در پی افشاگری ایران اینترنشنال؛ سازمان نقشه‌برداری: ۱۴ کلانشهر درگیر فرونشست زمین هستند


 در پی انتشای گزارش اختصاصی ایران اینترنشنال درباره فرونشست زمین در ایران، یک مقام سازمان نقشه‌برداری کشور اعلام کرد که ۱۴ کلانشهر کشور درگیر فرونشست زمین هستند و براساس آمار وزارت نیرو، ۷۰ درصد دشت‌های کشور بحرانی است که ناشی از سوءمدیریت است.

معصومه آمیغ‌پی، رییس اداره ترازیابی دقیق و تداخل‌سنجی راداری سازمان نقشه‌برداری کشور، روز دوشنبه در مراسم افتتاح بیست و هفتمین همایش و نمایشگاه ژئوماتیک گفت: «بالاترین نرخ فرونشست زمین مربوط به استان کرمان می‌شود.»

او تاکید کرد: «ایران جزو مناطق پر تنش آبی جهان است و از بین رفتن خاک‌های کشاورزی، مستعد شدن مناطق برای سیل‌خیزی، تخریب سازه‌های مهم و تضعیف شدن سازه‌ها به گونه‌ای که با زلزله‌های کوچک تخریب شوند، از پیامدهای رخداد فرونشست زمین است.»

آمیغ‌پی گفت: «در ارزیابی‌ها ۲۴۵ منطقه فرونشست را شناسایی کردیم که ۳۰ درصد آنها دارای سرعت بالای فرونشست هستند.»

او درباره فرونشست‌های زمین در استان گلستان توضیح داد: «شاید وقوع سیل‌های زیاد در این استان بی ارتباط با فرونشست زمین نباشد.»

این مقام سازمان نقشه‌برداری اضافه کرد: «همچنین در مجاورت دریاچه‌ها و تالاب‌ها شاهد فرونشست زمین هستیم و در صورت عدم کاهش تنش آبی و فشار بر آب‌های زیر زمینی، شاهد خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها خواهیم بود.»

این اظهارات یک روز پس از آن است که ایران اینترنشنال افشا کرد اسناد رسیده به این رسانه درباره فرونشست‌های زمین در مناطق مختلف ایران نشان می‌دهد که همزمان با بحرانی‌تر شدن فرونشست‌ها، جمهوری اسلامی به عمد اطلاعات در این زمینه را از دید عموم مردم پنهان کرده است.
یکی از این اسناد رسیده به ایران اینترنشنال، نامه با مهم «خیلی محرمانه» علی جاویدانه سرپرست سازمان نقشه‌برداری کشور به وزیر جهاد کشاورزی است که در تاریخ سوم بهمن سال گذشته فرستاده شده است.

سندی دیگر درباره ابعاد هولناک فرونشست زمین

در این نامه با عنوان «اعلام تغییرات نرخ و پهنه فرونشست زمین در شهر تهران و نواحی اطراف آن» آمده که ۵۵۰ کیلومتر مربع مساحت تهران و نواحی اطراف این شهر دچار فرونشست زمین است.

تهران، چهاردانگه، صباشهر، نسیم‌شهر، اسلامشهر، گلستان، شاهدشهر، فردوسیه، وحیدیه، شهریار و ملارد در استان تهران و همچنین ماهدشت در استان البرز جزو مناطقی‌اند که در این نامه از آن‌ها به عنوان مناطق دارای فرونشست نام برده شده است.

همچنین بیشینه نرخ فرونشست برای سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ برای این مناطق ۱۳ سانتی‌متر در سال عنوان شده است. در همین سند محرمانه گفته شده بخش‌هایی از زیرساخت‌های حیاتی در پهنه تحت تاثیر فرونشست قرار دارند.

جاویدانه نوشته است: «متاسفانه بخشی از مسیر جاده عبوری و خط انتقال نیرو و بخشی از خط راه‌آهن از پهنه تخت تاثیر فرونشست عبور می‌کنند.»

به عقیده کارشناسان، یکی از دلایل مهم فرونشست‌ زمین، نبود مدیریت صحیح آب‌های زیرزمینی و برداشت بی‌رویه از آن‌هاست.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...