وزیر مهاجرت کانادا: درخواست اسحاق قالیباف برای اقامت دائم رد شده است


 اسحاق قالیباف فرزند محمدباقر قالیباف متقاضی اقامت دائم کانادا بوده است


۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱ فوریه ۲۰۲۴

مارک میلر، وزیر مهاجرت کانادا، تایید کرده است که درخواست اقامت دائم فرزند محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، رد شده است.


وزیر مهاجرت کانادا، مارک میلر، امروز - ۲۱ فوریه - در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت که درخواست اسحاق قالیباف «رد» شده و اضافه کرده که «رژیم ایران در اقدامات تروریستی و نقض حقوق بشر» دست دارد.


همزمان وزارت مهاجرت کانادا در پاسخ به بی‌بی‌سی فارسی گفته بنابر سیاست‌های مبارزه با تروریسم و نقض حقوق‌بشر این کشور، مقام‌های ارشد حکومتی ایران به لحاظ روادید و اجازه ورود به خاک کانادا «غیرقابل پذیرش» محسوب می‌شوند.


وزارت مهاجرت کانادا در پاسخ خود به بی‌بی‌سی فارسی تصریح کرده:‌ «به طور کلی، یک فرد خارجی غیرقابل پذیرش است وقتی عضو خانواده‌اش غیر قابل پذیرش باشد. این یعنی شامل کودکان آنها که به لحاظ قانونی وابسته به والد غیرقابل پذیرش هستند هم خواهد شد.»


وزارت مهاجرت کانادا در پاسخ به ما گفته اگرچه در هر مورد تقاضای ویزا و اقامت، افسران اداره مهاجرت جداگانه موارد را بررسی و تصمیم خواهند گرفت اما چنانچه در نهایت این اداره فرد مورد نظر را «غیرقابل پذیرش» ارزیابی کند، دولت کانادا علاوه بر منع صدور روادید، برای ابطال اقامت دایم و موقت فرد و در نهایت اخراج او از خاک این کشور هم اقدام خواهد کرد.

وزیرمهاجرت کانادا خبر رد شدن تقاضای اقامت دایم فرزند محمدباقر قالیباف را در شبکه ایکس (توییتر سابق) منتشر کرد و علت آن را دخالت داشتن ایران در اقدامات تروریستی و نقض مداوم و هدفمند حقوق‌بشر عنوان کرده است


هفته پیش اردشیر زارع‌زاده، مدیر مرکز بین‌المللی حقوق بشر در کانادا، تصویر چند سند را در ایکس منتشر کرد که نشان می‌دادند رسیدگی به درخواست اقامت اسحاق قالیباف در کانادا طولانی شده و او خواستار بازنگری قضایی شده است.


در جریان هک سرورهای مجلس ایران از سوی یک گروه هکری هم اسنادی در این باره به بیرون درز کرده بود.


یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار افشاگری که پیش از این مدارکی دایر بر «تخلفات شهرداری» در زمان آقای قالیباف منتشر کرده بود در گزارشی نوشته بود که بر اساس اسناد هک شده «اسحاق قالیباف برای دریافت ویزای مهاجرتی از دولت کانادا شکایت کرده است.»

محمدباقرقالیباف نزدیک به دو دهه اخیر فرمانده پیشین نیروی هوایی سپاه، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و ۱۲ سال هم شهردار تهران بوده و از حدود ۴ سال پیش تاکنون هم رئیس مجلس است

«سیسمونی گیت»
به نوشته آقای سلطانی، «چون بررسی پرونده مهاجرتی اسحاق قالیباف که از سال ۲۰۱۹ در جریان است، به دلیل مسائل امنیتی طولانی شد، او از دولت کانادا شکایت کرد».

مسیح علی‌نژاد، از فعالان سیاسی مخالف حکومت ایران، هم درباره فرزند رئیس مجلس شورای اسلامی نوشته بود که «بر اساس این گزارش ممکن است به زودی ویزای او صادر شود و به این ترتیب یک آقازاده دیگر نیز برای یک زندگی لوکس و آرام در یک کشور آزاد وارد خاک کانادا شود».

خانم علی‌نژاد نوشته است «جمهوری اسلامی، ایران را به چنان روزی انداخته است که حالا فرزندان مقامات ارشد جمهوری اسلامی به هر دری می‌زنند که ویزا و اقامت کشورهای غربی را بگیرند و بسیاری از آنان به لطف پول و امکاناتی که انحصارا در اختیار دارند موفق به این کار می‌شوند».

آقای قالیباف درباره ماجراهای مربوط به درخواست اقامت فرزندش در کانادا تاکنون سکوت کرده و نمایندگان مجلس هم درنطق های پیش از دستور خود وارد موضوع نشده‌اند.

این اولین بار نیست که موضوعی مربوط به خانواده آقای قالیباف جنجالی می‌شود.

فروردین سال گذشته برخی از فعالان رسانه‌ای با انتشار عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از سفر همسر، دختر و داماد محمدباقر قالیباف به ترکیه برای «خرید سیسمونی نوزاد» خبر داده بودند.

در این گزارش‌ها اشاره شده بود خانواده آقای قالیباف که از استانبول به تهران برمی‌گشت، هنگام ورود به ایران بار سنگینی به همراه خود داشته‌اند.

در واکنشی به این تصاویر و گزارش‌ها الیاس قالیباف، پسر رئیس مجلس شورای اسلامی با انتشار پیامی در اینستاگرام این سفر را تائید کرده و گفت «این سفر آن هم در این شرایط اقتصادی مردم یقینا اشتباه است‌‌».

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس ایران سپس در اظهاراتی در اوایل اردیبهشت ماه و در نخستین واکنش به ماجرای خرید خانواده‌اش از ترکیه که به «سیسمونی گیت» معروف شد، گفته بود که آنچه درباره این سفر گفته شده، «دروغ‌هایی» بوده که برای «تخریب سیاسی» منتشر شده‌اند.

آقای قالیباف نظامی است و درجه سرتیپی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارد. او فرمانده پیشین نیروی هوایی سپاه، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و ۱۲ سال هم شهردار تهران بوده است.

رئیس دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی آقای قالیباف است که ماه‌های آخر دوره چهارساله خود را سپری می‌کند.


خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...