کانادا جانشین فرمانده سپاه در سیستان و بلوچستان را تحریم کرد

 منوچهر شفایی  اخبار, ایران
زندان رجایی‌شهر کرج، جانشین فرمانده سپاه در سیستان و بلوچستان و اعضای تیمی که مهسا امینی را دستگیر کردند مورد تحریم کانادا قرار گرفتند. یک روحانی اهل سنت به خلع لباس و شلاق محکوم شد.دولت کانادا در جدیدترین بسته تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران زندان رجایی‌شهر و ۹ فرد را به دلیل نقش‌شان در نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در داخل و خارج ایران تحریم کرد.
این لیست شامل اعضای پلیس گشت ارشاد و قائم‌مقام فرمانده سپاه پاسداران در استان سیستان و بلوچستان است که نیروهای تحت فرماندهی او خشونت بی‌سابقه‌ای را علیه تظاهرکنندگان در این استان اعمال کردند و ده‌ها نفر را به قتل رساندند.

زندان رجایی‌شهر نیز به دلیل اجرای احکام اعدام زندانیان مورد تحریم قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: طرح “قانون مهسا” در کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا تصویب شد

دولت کانادا همچنین اعضای هیأت مدیره شرکت “پرآور پارس” که پهپاد تولید می‌کند را مورد تحریم قرار داده است. بنا بر بیانیه دولت کانادا،‌ پهپادهای تولید این شرکت در اختیار روسیه قرار گرفته و از آنها در کشتار غیرنظامیان در اوکراین استفاده شده است.

لیست افراد تحریم‌شده توسط دولت کانادا به شرح زیر است:

– پرویز آبسالان، جانشین فرمانده سپاه پاسداران در سیستان و بلوچستان

– عنایت‌الله رفیعی، فاطمه قربان حسینی، پرستو صفاری و علی خوشنام‌وند، اعضای تیم دستگیرکننده مهسا امینی

و

– ابوالفضل نظری، محسن اسدی، محمد صادق حیدری و محمدرضا محمدی، اعضای هیأت مدیره شرکت “پرآور پارس.”

تحریم این افراد شامل مسدود شدن دارایی‌های آنها در کانادا و ممنوعیت ورود آنها به این کشور به عنوان مهاجر یا پناهنده می‌شود.

بیشتر بخوانید: تحریم‌های بیشترعلیه ایران؛ ده فرمانده و مقام سپاه در لیست تحریم

دولت کانادا در بیانیه خود تاکید کرده، در کنار مردم ایران قرار دارد که “شجاعانه از آزادی‌ها و حقوق انسانی خود دفاع می‌کنند”. در این بیانیه آمده است: «ما به تعقیب کسانی که از اقدامات وحشیانه رژیم ایران علیه مردمش حمایت می‌کنند در رویکردی هماهنگ با جامعه بین‌المللی ادامه خواهیم داد.»

این یازدهمین بسته تحریمی کانادا علیه مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی از اکتبر ۲۰۲۲ یعنی از آغاز اعتراضات سراسری در ایران تا کنون است.

“خلع لباس، حبس و شلاق” یک روحانی اهل سنت

به گزارش سایت کردپا، آرمان صادقی، روحانی اهل سنت و امام جمعه روستای حسینی از توابع شهرستان دهگلان در استان کردستان از سوی دادگاه ویژه روحانیت به “خلع لباس، هفت ماه و نیم حبس و ۷۴ ضربه شلاق” محکوم شده است.

بیشتر بخوانید: ناآرامی در سنندج پس از دستگیری دو ماموستا

به گفته یک منبع آگاه، اتهامات این روحانی اهل سنت “تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی” عنوان شده است.

این روحانی در آذرماه و در جریان اعتراضات سراسری از سوی دادگاه ویژه روحانیت همدان احضار و با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

انتقال سه زندانی به انفرادی

سایت هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر خبر داده که سه زندانی محکوم به اعدام در ارتباط با جرایم مواد مخدر جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده‌اند.

روز گذشته ۱۲ اردیبهشت نیز سه زندانی مواد مخدر در بیرجند، دو زندانی در بندرعباس و یک زندانی در زندان وکیل‌آباد مشهد اعدام شدند.

بیشتر بخوانید: ثبت نزدیک به ۶۰۰ مورد اعدام در ایران در سال ۲۰۲۲

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در سال ۲۰۲۲ حکم اعدام ۵۶۵ نفر اجرا شده که دو مورد در ملا عام بوده است. همچنین پنج نفر از اعدام‌شدگان در زمان ارتکاب جرم انتسابی کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند که بر اساس قوانین بین‌الملل، نباید مشمول صدور و اجرای حکم اعدام قرار می‌گرفتند. 

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...