درخواست تجدیدنظر حمید نوری در دیوان عالی سوئد چگونه پیش می‌رود؟


 دلجو آبادی

شغل,پژوهشگر حقوق بشر

پس از صدور حکم دادگاه تجدیدنظر در ۱۹ دسامبر ۲۰۲۳، وکلای مدافع حمید نوری که به خاطر مشارکت در اعدام‌های دسته‎‌جمعی زندانیان در سال ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم شده است، از دیوان عالی سوئد «درخواست تجدیدنظر کردند.»


وکلای مدافع حمید نوری پس از ارسال درخواست تجدیدنظرخواهی اولیه در تاریخ ۱۰ ژانویه امسال، این درخواست را ۳۱ ژانویه تکمیل کردند. دیوان عالی کشور سوئد در چند ماه آینده درباره اینکه آیا به خواسته‌های وکلای مدافع رسیدگی می‌کند یا نه تصمیم خواهد گرفت.


دادگاه ناحیه اِستکهلم سوئد تابستان سال ۲۰۲۲ میلادی، حمید نوری دستیار دادیار در زندان گوهردشت در زمان کشتار ۱۳۶۷ را به حبس ابد، پرداخت خسارت به شاکیان، و اخراج از کشور محکوم کرده بود.


۱۷ماه پس از آن، دادگاه تجدیدنظر سِویا (SVEA) سوئد در حکمی به تاریخ ۱۹ دسامبر ۲۰۲۳ (۲۷ آذر ۱۴۰۲) عمده ارزیابی‌‎ها و تمام محکومیت‎‌های‎ حمید نوری را تایید کرد.


در این یادداشت به روند رسیدگی دو مرحله‌ای دیوان عالی کشور سوئد و تاریخ‌های احتمالی صدور رای دیوان در دو مرحله رسیدگی به پرونده حمید نوری می‌‍پردازیم.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...