روایت‌هایی از برهنه کردن در بازداشت‌گاه‌های ایران؛ مقررات یا روش تحقیر و آزار


 مژگان کشاورز،‌ مهناز افشار و زینب زمان

یک زن بازیگر سرشناس و دو فعال حقوق زنان ایران در روایت‌های جداگانه‌ای می‌گویند که در زمان بازداشت یا احضار، ماموران زن آن‌ها را مجبور کردند به طور کامل برهنه شوند. آنها این اقدام را آزار دهنده و روشی برای تحقیر بیشتر می‌خوانند.

از چند روز پیش و در پی انتشار روایت مژگان کشاورز، فعال حقوق زنان و زندانی سیاسی سابق درباره تجربه آزاردهنده برهنه شدن در مقابل ماموران زن در دوران بازداشت،‌ روایت‌های دیگری هم مطرح شده است.

مهناز افشار، بازیگر سرشناس ایرانی که در حال حاضر خارج از ایران زندگی می‌کند در توییترش گفته زمانی که در ایران بود بعد از انتشار یک ویدیو از دختری که «بدون لباس» با شوخی وانمود می‌کرده مهناز افشار است، او را برای «تطبیق بدن» با آن زن به اداره آگاهی فرستادند و در آنجا یک مامور زن به او گفت «لخت شو» و از او عکس گرفته است.

زینب زمان، کنش‌گر فمینیست و دختر حسین زمان،‌ خواننده موسیقی پاپ ایران که به تازگی درگذشت هم گفته که در زمان بازداشت، دو بار مجبور شده جلوی ماموران کاملا برهنه شود. خانم زمان گفته که بار اول مامور زن او را به دستشویی برد و به او گفت برهنه شود و بار دوم جلوی دوربین سلول انفرادی‌اش او را وادار به برهنه شدن کردند.

او گفت که در زمانی که در انفرادی بود خیلی کم غذا می‌خورد تا کمتر لازم باشد جلوی دوربین از دستشویی سلول استفاده کند.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...