انتقاد فعالان محیط زیست زندانی از اعمال تبعیض‌ بین افراد دوتابعیتی و شهروندان ایرانی


نیلوفر بیانی و سپیده کاشانی


چهار فعال محیط زیست که شش سال پیش در ارتباط با پرونده موسسه حیات وحش میراث پارسیان بازداشت شدند، در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه ایران به‌شدت از مخالفت با آزادی مشروط‌شان انتقاد کردند.


آنها در این نامه نوشتند: « شش ماه پیش مراد طاهباز، تنها فرد دو تابعیتی و نفر اول پرونده که به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود، به گفته مسئولان کشور در اقدامی انسان‌دوستانه و با برخورداری از ارفاقات قانونی خوشبختانه آزاد شد.»


این چهار فعال محیط زیست با انتقاد از دوگانگی برخورد دستگاه قضایی ایران نوشتند: «آیا با یک کاپیتلاسیون قضایی روبرو هستیم؟»


در این نامه آمده است آیا قانونی که ما را محکوم کرده است، «هنگام ارفاق و تخفیف تابعیت دوگانه را برتر می‌داند؟»


هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، و طاهر قدیریان امضا کنندگان این نامه‌اند. 

ایران و آمریکا با میانجی‌گری قطر ۲۷ شهریور ماه امسال توافق کرده‌ بودند که پنج ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران از جمله مراد طاهباز را با پنج ایرانی «زندانی» در آمریکا مبادله کنند و حدود ۶ میلیارد دلار پول نفت ایران که در بانک‌های کره‌جنوبی به دلیل تحریم‌ها مسدود شده بود، به بانک‌های قطر منتقل شود.


چهار زندانی در نامه خود به غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه نوشته‌اند: «تقاضای ما کشیدن خط بطلان بر همه این سوالات است. تقاضای ما اجرای قانون است، آنچنان که برای مراد طاهباز اجرا شد نه چیزی بیشتر.»


بیشتر بخوانید: درباره فعالان محیط زیستی‌ زندانی در ایران چه می‌دانیم؟


دادستان تهران در بهمن ۱۳۹۶ از بازداشت شماری کنشگران محیط زیست به اتهام «جاسوسی» خبر داد.


مراد طاهباز و نیلوفر بیانی به اتهام همکاری با آمریکا به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌اند. بر اساس اتهامی مشابه، هومن جوکار و طاهر قدیریان هشت سال و سام رجبی و سپیده کاشانی شش سال حبس گرفته‌اند.


امیرحسین خالقی حمید به اتهام جاسوسی به شش سال و عبدالرضا کوهپایه به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به چهار سال زندان محکوم شدند.


یکی از بازداشت‌شدگان در این پرونده کاووس سید امامی، جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق بود که ساعاتی بعد از انتشار خبر بازداشت آنها، خانواده‌اش به نقل از مقام‌های قضایی اعلام کردند «در زندان خودکشی کرده است.»

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...