موسیقی ایران؛ مرغی که در عزا و عروسی جمهوری اسلامی هر بار سرش بریده می‌شود


دولت ایران گفته بود که سند ملی موسیقی، سیاست‌های چندگانه دولت و حاکمیت را تبدیل به سیاست‌های یکنواخت‌تری می‌کند، هرچند بخش بزرگی از جامعه موسیقی ایران امیدی به آن نداشتند


اطلاعات مقاله

نویسنده,فرج بال‌افکن

شغل,بی‌بی‌سی

۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷ فوریه ۲۰۲۴

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفته است: «سیاست ما گسترش و ترویج موسیقی نیست.»


او روز پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ در مراسم اختتامیه چهارمین دوره «همایش ملی فقه هنر» گفت: «از یک سو فشار جامعه دینی و از سوی دیگر ذوق و اشتیاق برای عرصه‌های جدید و نو را شاهد هستیم و در مقام حکمرانی باید تعیین تکلیف کنیم.»


آقای اسماعیلی افزود: «در وزارت فرهنگ ما از هر دو طرف تحت فشار عمومی هستیم. علاوه بر فشار جامعه دینی که ما را به رعایت خط قرمز‌های شرع مقدس اسلام الزام می‌کند، از طرف دیگر با ذوق و اشتیاق بالایی در حوزه فرهنگ و هنر برای عرصه‌های جدید مواجه هستیم.»


او که پیشتر از «تصویب» سند ملی موسیقی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی خبر داده بود این بار از «تنظیم» آن سخن گفت. برخی بر این باورند که این شورا به ریاست ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، ضمن صرف‌نظر از ابلاغ مصوبه مورخ ۲۸ آذر «سند ملی موسیقی»، آن را از فهرست مصوبات آن شورا نیز خارج کرده است.


آقای اسماعیلی همچنین اذعان کرد که در ۴۵ سال گذشته در هیچ سند بالادستی جمهوری اسلامی ایران، درباره موسیقی صحبت نشده است.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...