اعتراض به دادرسی ناعادلانه مجاهد کورکور و مجید کاظمی؛ فراخوان تجمع علیه اعدام‌‌ها در ایران


 خواهر مجید کاظمی، از متهمان پرونده «خانه اصفهان» خواستار ارائه سندی شد که نشان دهد برادر او سه نفر را به قتل رسانده. خواهر مجاهد کورکور، زندانی محکوم به اعدام نیز از مردم برای نجات جان برادرش کمک خواست. هم‌زمان، فراخوانی برای تجمع جهانی علیه اعدام‌ها در روز ۳۰ اردیبهشت منتشر شد.

حامد اسماعیلیون، فعال سیاسی و از خانواده‌های دادخواه هواپیمای اوکراینی، با انتشار فراخوانی با عنوان «یک‌صدا علیه اعدام‌ها در ایران»، از همگان دعوت کرد در روز شنبه ۲۰ ماه می، برابر با ۳۰ اردیبهشت، تجمعاتی جهانی علیه اعدام برپا کنند.

این فراخوان در اعتراض به «اعدام‌ها و احکام ناعادلانه در ایران» منتشر شده و از ایرانیان خارج از کشور خواسته تا روز شنبه به تجمعات محل زندگی خود در سراسر جهان بپیوندند.

هم‌زمان، رها بختیاری، خواهر مجاهد کورکور، از متهمان محکوم به اعدام در پرونده کشتار ایذه در یک پست اینستاگرامی از مردم برای نجات جان برادرش کمک خواست.

به گفته او، مجاهد کورکور در شش ماه بازداشت خود از «دادرسی عادلانه و از حقوق اولیه یک متهم که تماس تلفنی یا ملاقات است» محروم بوده است.

در پست اینستاگرامی رها بختیاری آمده است: «ای که دستت می‌رسد کاری بکن ... برادرم پشت میله‌های زندان چشم انتظار حمایت شماست؛ ما به حمایت شما نیاز داریم. لطفا ما را تنها نگذارید...»

مجاهد کورکور در حالی از سوی جمهوری‌ اسلامی به قتل کیان پیرفلک متهم شده که والدین این کودک ۱۰ ساله بارها به صراحت نیروهای امنیتی را عامل قتل فرزندشان معرفی کرده‌اند.

علاوه بر او که در پرونده کشتار ایذه و قتل کیان پیرفلک و چندین شهروند دیگر به اعدام محکوم شده، به تازگی حکم اعدام سعید یعقوبی، مجید کاظمی و صالح میرهاشمی نیز در پرونده موسوم به «خانه اصفهان» صادر و تایید شده است.

سمیه کاظمی، خواهر مجید کاظمی در گفت‌وگو با شبکه شرق خواستار ارائه مستنداتی از سوی حکومت شد که نشان دهند برادر او در ساعتی که قتل اتفاق افتاده، در محل قتل حضور داشته است.

به گفته او، تنها مستندات این پرونده، نقل قول‌های دیگران است که یکی می‌گوید «من از فلانی شنیدم که مجید بود» اما خانواده مجید کاظمی می‌خواهند دادستانی مستندی مبنی بر این ارائه دهد که «این شهدا با اسلحه مجید کشته شده‌اند».

سمیه کاظمی در این گفت‌وگو همچنین یادآور شد که زمان اجرای حکم اعدام «مشخص نیست» و وکیل به آن‌ها اطلاع داده «هر چیزی ممکن است».

خواهر مجید کاظمی همچنین در ادامه گفت: «در حکم فقط قید شده که در صورت صلاح‌دید کمیسیون عفو و رضایت خانواده شهدا، یک درجه تخفیف در مجازات در نظر گرفته شود ولی متاسفانه کمیسیون عفو گفتند دیگر به اینجا مراجعه نکنید و به امید عفو نباشید چون مجید سه شاکی خصوصی دارد که عمرا رضایت دهند و مدعی‌العموم (دادستان اصفهان) هم خواستار اجرای حکم است.»

جمعی از حقوقدانان و وکیلان دادگستری اما در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه و قضات دیوان عالی کشور، صدور احکام اعدام برای متهمان پرونده «خانه اصفهان» را غیرقانونی دانستند و خواستار توقف فوری روند اجرای این احکام شدند.

آنان تاکید کردند هیچ‌ یک از متهمان این پرونده‌ به وکیل مستقل و منتخب دسترسی نداشته‌اند.

خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت مجازی به اعدام محکوم کردند

 خواهر محمود مهرابی: برادرم را برای فعالیت در فضای مجازی به اعدام محکوم کردند خواهر محمود مهرابی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام با انتشار ویدی...