۴۵ سال پس از انقلاب، آیا ایران در شرایط انقلابی دیگر است؟


چهل و پنج سال پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷، ایران در شرایطی قرار دارد که بسیاری معتقدند تغییری عمده نه تنها لازم است، بلکه لاجرم رخ می دهد. طی پنج سال گذشته، چند مرحله اعتراضات گسترده برپاشده و شمار قابل توجهی کشته و آسیب دیده به جای گذاشت.


یک هواپیمای مسافربری توسط موشک سپاه سرنگون شده و حکومت درباره‌اش تا چند روز دروغ گفت، اقدامی که ضربه‌‌ای غیر قابل برگشت به مشروعیت حکومت زده است. دو انتخابات با مشارکت بسیار اندک برپا شده، به گونه‌ای که بخش عمده ای از خودی‌های نظام هم از دایره تنگی که شورای نگهبان ترسیم کرده بیرون افتاده‌اند. مسئله جانشینی رهبر جمهوری اسلامی ایران موضوع داغ و حساس دیگری است که خود جمهوری اسلامی هم می داند از آن گریزی نیست اما هیچ اشاره روشنی به آن نمی کند.


برای بخش عمده ای ازمردم، گذر از جمهوری اسلامی ، تنها راه مسلم است اما شیوه این گذر، نامشخص است. دراعتراضات سال ۱۴۰۱، عده‌ای به این نتیجه رسیدیند که انقلابی دیگر لازم است و حتی اسم آن اعتراضات را هم «انقلاب ژینا» گذاشتند.


در برنامه پرسش و پاسخ ، تلاش بی بی سی این بود که رابطه مستقیمی بین مخاطبان و صاحبنظران برقرارکند. آنها حول مسئله انقلاب سال ۱۳۵۷ و شرایط کنونی کشور با هم اختلاف نظر داشتند. برخی خود در انقلاب حاضر و بعضی از آغاز مخالف حکومت جمهوری اسلامی ایران بودند. درباره وضعیت فعلی و اینکه از این نقطه چطور باید گذر کرد هم، نظراتشان شنیدنی بود.


برنامه پرسش و پاسخ

مخاطبان از بخشهای مختلف جامعه انتخاب شدند. از جمله تلاش شد که از آسیب دیدگان وقربانیان اعتراضات اخیر و از خانواده پرواز اوکراینی هم در مخاطبانی که در برنامه حاضر باشند. همینطور کسانی که به تازگی مجبور به ترک کشور شدند، یا افرادی که اعضای خانواده شان در قبل و بعد از انقلاب زندانی سیاسی بودند. ترکیب مخاطبان حاضر هم به گونه ای بود که نگاههای مختلفی را نمایندگی کنند. 

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...