واکنش‌ها در ایران و جهان به اعدام محکومان «خانه اصفهان»؛ تجمع‌های اعتراضی در اصفهان، تهران، کرج و زاهدان


 تجمع اعتراضی در اصفهان

اعدام صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی موجی از محکومیت داخلی و بین‌المللی را به دنبال داشته است. کمی پس از اعدام آنها شماری از معترضان از پنجره و پشت‌بام شعار داده و در زاهدان نیز در تظاهرات هفتگی پس از نماز جمعه شعارهایی داده شده است. در ساعت‌های اولیه شب هم تجمع‌های در تهران و اصفهان شکل گرفت.

علاوه بر شهرهای ایران، این اعدام‌ها با محکومیت بین‌المللی همراه بوده است.

وزارت‌خارجه‌های آمریکا و هلند به همراه چندین کشور و مقام دولتی دیگر اعدام این سه نفر را که در جریان سرکوب‌های شدید و خونین اعتراضات سراسری سال گذشته بازداشت شده بودند، محکوم و حکومت ایران را به «وحشی‌گری» متهم کرده‌اند.

در اصفهان تجمعی با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «قسم به سربداران، ایستاده‌ایم تا پایان» شکل گرفت.

معترضان در خیابان ستار خان تهران شعار دادند: «اگر با هم یکی نشیم، یکی یکی کشته می‌شیم.»

«فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» هم از دیگر شعارهای این تجمع‌ها بوده است. در صادقیه تهران هم معترضان شعار دادند «اصفهان، اصفهان، تسلیت، تسلیت».

تجمع مشابهی هم از گوهردشت کرج گزارش شده است.

در اولین ویدئوهای این تجمع‌ها، که «وحیدآنلاین» و «+۱۵۰۰تصویر» منتشر کردند، جمعیت انبوهی دیده نمی‌شد.

در زاهدان معترضان نیروهای نظامی و شبه‌نظامی وابسته به حکومت ایران را با نیروهای گروه دولت اسلامی (داعش) مقایسه کردند و شعار دادند: «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی».

آنها همچنین با گرامیداشت قربانیان خشونت حکومت گفتند: «برادر شهیدم، خونت رو پس می‌گیرم.»

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از توسل حکومت به مجازات مرگ انتقاد کرد و گفت: «با اعدام نمی‌توان جلوی یک ملت را گرفت.»

در تجمع زاهدان هم علیه اعدام شعار دادند

خاکسپاری صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی، سه محکوم پرونده خانه اصفهان، به سرعت و با تدابیر امنیتی در سه نقطه جداگانه انجام گرفته و گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی مانع از جمع شدن مردم بر مزار مجید کاظمی شده‌اند.

تصاویری هم از استقرار خودروهای یگان ویژه در اطراف مزار او منتشر شده است.

صبح امروز ویدئوهایی که از تهرانسر، شهرک نگین غرب و شهرک اکباتان همرسانی شد صدای معترضان شنیده می‌شود که شعار می‌دادند: «مرگ بر جمهوری اعدامی».

شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی» نیز علیه رهبران جمهوری اسلامی شنیده ‌شد.

معمولا شعار از پشت‌بام و پنجره در اعتراضات شبانه داده می‌شد و این نمونه نادری بود که در روز روشن چنین شکلی از اعتراض رخ داد.

از چند شهر، از جمله مشهد، خبر می‌رسد که شعارهای اعتراضی با فرا رسیدن شب دوباره از پنجره‌ها و پشت‌بام‌های بعضی خانه‌ها بلند شده است.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...