هنرمندان زیر ضربه؛ جلوگیری از اکران فیلم ترانه علیدوستی و ممنوع‌الکاری خواننده‌ها


علی مصلح

شغل,روزنامه‌نگار و منتقد فرهنگی هنری

خبر منتفی شدن نمایش فیلم «تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی به دستور سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی منتشر شده است که این فیلم از یک سو به شهادت مسئولان همین سازمان، سال گذشته مجوز نمایش گرفته بود و از سوی دیگر دو تن از عوامل اصلی آن جزو مهم‌ترین چهره‌های معترض سینمای ایران در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱ بودند.

بازیگر نقش اول زن «تفریق» ترانه علیدوستی است که از همان روزهای ابتدایی بعد از کشته شدن مهسا امینی حامی معترضان بود و در پاییز سال گذشته به عنوان مشهورترین بازیگر زن سینمای ایران در سطح جهان ابتدا روسری از سر برداشت و سپس به دلیل اعتراض شدید به اعدام چند معترض بازداشت شد.

بازداشت او که حدود سه هفته ادامه داشت، موجی از اعتراض‌های سینماگران ایرانی و خارجی و مجامع و جشنواره‌های بین‌المللی را به دنبال داشت و سرانجام به آزادی او به قید وثیقه ختم شد. اما خانم علیدوستی امسال هم سکوت نکرد و بعد از انتشار درخواست کمک سه متهم پرونده موسوم به «خانه اصفهان» که از مردم خواسته بودند آنها را از حکم اعدام نجات دهند، تصویر متن منسوب به این سه متهم را در استوری اینستاگرام خود به نمایش گذاشت.

سه متهم این پرونده روز ۲۸ اردیبهشت اعدام شدند و چند روز بعد روزنامه اعتماد نوشت فیلم «تفریق» قرار بود در سکوت خبری اکران شود، اما سازمان سینمایی وزارت ارشاد به دلیل آنچه این روزنامه «فعالیت سیاسی عوامل» و «حواشی» ایجاد شده برای ترانه علیدوستی خواند، از نمایش این فیلم جلوگیری کرده است. در خبر روزنامه اعتماد البته این نکته هم آمده بود که اکران «تفریق» به ماه‌های آینده موکول شده است.


از سوی دیگر مانی حقیقی کارگردان این فیلم هم از مشهورترین چهره‌های سینمایی بود که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ در چند نوبت با انتشار ویدیوهایی به شدت از حکومت انتقاد کرد؛ یک بار در واکنش به اظهار نظر محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد که از هنرمندان موسیقی خواسته بود کنسرت برگزار کنند، خطاب به او گفت که ما هنرمندان عزادار کشته شدگان اعتراض‌ها هستیم و «نمی‌توانیم برایت برقصیم».

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...