ندارد پلیس ایران می گوید در عملیاتی علیه باندهای جرایم سازمان یافته ۹۶ نفر را دستگیر کرده که در...