جشنواره موسیقی کوچه بوشهر و لغو اختتامیه: «از هر کوچه‌ای صدای خیام‌خوانی و شروه‌خوانی می‌آمد»

جشنواره کوچه سه دوره در شهر بوشهر برگزار شده است


اطلاعات مقاله

نویسنده,شهاب میرزایی

سومین دوره جشنواره موسیقی کوچه پس از چند سال توقف قرار بود در تاریخ‌های دوم تا هشتم اسفندماه برگزار شود. جشنواره‌ای که با استقلال بسیار خوب مردم روبرو شده بود اما ناگهان برنامه‌های شب آخر اختتامیه، بدون هیچ گونه توضیحی لغو شد.


جشنواره موسیقی کوچه اولین بار در سال ۱۳۹۶ در بوشهر برگزار شد و پس از برگزاری دو دوره و وقفه‌ای ۴ ساله به علت شیوع بیماری کرونا مدتی برگزار نشد. این جشنواره غیر حکومتی است و برگزارکنندگان آن از مسئولان دولتی نیستند.


در شب افتتاحیه جشنواره، «قصه‌ها و ترانه‌های کار روی دریا» با اجرای ناخدا عبدالرسول غریبی برگزار شد. همچنین برای اولین بار «شب موسیقی افغانستان» با حضور کبیر معصومی در دو نوبت اجرا شد.


در ادامه جشنواره نیز برنامه‌های «شب موسیقی بلوچ»، «شب موسیقی عرب»، «شب موسیقی کُرد»، «شب موسیقی آذربایجان» و «شب موسیقی لرستان» اجرا شد.


یکی از حاضرین در این جشنواره که از شیراز به بوشهر رفته بود درباره حس و حال شهر به بی‌بی‌سی گفت: «هیچ وقت بوشهر را این قدر شاد و زنده و رنگارنگ ندیده بودم. محل اجرای موسیقی اقوام در ساختمان با شکوه رئیس التجار در محله شنبدی‌ها بود‌ ولی موسیقی به همه محله‌ها تسری پیدا کرده بود. بخصوص در بافت قدیمی و کافه‌های شهر. می‌توانستی از هر محله شهر و هر کوچه و پس کوچه‌ای صدای خیام خوانی و شروه خوانی و باقی ترانه‌های فولکلور را بشنوی.»
 

پلیس ایران می‌گوید ۹۶ نفر در ارتباط با قاچاق دختران ایرانی به خارج، دستگیر شدند

 آمار رسمی از میزان قاچاق جنسی در ایران وجود ندارد پلیس ایران می گوید در عملیاتی علیه باندهای جرایم سازمان یافته ۹۶ نفر را دستگیر کرده که در...