با وجود بی‌میلی مردم، بیش از ۱۰۰ فعال اصلاح‌طلب خواهان مشارکت در انتخابات شدند

 



با وجود بی‌میلی شدید مردم و انتقادات گسترده، ۱۱۰ فعال سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب با انتشار بیانیه‌ای خواستار شرکت در انتخابات پیش‌رو در ایران با رای دادن به «نامزدهای میانه‌رو» شدند. همزمان برخی دیگر از اصلاح‌طلبان از «دشواری‌های رای اعتراضی» سخن گفتند.


این فعالان سیاسی و رسانه‌ای با انتشار بیانیه‌ای که روز دوشنبه در روزنامه شرق منتشر شد، خواستار «روزنه‌گشایی احزاب و نیروهای سیاسی و مدنی در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ از طریق حمایت از ائتلافی از نامزدهای میانه‌رو، توسعه‌گرا و اصلاح‌گر در حوزه‌هایی که نامزدی برای رقابت مانده شدند».


در این بیانیه آمده که شرکت مردم در انتخابات و رای به این دسته از نامزدها منجر به «اقلیت خوب» در مجلس خواهد شد.


امضاکنندگان بیانیه ادامه دادند: «در فقدان یک اقلیت خوب احتمالا همچون مجلس یازدهم، با عقب‌گردهای بزرگ در همه این زمینه‌ها مواجه خواهیم بود.»


محمد فاضلی، مقصود فراستخواه، الیاس حضرتی، حمیدرضا جلائی‌پور، غلامحسین کرباسچی، اسماعیل گرامی مقدم، بهاره آروین، احمد شیرزاد، محمدرضا جلائی‌پور، محمدجواد روح، الهه کولایی، شهاب‌الدین طباطبایی و اکبر منتجبی از امضاکنندگان این بیانیه‌اند.


جلایی‌پور در گفت‌وگو با هم‌میهن در دفاع از حضور در انتخابات گفت: «اقلیت‌های موثر و باکیفیت هم در تاریخ مجلس ایران (هم در مجالس شورای ملی و هم در مجالس شورای اسلامی) و هم در سایر کشورها، تجربه‌های راهگشا، موثر و آموزنده‌ای داشته‌اند.»


پیشتر نیز حسن روحانی رییس‌جمهور پیشین، با وجود رد صلاحیت در انتخابات مجلس خبرگان، خواستار «رای اعتراضی» مردم در انتخابات شده بود.


در مقابل، برخی دیگر از فعالان سیاسی در ایران اجرای چنین راهکاری را دشوار دانسته‌اند.


حسین نقاشی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در یادداشتی در روزنامه هم‌میهن نوشت رای اعتراضی یک ابزار و وسیله است و یک توتم و امر مقدس نیست.


روز یکشنبه نتایج یک نظرسنجی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان می‌داد که بیش از سه چهارم مردم ایران قصد شرکت در انتخابات پیش‌رو را ندارند و حدود ۷۵ درصد پاسخ‌دهندگان خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی‌اند.


نتایج نظرسنجی «نگرش ایرانیان به انتخابات ۱۴۰۲» که از سوی گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان (گمان) مستقر در هلند انجام شده، نشان می‌دهد که ۷۷ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند در انتخابات رای نمی‌دهند.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...