۳ سال و ۸ ماه حبس و «مجازات بازدارنده» برای شروین حاجی‌پور؛ «فدای یه تار موتون»

ترانه «برای» با استفاده از پست‌های اعتراضی کاربران شبکه‌های اجتماعی، به سرود و نماد اصلی اعتراضات پايیز ۱۴۰۱ تبدیل شد


شروین حاجی پور، خواننده ترانه اعتراضی «برای» که جایزه معتبر گرمی سال ۲۰۲۳ را برای بهترین ترانه تغییر اجتماعی دریافت کرد، با انتشار حکم جدید دادگاه انقلاب در اینستاگرامش از محکومیت به حبس و مجازات‌های تکمیلی از جمله ساخت موسیقی علیه آمریکا خبر داده است.


ترانه «برای» که متن آن با استفاده از پست‌های اعتراضی کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته شده بود، میلیون‌ها بار در ایران و جهان بازنشر و به سرود و نماد اصلی اعتراضات پايیز ۱۴۰۱ تبدیل شد. اعتراض‌هایی که از ۲۶ شهریور همان سال از مقابل بیمارستان کسری در تهران آغاز شد و بلافاصله به سراسر ایران و تعداد زیادی از شهرهای جهان کشیده شد.


مرگ مهسا(ژینا) امینی در زمان بازداشت گشت‌ ارشاد تهران، به قول مادرش «اسم رمزی» بود که کلید موسیقی اعتراضی ایران را به صدا درآورد و ضرب‌آهنگش آنها را به صحنه کشاند. از جمله شروین حاجی‌پور که با ساخت ترانه «برای»، خشم دستگاه‌های امنیتی حکومت ایران را برانگیخت و ماموران امنیتی شهر ساری ضمن بازداشت او برایش پرونده قضایی تشکیل دادند.


در تازه‌ترین رای دادگاه انقلاب آمده است که شروین حاجی‌پور در جلسه رسیدگی «از عمل خود صریحا ابراز ندامت و پشیمانی ننموده و با قصد و اراده و توجه کامل به افعال خود، همگام با گروه‌های معاند و ضد انقلاب اقدام به ساخت موسیقی در ضدیت با نظام اقدام نموده و در ادامه ارشاد و هدایت کارشناسان در اصلاح رفتار متهم موثر نبوده است.»


براساس رای دادگاه او «به اتهام تبلیغ علیه نظام» به تحمل هشت ماه حبس و به اتهام «اغوا و تحریک مردم به اغتشاشات به قصد برهم زدن امنیت کشور،» به تحمل سه سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی «با اعمال قاعده تعدد» محکوم شده است.
 

پلیس ایران می‌گوید ۹۶ نفر در ارتباط با قاچاق دختران ایرانی به خارج، دستگیر شدند

 آمار رسمی از میزان قاچاق جنسی در ایران وجود ندارد پلیس ایران می گوید در عملیاتی علیه باندهای جرایم سازمان یافته ۹۶ نفر را دستگیر کرده که در...