موضوع ایران در اجلاس ژنو برای حقوق‌بشر و دموکراسی؛ اهدای جایزه حقوق بشر به شیما بابایی


 پانزدهمین دوره اجلاس سالانه ژنو برای حقوق بشر و دموکراسی روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت با حضور بیش از ۵۰۰ مهمان از سراسر جهان آغاز به کار کرد و موضوع نقض حقوق بشر در ایران و افغانستان در آن مطرح شد. هم‌زمان، جایزه سال ۲۰۲۳ حقوق بشر ژنو به شیما بابایی، فعال سیاسی و حقوق بشر اهدا شد.

این سومین بار است که این جایزه به یک زن ایرانی اهدا می‌شود. پیشتر مسیح علی‌نژاد و شاپرک شجری‌زاده این جایزه را دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایران‌اینترنشنال در ژنو، پس از اهدای این جایزه، نرگس اسکندری، شهردار فرانکفورت و یکی از حاضران در اجلاس گفت: «اهدای این جایزه به شیما بابایی، دختر ایران ما، برای من باعث افتخار است.»

اسکندری در اجلاس ژنو برای حقوق بشر و دموکراسی نیز گفت: «صدای مردم باشیم، صدای مردان و زنان شجاع ایران باشیم.»

شیما بابایی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق در ایران، در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ دو بار دستگیر شد. او دختر ابراهیم بابایی، زندانی سیاسی سابق و همسر داریوش زند آبدار است که در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به مدت چهار سال در زندان اوین به سر برد.

پدر او به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ربوده شده و بعد از ربوده‌ شدنش اطلاعی از او در دست نیست.

اما بخش‌هایی از نشست حقوق بشری ژنو به ربایش جمشید شارمهد، زندانی سیاسی دوتابعیتی محکوم به اعدام در ایران به ‌دست جمهوری اسلامی اختصاص داشت.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...