انتخابات در ایران؛ زمان رأی‌گیری تا ساعت ۲۴ به وقت تهران تمدید شد

ستاد انتخابات ایران اعلام کرده است که زمان اخذ رای را در سراسر آن کشور تا ساعت ۲۴:۰۰ به وقت محلی تمدید کرده است. این ستاد دلیل این تمدید را «استقبال گسترده و ازدحام مردم در شعب اخذ رای»‌ ذکر کرده است. در عین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، آمار مشارکت مردم کردستان در انتخابات به ۲۵ درصد رسیده است.


از صبح امروز به وقت تهران انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در سراسر ایران آغاز شده است.


گفته می‌شود که ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط رای‌گیری هستند که از این تعداد ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر زن هستند.


به گزارش ستاد انتخابات ایران، حدود ۱۵ هزار نفر برای رقابت در انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شده‌اند که ۱۲ درصد زن و ۸۸ درصد مرد هستند و صلاحیت ۱۴۴ نفر هم در مجلس خبرگان رهبری تایید شده است.


قرار است در این انتخابات ۲۹۰ نفر نماینده از ۲۰۸ حوزه انتخابیه به مجلس ایران وارد شوند.
 همچنین برای ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری هم ۱۴۴ کاندیدا به رقابت خواهند پرداخت، که یعنی برای هر کرسی این مجلس کمتر از دو نفر کاندیدا وجود دارد.


تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند که انتخابات امسال با مشارکت گسترده‌ای روبرو نخواهد شد و نظرسنجی‌های صورت گرفته نیز این مسئله را تایید می‌کند و بعضی از ناظران پیش‌بینی کرده‌اند سردترین انتخابات تاریخ ۴۵ ساله نظام اسلامی باشد.




آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صبح امروز پس از رای دادن در این دو انتخابات برای چندمین بار در هفته‌های اخیر درخواست کرد تا مردم به پای صندوق‌های رای بروند و گفت: «دوستان را خوشحال کنید و بدخواهان را ناامید کنید.»


ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز رای خود را در وزارت کشور به صندوق انداخت و امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران نیز پس از رای دادن در این انتخابات حضور مردم در آن را «پُرکردن خشاب و مشت نیروهای مسلح» خواند.


براساس اعلام وزارت کشور ایران برای انتخابات مجلس نزدیک به ۲۵ هزار نفر اعلام نامزدی کرده بودند که از میان آنها حدود ۱۱ هزار نفر توسط هیات‌های اجرایی و شورای نگهبان رد صلاحیت شدند.


بسیاری از احزاب و گروه‌های سیاسی داخلی در ایران پیش از شروع روند انتخابات به علت نحوه برگزاری و سیاست‌های رسمی حکومت جمهوری اسلامی از این انتخابات کناره‌گیری کرده بودند و بسیاری از احزاب، افراد و گروه‌های سیاسی خارج از ایران نیز مردم را دعوت به تحریم انتخابات کرده‌اند.


روز شنبه ششم اسفندماه بیش از ۳۰۰ تن از چهره‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایران با امضاء بیانیه‌ای انتخابات امروز را «صراحتاً در تقابل با حق حاکمیت عمومی مردم و مهندسی‌شده‌» توصیف کردند و گفتند که در آن «شرکت‌ نمی‌کنیم و به این صحنه‌آرایی تن ‌درنمی‌دهیم.»


امضاکنندگان این بیانیه گفتند: «دوازدهمین دوره‌‌ انتخابات مجلس در شرایطی برگزار می‌شود که موقعیت و مقام نیمه‌جان نهاد انتخابات، در قیاس با قبل، وضع اسف‌بارتری یافته‌ است.»

پلیس ایران می‌گوید ۹۶ نفر در ارتباط با قاچاق دختران ایرانی به خارج، دستگیر شدند

 آمار رسمی از میزان قاچاق جنسی در ایران وجود ندارد پلیس ایران می گوید در عملیاتی علیه باندهای جرایم سازمان یافته ۹۶ نفر را دستگیر کرده که در...